Janfire Flex-a larmutgång på nya elektronikboxen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Janfire Flex-a larmutgång på nya elektronikboxen

Inlägg av Jove »

Hej!

Jag har uppgraderat min gamla Flex-a med en ny elektronikbox/databox. Den nya boxen har en larmutgång som jag tänkte använda för att dra upp en liten signallampa (LED eller summer) i huset så att man snabbt ser eventuella driftsstörningar utan att behöva gå ner till pannan.
Det är inte ofta jag har driftsstörning så det känns omotiverat att springa till pannrummet flera gånger om dagen men när det någon gång stannar så vill man ju veta det snabbt.

Jag har försökt mäta på utgången, både AC, DC och resistans, men inte kunnat dra några slutsatser. Manualen verka inte ge några ledtrådar heller.

Vet någon här hur det är tänkt att fungera?
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-a larmutgång på nya elektronikboxen

Inlägg av Icecap »

Var har du informationen om att det finns en larmutgång ifrån?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Janfire Flex-a larmutgång på nya elektronikboxen

Inlägg av Jove »

Oj, nu blev jag ju lite ställd. Jag kan på rak arm inte ge någon källhänvisning på det mer än att "jag såg det på internet" vilket ju är lika korkat som "läst i bok".

Det kan ju ha varit ren spekulation i något forum som jag såg. Däremot kände jag mig hyggligt trygg i att funktionen fanns när jag på Eldkrafts hemsida såg den här bilden (bifogad). Där syns tydligt en utgång märkt "larm".
Utgången finns även på den box jag monterat men som sagt ingen mätbar signal.

Jag har läst att folk byggt egna larm, de flesta baserade på att larm går om panntemperaturen understiger ett visst värde. Den lösningen är inte optimal för mig eftersom jag kör mot en acktank och jag gärna vill ha larmet innan tempen i acktanken gått ner för lågt. På så vis skulle jag ju få en liten "grace period" på mig att åtgärda stoppet innan det börjar bli kyligt i huset och varmvattnet tar slut.

Det kan alltså mycket väl vara så att jag dragit förhastade slutsatser men du kanske vet vad larmporten är avsedd för?
Bilagor
nya_boxen.jpg
nya_boxen.jpg (243.75 KiB) Visad 1563 gånger
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Skriv svar