Rengöra Janfire Flex A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Rengöra Janfire Flex A

Inlägg av Bjerns »

Tja, är relativt ny inom området, och helt ny på forumet. :D

Köpte ett hus för ett halvår sedan med pelletsuppvärmning, och före det har jag aldrig haft med det att göra.
Jag gillar pellets som värmekälla har jag insett, och man får försöka intala sig lite att tom småsäckshanteringen är en viss tjusning i sig. :D

En tanke som började snurra i mitt huvud dock, behöver man aldrig rengöra det lilla internförrådet i brännaren? Måste ju bli lite spån och dylikt som faller ner här? eller lyckas brännaren få med allt sånt i matningen så att även det förbränns?

Man kan ju se ibland i nerfalls slangen att det kan vara lite spån som fastnar i slangens veck, så därav min fundering, vart hamnar detta?

/Björn

Frågan flyttad till Janfire avdelningen. / Roli moderator
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Rengöra Janfire Flex A

Inlägg av Micke142 »

Hej. Spånet följer med pelletsen och brinner upp. Sen är det väl aldrig fel med att kolla över och rengöra brännaren lite mer grundligt. Jag själv rengör den mer noggrant på sommaren när jag eldar med ved så att brännaren är redo för vintern. När jag gör den kollen brukar jag klä av brännaren och dammsuga och torka rent allt,även kollar upp fläkt,kedja,lager till intensiven.
Mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rengöra Janfire Flex A

Inlägg av Icecap »

Nu har jag en NH och inte en Flex-A, internförrådet och doseringen är dock mycket lik varandra.

Spån kommer alltid att finnas med pellets och jag har testat att elda upp spån från vinden, helt enkelt för att släppa av med skiten. Det brann OK (som i "det brann"), behövde dock en del pellets inblandat (25-30%) för att elden inte skulle slockna mellan doseringarna - så lite spån i doseringsförrådet är helt utan betydelse.

Är det "mycket" spån påverkas doseringen då spån fyller mer men väger mindre men den spån som alltid finns är helt utan betydelse.

Så nej, du behöver inte rengöra det! Ha dock ett öra med i det hela, det har hänt att det har kommit spån i lagret för doseringsskruven och då får man byta. Sällsynt men kan hända.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: Rengöra Janfire Flex A

Inlägg av Bjerns »

Stort tack för givande svar! :)
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Rengöra Janfire Flex A

Inlägg av Micke142 »

Hej.
Såg att det blev felstavat innan i mitt inlägg. Är ju internskruven jag menade och inte intensiven som det stod. Sen tror jag ju att en ordentlig rengörning av brännaren minst en gång per år inte är dumt alls. Men men det är min uppfattning. Mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Rengöra Janfire Flex A

Inlägg av Hybenos »

Tog isär min igår.

Lossa plåten runt om dvs de som har skruvskalle (stjärnskruvmejsel, tror det var 8-9 skruvar). Lossa även plåten där du har vattenflaskan och ev. ett hål till. Sitter med två stycken 10mm bultar!

Blås rent med tryckluft om du har dvs kompressor eller liknande. Dammsög allt som gick och smorde kedjan lite. Känns bra iaf!
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Bjerns
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 03 okt, 2013 15:45

Re: Rengöra Janfire Flex A

Inlägg av Bjerns »

Ska försöka ha som rutin att göra detta en gång per år, tack för guiden!
Skriv svar