Flex -a Startar inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fresun
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 10 nov, 2013 16:48

Flex -a Startar inte

Inlägg av Fresun »

Jag har problem med en Flex-A från 2002. Den kör startsekvensen som vanligt men tänder inte. Elspiralen blir varm och är ny. Tips någon!!!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex -a Startar inte

Inlägg av Icecap »

Tips: sätt dig o kolla vad som händer vid starten. Det är en sekvens på ung. 10 minuter och om inte du kollar det får du ingen svar.

Notera vad som händer, tider osv. då blir det extremt mycket enklare att veta och ge råd.

Den ska t.ex. påbörja en kallstart med att dosera ung. 45 sekunder som startdos. Sker det?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fresun
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 10 nov, 2013 16:48

Re: Flex -a Startar inte

Inlägg av Fresun »

Jag har kört starsekvensen med "locket" borttaget ett antal gånger och har inte reagerat på något, jag har däremot inte tagit tid. Det kan alltså vara så att den doserar för lite eller? Hur påverkar rosterplåten tändningen.(den börjar vara i halvdåligt skick) Jag tar tid och återkommer. /Tack
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Flex -a Startar inte

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Att ha en täthet mellan rosterplåten och plåtkonstruktionen som sitter runt spiralen kan vara väsentligt om du ligger på marginalen av de andra parametrarna. Vad har du för spänning på fläkten då du startar? Kan vara värt att gå upp lite där om du har problem. Dra plåten runt spiralen framåt och skjut rosterplåten bakåt så du känner att du inte har glapp. Hjälper inte detta gå upp till 110 V i starten. Berätta hur det går. En annan sak att kontrollera är att du får tillräckligt stor startdos så att inte varmluften bara blåser förbi och inte genom dosen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar