Vilken pellets är bäst för Flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ni som kör Flex-a vilken pellets tycker ni fungerar bäst i den brännaren? Jag har haft stora problem den gångna vintern med SE´s rysspellets som gav stora askkakor i brännaren vilket stängde alla lufthålen. Kör nu Fågelfors och är i paradiset så bra den fungerar på alla parametrar. Den bästa pellets jag haft på alla åren! Skulle dock vilja köpa bulk igen....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Icecap »

Det handlar mer om att ställa brännaren rätt till att börja med. Densiteten varierar mellan tillverkare varierar och rent faktisk varierar den mellan leveranser från samma tillverkare, alltså är justeringen av brännaren mycket viktig för rätt funktion.

Jag fick ett råd i sinom tid av Janfire: "köp den pellets som är billigast per ton, resten är en fråga om att justera lite."

Och justeringen på en Flex-A är - om den annars är justerat rätt - en fråga om att justera doseringen lite.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av ragge2 »

Kan det inte bli billigare i längden att skaffa en brännare med uraskning än att jaga dyr pellets varje år. Sparar ju också mycket tid.
Beställde 5 pallar SE nu för 2095/pallen. Laxå Diamant som är den bästa pelletsen skulle bli bra mycket dyrrare + kostnad för hemkörning.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo billigt är bra! Jag eldar nu med Fågelfors 1921 kr per pall. Den bästa pellets jag någonsin på mer än 50 ton eldad prllets har haft. ALLA parametrar är perfekta! Men viktigast av allt för Janfire Flex-a en ren rosterplåt! Behöver ju aldrig aska ur....en befrielse mot SE som ställde till det efter 40 kg pellets. Att elda SE som ger en porös rosterkaka och som tar bort all inställning..... ja då hjälper det inte att ställa in brännaren. Att ställa brännaren rätt är ju en reflex som sitter i ryggmärgen efter tio års eldning och för mig har det varit självklart från första stund då jag är van att läsa av processer. Skulle vilja gå till bulk igen men vilken pellets håller måttet? Då menar jag håller rosterplåten REN!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Icecap »

Laxå Diamant är en utmärkt pellets - men "bästa" är att ta i. "Lika bra" är i mitt tycke en bättre beteckning.

Men har man en strulig matning kan den vara en hjälp på vägen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Vednisse »

Det är nog ett lotteri vad du får oavsett tillverkare, har sett stora variationer av de "fabrikat" jag köpt mer än en gång. Köper själv alltid det billigaste och bekvämaste, kan betala ett par hundralappar mer och få det serverat när man har ont om tid.

Det enda jag tyckt vart lite väl dåligt var 6mm Bionorr, klagade endast eftersom de sålde med "nöjdkundgaranti" och gratis rökgasanalys. Fick ny pellets och lite plåster på såren...var dock inga större problem att elda skiten med tryckluftsrensning av koppen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har ju Janfires grejor rakt igenom. Skruv och Pellistore fungerar helt perfekt. Aldrig klickat!....ta i trä...Jag har lagt en del pengar på att få ett perfekt påfyllningsrör för att inte påverka pelletsen mer än minimalt då den blåses in. Sedan i våras står jag med säckar och häller in pellets i Pellistoret då Fågelfors pellets är så jäkla bra men det är ju vansinne då man har ett automatiskt system för bulk. Men vad gör man då den dåliga bulkkvaliten ger en ett sådant merarbete och slår ut brännarens inställning. Jag har nästan inte gjort något sedan jag gick över till Fågelfors och jag kör året runt. Såhär vill man ha det inte som i vintras! Tänkte att någon här hade fått bra bulk som fungerar bra i Flex-an för jag vet inte vad jag skulle våga beställa. Spån är inte det största problemet utan pellets som ger askkaka. Flex-a är känslig för att rosterplåten sätts igen då den inte askar ur sig själv. Laxå Diamant verkar att ge dessa problem enligt vad jag googlat mig fram till. Derome har jag prövat och den fungerade bra men läste nu att många har haft problem...Så vad kan man beställa som fungerar utan en massa problem och extraarbete? Funderade på att köpa en sädesblås och blåsa ner innehållet i säckarna till källaren då jag har en rätt besvärlig trappa ner som man helst inte bär ner alla ton för. För stunden kör jag med ett glidplan för säckarna och det går hyffsat smidigt det med om man är några stycken som hjälps åt. Det överväger arbetet då man ser den luftiga gråa askan och en ren rosterplåt...och då man kotrollerar processen genom dragbegränsare ja då blir man lycklig annat än vinterns tunga klibbiga aska och en 4 cm tjock kaka på rosterplåten och 80 % av lufthålen igentäppta...
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja då har man fyllt på en pall lyckopiller igen, och priset med kortbetalning jämnt 1900 kr. Får bli några pallar till men inte helt lätt att fylla Pelistoret då man nått manluckan. Får väll lägga dem på lager och fylla då nivån sjunkigt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av SB »

Kan bara hålla med, upplever också Fågelfors pellets som problemfri att elda med, har eldat med dessa de två senaste eldningssäsongerna. Brukar köpa ett 20-tal säckar åt gången på Bauhaus som är min närmsta leverantör och eftersom de priskrigat med ByggMax har priset för det mesta legat på 37,40/säck (priset just nu 39,95/säck och1921kr vid köp av hel pall). Vem handlar du av, förmodar att det bra pris du har fått är ett hämtpris.
TMV E20 + Janfire Flex A
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo det är Bauhaus i Lödde och som du sa 1921 pallen och betalning med kortet (-1%) blir det ca 1900 kr. Hämtat en pall till idag, vilket innebär Pellistoret fullt till den genomgående axeln (för mig) eller om du så vill till manluckans nederkant. Tar nog hem ett par pallar till då priset är OK. Dock lite svårt att fylla förrådet mer. Skall se om jag kan göra en rackel och trycka in pelletsen med annars får man förvara säckarna i pannrummet. Fågelfors är absolut den bästa pellets jag eldat med sedan starten. Jag hade nästan gett upp som pelletseldare efter Stora Ensos ryska skräp. En mardrömsvinter som har passerat. Fågelfors värt arbetet att köra hem den och hantera säckarna. Inget smul eller damm och så härlgt glatta att de bara flyter genom systemet. Passar Flex-an perfekt, men för jäkligt att man inte kan köpa bulk då man har ett automatiskt system för det.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av psau »

Ja du det är nog ingen på detta forum som missat att du har personliga åsikter gällande S-E, jag sållar mig till Icecap mfl som inte har några problem oavsett vad som trillar ner i brännaren. Bara skiten brinner hjäpligt allt handlar i mitt fall om att orka ställa in brännaren.


/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja är det så enkelt att man kan ställa brännaren och så är problemen ur världen, men vad gör man med tjocka askkakor som slår ut brännarinställningen totalt. Har pelletsen en sådan tendens så går det inte att justera sig igenom utan kräver askskrapning som tar undan problemet som ju ändå är där...är då askkakan hård som stål så borde askskraperna ta stryk med mycket underhåll. Det gäller att hitta en pellets som passar sin egen anläggning och det var meningen med denna tråd att se vad ni använder till Flex-an.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Erik_73 »

Jag använder Skelleftekrafts pellets och för mig har det fugerat bra, brukar bli en porös askkaka som vid rökgasmätning haft väldigt liten inverkan, syreöverskottet har minskat något dom första dyngnen efter rengörning men har sedan stagnerat och legat stabilt i 3 veckor, gjorde inte testet längre då jag brukar rengöra var 5-7dag, detta är med småsäck och inte bulkpellets

Vad kör du brännaren på för effekt Ulf?....vad har du för rökgasvärden nysotat och vad är värdena när askkakan bildats?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Med referens till frågorna så kör jag effektsteg 1 året om dvs ingen underhållsfyr. Min strategi är långa gångtider och en låg effekt så jag i min panna kan strypa maximalt med alla turbulatorerna. Kör på sottal ca 1 vid nysotad panna och med bra pellets så håller den sig där då rosterplåten håller sig ren. Mäter med avgaspump och filter och likare. Jag har över åren prövat många olika sätt att mäta processen och kommit fram till denna enkla metod fungerar bra....Se andra som pratar om spikmetoden....I övrigt så övervakas processen via rökfärgen, askfärgen och ett allmänt utseende på pannan. Jag har min dragbegränsare på ett rakt rökrör så jag kan övervaka processen under gång och läser av färgen dagligen. Kakan med SE pelletsen kom efter några tiotal kg bränd pellets och bildade snabbt en porös kaka på 4 cm som slog ut all vettig förbränning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Vilken pellets är bäst för Flex-a

Inlägg av Erik_73 »

Har du mätt O2 CO och CO2?

För mig brukar inte lufthålen bli igen täppta även om det blivit en askkaka, har bara blivit en minimal minskning av luft vilket inte har gjort något för min del då det har varit tillräckligt O2 överskott, har inte provat så många olika pelletssorter då jag tycker att skellefteåkrafts pellets haft riktigt jämn kvalite, har varit en leverans där jag upplevde att det blev mer aska än vanligt men det var aldrig något problem med förbränningen

Vore jag du så skulle jag bara strunta i att köpa S-E pellets och köpa något annat och justera in för den pelletsen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar