Janfier flex-a problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
fredrik90
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 10 nov, 2013 15:21

Janfier flex-a problem

Inlägg av fredrik90 »

Hej, jag har problem med min Janfire flex-a, det är så här att i bland går den upp till 80 grader men det är sällan... Oftast ligger den o tuggar mellan 45-55 grader och jag hör hur den matar in pellets men det rasar bara ner 2-3 pellets i koppen och fläkten går ganska kraftigt och det brinner lite grann i koppen men tempraturen går inte upp i pannan. Jag bytte elspiralen för 3 veckor sen och då funkade den som vanligt i 2 veckor.
När den stannar så blinkar "Termokontakt" och " Elspiral" blinkar växelvis två gånger o rad. När jag tittar sen i koppen efter den har stannat så är det knappt nå pellets eller aska i koppen men märkte i den senaste sotningen att det var lite grönt i brännarkoppen.
Tycker det är rätt okej drag i pannan jag har en Albin Minimax från 93.
Någon som har nån aning vad det kan vara? / fredrik
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfier flex-a problem

Inlägg av Icecap »

Det är dags att du kollar lite! Om den inte doserar fram rätt mängd pellets kan det vara lite småsaker som kan behöva fixas men bara du kan kolla dessa:
* Kör doseringsskruven bra? Det finns ett lager i ändan på den som kan kärva, det har hänt tidigare.
* Kör doseringsmotorn bra? Koppla loss kedjan och se om du kan rulla doseringsskruven lätt och se hur motorn kör.
* Är bromsarna reducerat i antal? På en del gamla motorer finns det en friktionsbroms som består av 4 platspinnar + fjädrar, dessa ska reduceras i antal till två. Men inte alla motorer har dom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fredrik90
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 10 nov, 2013 15:21

Re: Janfier flex-a problem

Inlägg av fredrik90 »

tack för svar ska titta lite nu
Skriv svar