Jag gillar gamla flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Micke142 »

Har ju en flex-A kopplad till min panna,ja vedpanna alt kombipanna,alt kokspanna benämmingarna är många!!
I vilket fall som helst så funkar den bra i mitt fall även om jag lagt många timmar på att förbättra o bygga egna saker. Visst finns det mycket mordernare saker att köpa men tycker om det enkla. Tycker iaf att detta forum är riktigt bra o behjälpligt . Tror det är många som tycker som jag även om vi inte har det senaste inom brännar fronten.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Håller med dig. enkelhet ger driftsäkerhet och en enorm känsla för processen som är avgörande för en optimal fötbtänning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Micke142 »

Jag kör ju min brännare mot acc-tank,så när den går får den brinna i några timmar för att sen vila. Nu vet ju inte jag om det är någon besparing eller hur stor förlusten är. Tycker bara att när den väl brinner på inställd effekt så kan den lika gärna ladda tankarna o sen vila ett dygn(beroende på hur mycket uttag av varmvatten etc ja ni vet),tiden där varierar. Så jag kör inte med underhållsförbränning utan läge 2 på boxen och trimmat upp dom olika parametrarna eller potensiometrarna. Mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Icecap »

Testar har ju visat att det inte ger någon vinst med ack.tank vid pelletseldning, snarare en liten förlust. Den förlusten beror på strålningsförlusten från tanken, man har ju en liten vinst pga. de färre startar men ack.tanken brukar förlora mer.

Men (utan att ha tal som bevis) är förlusten nog minimal och har man tanken i ett rum som ändå ska värmas upp OCH det inte blir för varmt kan det knappast kallas en förlust ju.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Micke142 »

Ja jag vet inte hur det är. Kommer köra så här för jag tycker det känns bättre för mig,oavsett förlust eller ej. Sen vet man ju aldrig hur mycket ett hus drar beroende på ålder,skick,var det ligger etc etc. Har i vilket fall provat att köra med lägsta effekt(steg 1 som är 9kw) och det drar mer pellets än läge 2 hos mig då.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Hybenos »

Jag har den gamla flex-a med "nygamla" elektronikboxen. Går fortfarande velar i om jag skall köpa den nya till den. Vilken kör du med?

edit: skall tilläggas att den har rullat nu i 1 år utan avbrott (förutom slut på pellets). Även sommartid ibland. Så jag skulle endast byta för automatiken...
Senast redigerad av Hybenos den lör 05 okt, 2013 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Micke142 »

Hej. Kör med orginalboxen. Ja den med ratt o ställa in effekt
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Micke142 »

Hej.

Har i dagarna försökt att optimera min brännare på steg 1 (9kw). Ligger med en rökgastemp på 120grader direkt efter pannan med egna turbolatorer i. Har inte mätt i toppen på skorstenen än men tycker kanske det är lite lågt. Har åtta meter murad skorsten. Sen kör jag ju mot acc tank. Start vid 55 grader i toppen på tanken och sen stopp i botten på första tanken vid 55 grader,laddomat ställd på 80grader laddtemp.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Erik_73 »

Är som icecap skriver att tester visar på försluster vid körning mot acctank, hur mycket av strålningsvärmen som går förlorad beror ju på stor del hur pass bra acctanken är isolerad och dess placering, har man som dom flest en acctank i samma rum och kanske väldigt nära brännare och panna så åker det nog ut mer av strålningsvärmen genom brännare/panna än det hade gjort om dessa är åtskilda

en viss del av värme som strålar från panna eller acctank kanske man har nytta av, om draget från skorsten kan dra luften lätt genom panna och brännare så kommer mycket av strålningsvärmen att sugas ut i skorstenen, vissa hävdar ju att det inte gör något så länge man inte får högre temperatur än vad man vill ha i rummet för då har man ju nytta av strålningsvärmen och inget går förlorat anser jag vara lite missvisande, har man ex vis en panna eller acctank som är dåligt isolerad så kommer den ju att läcka mer värme än en som är bra isolerad, ju lättare luften kan passera genom brännaren/pannan ju mer kommer at sugas ut i skorsten och på så sätt är det inte säkert att temperaturen i pannrummet blir högre än vad man vill, blåsiga dagar så står dragregulatorn ofta i öppet läge och då kommer ju en del av det som strålat från panna/acctank att sugas ut och vips har temperaturen sjunkit i pannrummet lite grann men det betyder ju inte att strålningsvärmen har blivit mindre för det
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Micke142 »

Är väl inte ute efter att hålla bäst verkningsgrad. Tycker bara att det är intressant att labba lite,ja precis som jag gjorde innan jag gjöt egen keramik. Ser ju iaf vilken förbättring det gjort mot orginalroster i gjutjärn. Ser att min panna o brännare funkar relativt bra ihop om man lägge ner lite tid på det att funka.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Erik_73 »

ja det är ju alltid kul att testa sig fram och försöka förbättra så gott man kan, har själv testat med ett antal olika typer av roster för att kunna få en bättre förbränning vid låga effekter vilket visade sig vara svårare än jag trodde från början.....det bästa vare nog både brännkopp och förbränningskammare i keramik och kanske två fläktar, en för primär och en sekundär för att få mer möjlighet att kunna justera luftmängd oberoende av varandra
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Jag gillar gamla flex-a

Inlägg av Micke142 »

Ja men lär sig ju mycket om sin anläggning och vad som händer vid olika inställningar. Sen att jag tycker det är intressant ser ju jag som en bonus. Med alla tester kan man ju också hjälpa nån med liknande fel. Tycker om detta forum.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar