akut hjälp med inkoppling Janfire Flex-A!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

akut hjälp med inkoppling Janfire Flex-A!

Inlägg av leo_zvar »

har införskaffat mig en Janfire Flex-A men jag tror jag blir tokig när det gäller inkoppling av dubbeltermostaten och brännaren. tidigare hade jag px21 så kablaget är kvar från den i pannan.

kan någon vänlig själ rita eller förklara för mig hur jag ska gå tillväga så enkelt som möjligt `?

såhär ser dubbeltermostaten ut med ritning som jag inte begriper mig på.

Bild
Janfire Flex-A
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: akut hjälp med inkoppling Janfire Flex-A!

Inlägg av nyman »

Ser ut som en vanlig Jumo termostat utan ställbar hysteres. Är det modell 603021 eller 603026 och finns det någon mer beteckning?
Ska du elda med en gammal Janfire Flex A som blåser 10 minuter innan den ens börjar tända så är det bättre du skaffar en modern termostat med ställbar hysteres. Titta på ekontroll.com efter termostaten TK1A.
Har du ingen oljetermostat i pannan för den gör ju samma jobb som Jumo.
http://jumo.com.pl/pdf/60.3026_gb.pdf
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: akut hjälp med inkoppling Janfire Flex-A!

Inlägg av leo_zvar »

Termostaten är av typ ATH-170 603026

tyvärr har jag inte nån termostat sedan tidigare mer än termostaten/tempgivaren som var justerbar i KMP PX21:an
Janfire Flex-A
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: akut hjälp med inkoppling Janfire Flex-A!

Inlägg av SB »

Enligt ditt kopplingsschema är det variant 3 som gäller för hur inkopplingen av fasen till en FlexA ska se ut. Tittar du på på schemat i FlexA:ns bruksanvisning så visar detta att det är den svarta tråden i kabeln från den 4-poliga skarvkontakten till FlexA:n, som ska vara ansluten till säkerhetstermostatens utgång L1 tillsammans med ytterligare en tråd som i sin tur skall vara ansluten till drifttermostatens ingång T1. Den bruna tråden från kabeln ska vara ansluten till drifttermostatens utgång T2, medan den blå ska vara ansluten till nollan och den gul/gröna till jord.
TMV E20 + Janfire Flex A
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: akut hjälp med inkoppling Janfire Flex-A!

Inlägg av leo_zvar »

Sådär då har man fixat allt ! =) :lol: :lol:

lämna tillbaks dendär stenålder termostaten & köpte mig TK1A & det va värt va enda krona! dessutom så ska killen på Ekontroll ha en stor eloge för att han skickade den så snabbt som möjligt så jag fick den redan dagen efter, nu är allt frid & fröjd, än sålänge
Janfire Flex-A
Skriv svar