Vilken pellets är bäst för Flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja SE blir det ALDRIG mer....en svensk "pellets" som är rysk... gjord på spånberg som legat och som kemiskt har förändrat sig så kaka bildas. Levererades med stora järnklumpar och cementbitar som lätt kunde ha förstört Pellistoret och skruven. Kör Fågelfors och så länge jag kan få tag i den så blir det den.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har inte kört instrument på de senaste åren då jag inte såg fördelarna i förhållande till kostnaden. Var inne på att köpa ett Testo men pelletsprocessen är ju så inhomogen över cykeln och tiden att det ofta blir ett falskt värde som inte går att repetera några minuter senare. Instrumenten kräver också regelbunden kalibrering för att ge rätt värde och inte värt kostnaden för privatbrännaren. Gör nu som jag beskrev tidigare och tycker det är ett bra sätt. Köpte en hel analysväska då jag var ny på pellets men använder bara sotpumpen numer.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Erik_73 »

Tyvärr är det inte så billiga instrument, ibland har man ju tur att ha tillgång att få låna dom....hade kanske kunnat varit till hjälp när du hade dina problem för att se hur allt förändras från start tills det inte fungerar och kanske fått ledtrådar om vad som felat
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för ditt erbjudande. Vi har ju nästan hela Sverige mellan oss så det blir svårt. Jag har över åren som gått prövat det mesta som går att få tag i både bulk och säck. Några få leverantörer levererar pellets som ger askkaka, vilket med mycket stor säkerhet beror på sammansättningen. Med Stora Enso la jag ner ett stort arbete som gränsade till forskning, men då jag kom nära sanningen så la deras labb ner öppenheten. Det jag tror är att de nystartade ryska verken har börjat med att beta av bergen av spån som har legat länge och kemiskt förändrats. Jag utesluter helt brännaren då mina inställningar och förbränning av alla andra pellets har varit perfekt. Om brännare är perfekt inställd vid uraskning och vid 40 kg förbränd pellets har en kaka på 40 millimeter så ligger det i pelletsen. Enklast är ju att undvika SE-pelletsen som ger problem, då man kan köpa bättre pellets mycket billigare. Inte lönt att kämpa med en dålig pellets. Har du automatisk uraskning så märks ju inte problemen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av psau »

Hejsan,
Jag har inget för/mot någon tillverkare utan kör det som för tillfället är billigast.

Dock börjar jag ledsna på denna ensidiga sågningen av SE jag iaf har hört att du inte gillar SE och att du har teorier om varför det är så.
Så länge vi bara får höra att du hört att eller du tror att så hamnar din trovärdighet i samma fack som Bergatorparens ChemTrails.
Jag misstror dig inte när du säger att du har haft problem men kom loss presentera något handfast eller lägg ner.

@Roli om du vill redigera bort mitt inlägg så helt ok, jag ledsnade på klagosången!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag står för det jag skrivit till varje ord och försökt att vara så saklig som jag bara kan, då jag vill hjälpa andra så inte de hamnar i samma sits. Jag är en seriös konsument med djup teknisk kunskap som inte har någon koppling till SE på något sätt. Hade en långvarig kontakt med deras labbchef och företaget i övrigt. Mina stålbitar och cementbitar ligger fortfarande på showplats i pannrummet. Foto finns på forumet på den tjocka kakan som stängde alla lufthålen och gav den sotande förbränningen. Den "klibbiga" tunga askan fanns där som ingen annan pellets har givit. Kundbemötandet var under all kritik och det förväntar man sig inte av ett företag som jobbar på att bli stora på pellets. Saklig feedback och dialog är något varje seriös tillverkare vill ha för att förbättra processen, och det gav jag under lugna former. Många leveranser och kontakter med olika tillverkare inkl studiebesök har det blivit under åren och eldningen har skett med måttligt besvärr (spån och smul) som man får räkna med, men så var inte fallet med SE-pelletsen. Jag har haft kontakter som har intygat att spånet måste vara färskt och inte tagit från långlagrat spån som har gått igenom en nedbrytningsprocess och fått förändrade egenskaper. Det finns fler som har vittnat om motsvarande problem, För mig är det över, då jag inte sätter mig i samma sits igen utan fortsätter att elda en perfekt pellets på alla sätt, Fågelfors och jag uppmanar alla att välja de tillverkare som visar sig ha en bra pellets och undvika de andra.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar