Trycklufts sotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Trycklufts sotning

Inlägg av subaru95 »

Hej jag är ny Janfire ägare av en bättr beg Flex-A. Är det någon som har provat och byggt in trycklufts sotning på någon Janfire borde vara ganska enkelt fixat frågan är kanske hur det ska blåsas över rostret ??

//Hasse
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Trycklufts sotning

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har kört Flex-a i många år och du behöver ingen sotning om du har rätt pellets som inte ger en askkaka på rosterplåten. Undvik också mycket spån. Då och då ökar fläkten hastigheten och detta blåser rent rosterplåten och askan och resterna flyger ut i pannan. Vissa pellets är en katastrof för denna brännare. Sök gärna på tidigare inlägg från mig om detta. Det blir ett helvete eller himmelrike beroende på pellets. Just nu kör jag Fågelfors som passar brännaren perfekt. Min erfarenhet är att en lite hårdare pellets fungerar bra.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
subaru95
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 00:09

Re: Trycklufts sotning

Inlägg av subaru95 »

Ok då väntar jag o ser du har säkert rätt att det kanske inte behövs ska bli kul att se vid första sotningen vad som hännt...

//Hasse
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Trycklufts sotning

Inlägg av Vednisse »

Sen kan man ju vända på det.....
Med rensning av rostret kan du välja vilken pellets du vill (lägsta pris)

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Trycklufts sotning

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Bra pellets behöver inte kosta mer. Jag ger 1900 kr per pall dvs 2300 kr/ton. Ställ krav på pelletsen så får vi alla bättre pellets på sikt utan att det kostar mer och välj seriösa producenter som vårdar sina kunder om något händer.
Dålig pellets ger problem, stort underhåll och dålig verkningsgrad om delar av pelletsen skall askas ut istället för att brinna.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar