Erfarenheter ny Janfire NH + Panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Erfarenheter ny Janfire NH + Panna

Inlägg av proppen »

Hej,

Vill bara berätta att nu har jag kört ett tag med min nya Janfire panna + NH-Brännare som installerades i våras. Lyftet från Flex-A + Värmebaronen Star har för mig varit ENORMT! :D
Efter sotarens besök så har jag sotat ur den för första gången och det var ju en fröjd jämfört med den gamla pannan. Ekonomisotning har gjorts ett par gånger/v genom att dra i spaken när man ändå kollat att allt funkar som det ska.

Största kritiken jag kan komma på är väl att jag tycker sotviskan som följde med var lite för liten, den var inte så bra i konvektorrören men jag hade ju kvar den gamla viskan som fungerade bättre eftersom den var bredare.
Vilket lyft att gå från att sota _minst_ 1 gång/vecka till att göra det så sällan att man glömmer bort om man redan gjort det . Och när man väl gör det är det typ 4 gånger lättare att utföra :)

Dessutom har jag haft rätt mycket finfraktion men det har gått bra ändå.
Jag undrade lite varför det inte stod så mycket om det här på forumet men det är väl för att det är så få som har problem kanske?

Hoppas jag är lika nöjd efter det riktiga testet som kommer i vinter!
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Erfarenheter ny Janfire NH + Panna

Inlägg av wepe »

Låter ju bra. Har själv beställt en sådan panna plus en ny brännare Mody. Behåller min gamla Nh
i reserv. Ska bli inressant att se vilken skillnad det blir med det. Men tror nog att det blir fint :)
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar