Flex-A automatsäkring 6A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Test005
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 sep, 2012 09:32

Flex-A automatsäkring 6A

Inlägg av Test005 »

Hej
Har satt igång min brännare efter sommaruppehållet och efter en veckas problemfri drift har den nu löst ut 6A automatsäkringen (den vänstra) två gånger på ett dygn?

Vet någon vad man kan felsöka i det läget?

(koppen under nedfallsröret har i båda fallen varit halvtom och dags för externmotorn att fylla upp den. Kan det vara i starten av externmotorn som säkringen går?)

Mvh
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Flex-A automatsäkring 6A

Inlägg av Stegatorparn »

Kan ju vara externmotorn, men i första hand skulle jag misstänka tändelementet eftersom det drar mest ström. Har du möjlighet så ohm-mät elementet mellan fas-nolla och fas-skyddsjord. Givetvis med brännaren strömlös. Motståndet fas-nolla bör vara c:a 48 - 53 ohm beroende på om du har 1100W eller 1000W element. Mellan fas-skyddsjord skall motståndet vara oändligt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Test005
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 sep, 2012 09:32

Re: Flex-A automatsäkring 6A

Inlägg av Test005 »

Har inget instrument eller riktig koll på att mäta, men kanske ska byta elspiral, jag har en extra.

Förresten. En propp nere i elskåpet i källaren rök också i samband med att 6A automaten på brännaren löste ut.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Flex-A automatsäkring 6A

Inlägg av Stegatorparn »

Risken finns att triacen för tändelementet i styrboxen gått sönder.
När du bytt element så kolla att det inte värmer hela tiden utan bara i startfasen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar