Inkopplingsskillnader, Flex-A & NH?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Inkopplingsskillnader, Flex-A & NH?

Inlägg av johannaj »

Hej på er!

Hoppas ni alla haft en skön sommar! :)

Nu börjar tyvärr vintern närma sig och jag har lite funderingar....

Jag har ju sedan tidigare en Janfire Flex-A. Har sedan ett tag haft funderingar på att uppgradera till en Janfire NH. Det finns ju en hel del till salu nu och det kan dessutom vara bra att mitt i vintern ha två brännare...;)

Det jag funderar över är om anslutningarna till Flex-A är samma och passar till NH, eller måste någon modifiering göras? Antar dock att jag måste komplettera med nån temgivare, eller nåt, men frågan är om Flex-A's snabbkoppel är identiskt och fungerar?

Själva fysiska anslutningen av brännaren i pannan borde väl vara samma iaf...

Ni som vet?

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Inkopplingsskillnader, Flex-A & NH?

Inlägg av Icecap »

NH'n måste inte kompletteras med temperaturgivare om man inte vill det. Den är designad att fungera med samma anslutning som en Flex-A och då köra med den termostat som redan finns i pannan.

Om man kompletterar med en temperaturgivare och har rätt mjukvara i brännaren blir det en Mody-version vilket ger möjlighet för termostat med ställbar hysteres och möjlighet för modulerande drift om så önskas.

Huruvida de passar samma fästen har jag faktisk ingen aning om men det grundläggande elektriska är identisk och en snabb koppling ger ganska säkert att man kan jacka ut den ena och jacka i den andra och sedan kör det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Inkopplingsskillnader, Flex-A & NH?

Inlägg av johannaj »

Tack Icecap, du är en klippa! :)

Är det någon stooor fördel med mody-versionen? Såklart det blir en förbättring, men jag menar, kan den försvaras ekonomiskt, då jag antar att elektronikboxen måste bytas...Eller det räcker kanske med ett nytt E-E-prom? :)

Att snabbkopplet i övrigt passar är ju helt perfekt! -Bara koppla in och köra! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Inkopplingsskillnader, Flex-A & NH?

Inlägg av lange02 »

Var finns dessa begagnade Janfire NH till salu? Under flera års tittande har jag sett 3 st NH på Blocket och då har prislappen legat på 10000 eller över. Janfire FlexA vräks bort ju i massor nästan gratis men den är det å andra sidan inte så många som vill ha.
Köp en ny Janfire NH om du vill ha det modernt och bekvämt redan i vinter. :) :)
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Inkopplingsskillnader, Flex-A & NH?

Inlägg av psau »

Alla vettiga pellets brännare till bra pris försvinner som förra månadens lön...
Allt annat skräp finns kvar därför kan du se flex-a mfl liggande länge....

Jag har sett ett flertal NH men de, B16 och Bequem20D försvinner fortare än kvickt bara de överprisade som ligger lite längre....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Inkopplingsskillnader, Flex-A & NH?

Inlägg av Icecap »

Johannaj: Mody... Hmmm, jag kan ju förklara hur det fungerar för mig:
Man(/servicepersonen) ställer in en minimal och en maximal effekt som brännaren ska tillåtas köra. Denna inställning gör man i alla fall. Mina referenser till högsta och lägsta effekten refererar till dessa gränser.

Jag har 6kW och 12kW och ställd "normaleffekten" till 7kW, helt enkelt för att jag har den anläggning jag har.

Sedan ställs det in en önskat panntemperatur som modulationen försöker hålla vid att variera effekten brännaren kör. Detta medför ett par saker:
* Om effektbehovet totalt är mindre än lägsta effekten kommer brännaren ändå att köra på/av-drift.
* När brännaren startar från "kall" kommer den (efter kallstarten) att gasa på med högsta effekten till måltemperaturen nås, sedan kommer den att "skjuta över" och köra på lägsta effekten till termostaten säger stopp.

Jag har därför - då jag ju har en del mer tillgång till brännaren än andra - gjort en specialversion som inte slår på den modulerande funktionen innan den verkligen behövs. Detta betyder att min brännare kör fast effekt fram till att det inte räcker till och det är av/på som vanligt då. Och när behövs moduleringen då?

Jo, när huset drar mer än 7kW (som jag använder som fast effekt) är det dags att trycka in moduleringen.

Och då sparar man - lite. Jag har en lite osäker mätning som gav en besparing på ung. 7% så jag vågar sticka ut nacken och påstå att med lite tur - och en gammal, relativ ineffektiv panna - är 5% nog att hoppas på.

Den största vinsten är nog att när en NH har en panntemperatursensor på (och lagom ny mjukvara) aktiveras termostatfunktionen vilket gör att man kan ställa termostaten ung. som man vill. Jag har t.ex. en hysteres på 28°C: brännaren slår på när pannan når 60°C och av när den kommer upp på 88°C.

Min panna är inget bra med höga effekter, över 12kW är det mycket bortkastat. Alltså är det en fördel - när det riktigt blir kallt - att brännaren kan köra nästan kontinuerligt - och då är det kanonbra med den modulerande driften! Men under de senaste par vintrar har det varit minimalt behov av moduleringen, det är en kort stund under säsongen som det behövs - men termostatfunktionen är bra hela året!

Att jag har gjort denna specialversion är mest för att jag tycker att det är dumt att brännaren - när den ändå kommer att köra av/på-drift - kommer att gasa som en tok och sedan hålla igen så mycket det går sedan, det är i mitt tycke mer vettigt med jämn fart när det räcker bra ändå.

Hoppas att detta besvarade din fråga, det är inget tydligt svar men jag tror att du fattar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Inkopplingsskillnader, Flex-A & NH?

Inlägg av johannaj »

Japp. Icecap, jag är med på hur du menar! -Tack för en utförlig förklaring!

Jag har nämligen köpt en begagnad NH, så jo de finns! Köpte även en panna, så nu ska den installeras, men det blir i en annan tråd...:)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Skriv svar