matningsproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

matningsproblem

Inlägg av leo_zvar »

Problemen slutar aldrig =) från att ha gått från en dålig konstruktion som px21:an så trodde jag att man var någorlunda fri från problem med janfire Flex2-a, men inte :twisted: .

problemet började inatt, hela slangen var proppat från motorn och nästan fram till det interna förrådet i brännaren,som i sin tur gav felkod på externmotor. jag rensade slangen & startade om brännaren frid & fröjd fram tills jag kom hem från jobbet idag, då var matarslangen halvfull igen fast åt andra sidan mot det internaförrådet :shock: ...

Ni börjar snart tro att jag är knäpp men jag är nog inte långt ifrån det. :evil:
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: matningsproblem

Inlägg av Icecap »

Har haft samma problem, orsaken var att slangen hängde en aning. lösningen var att sträcka slangen lite lagom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: matningsproblem

Inlägg av leo_zvar »

tackar icecap, åtgärdade det precis...

Nåt jag funderar över nu när jag har läst instruktionerna är vad har ni för inställningar på era brännare om ni kör på 6mm pellets.

fungerar det att köra på standardinställningarna mån tro?

det bör ju vara samma inställningar(dosering/fläkt) för alla som använder 6mm pellets då flex2-a boxen inte har några speciella inställningar.
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: matningsproblem

Inlägg av Icecap »

Flex-A2 boxen har definitivt speciella inställningar! Kolla i manualen vetja.

Men min erfarenhet av 6mm är att de "rinner" lite bättre varför man bör sänka doseringen en aning - oftast.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: matningsproblem

Inlägg av Hybenos »

Kan inte hjälpa dina inställningsproblem men ville ändå meddela att jag haft exakt samma symptom som dig en gång dvs fullständigt packat rör/slang. Så du är inte ensam om detta så att säga och precis som Icecap sade så berodde det på att slangen ej var sträckt nog (fel vinkel). Den hade då matat och matat tills dess att det är fullproppat i skruven hela vägen från förrådet.....tog en stund att få ut :o
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: matningsproblem

Inlägg av leo_zvar »

efter lite egna justeringar så verkar den fungera som den ska, minskade matningen från externskruven och justerade känsligheten på nivågivaren nu verkar det fungera
Janfire Flex-A
Skriv svar