justering av Janfire flex 2-a ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: justering av Janfire flex 2-a ?

Inlägg av leo_zvar »

msh16 skrev:
leo_zvar skrev:Problemen slutar aldrig =) från att ha gått från en dålig konstruktion som px21:an så trodde jag att man var någorlunda fri från problem med janfire Flex2-a, men inte
Varför väljer du då att byta till en så krånglig brännare när du inte lyckades justera in den gamla som var mycket enklare?
Har du läst beskrivningen till dragbegränsaren och gjort som där står för att justera in den till 15Pa?

Det är väl inte installatörens fel att brännaren har flera fasta lägen som ska justeras var för sig?
De flesta brännare som säljs idag har någon form av modulering där effekten automatiskt justeras om beroende på värmebehovet. Välj ett av de fasta lägena, justera in förbränningen där och låt de andra lägena vara.
På min gammelbrännare från 2003 finns det hela 11 lägen men det är ju bara ett läge man använder.
Om jag beställer ett jobb att justera brännaren då skall det fungera oavsett kostnad annars ska man inte ge sig in på detta och säga att man har utfört detta ordentligt,tycker inte du det?

Varför jag bytte brännare var för att tändelementen gick sönder varje månad på px21 samt att totalt oförbränd pellets for rakt ner i askutrymmet hur du än justerade den.


Så vad skulle du själv gjort, köpa tändelement varannan månad för 500:-/st samtidigt som en heldel pellets blir oförbrännt... Hur billigt är det i jämförelse med janfire som har en bra konstruktion och billiga reservdelar.
Janfire Flex-A
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: justering av Janfire flex 2-a ?

Inlägg av Erik_73 »

Ok och det anser du visa mer rätt än vad en undertrycksmätare gör, jag skulle nog bara gå grovt på måttet med vikten och sen finjustera med hjälp av mätare
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: justering av Janfire flex 2-a ?

Inlägg av msh16 »

Ett tändelement till en PX21 håller normalt 3 år. Då ligger väl inte skulden på brännaren utan på hanteringen?
Hur är det med dragbegränsaren? Har du brytt dig om att ställa in den till önskat värde på draget?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: justering av Janfire flex 2-a ?

Inlägg av leo_zvar »

så elementet tillhör inte brännaren ? :S

dragbegränsaren var justerad.
jag ringde till en installatör för px21 då jag hade den där fick jag också ett intelligent svar , skruva fläkten på max..
så nivån på proffesionellt arbete är inte tiptop här kring umeå
Janfire Flex-A
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: justering av Janfire flex 2-a ?

Inlägg av Erik_73 »

Det är möjligt att det är dålig nivå på folket runt Umeå, då skulle jag vilja veta av dig vad din kille som gjorde justeringen mätte upp för drag samt vad för värde på O2, CO2, CO, RGT
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: justering av Janfire flex 2-a ?

Inlägg av Eldvin »

Håller med Erik.Har man beställt en justering så ska du ju se vad som gjorts.Annars är ju vitsen liksom borta.
Skriv svar