Dåligt drag

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Darkzor
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 dec, 2013 01:05

Dåligt drag

Inlägg av Darkzor »

Hej!
Jag har precis fått igång min Janfire Nh 2010 som sitter i min peltec panna
Men efter jag kört den ca 2 timmar så säger den (dåligt drag) och idag så har den lagt till (begr drift 6kw)
Detta problem hade jag inte med min förra brännare, vad kan jag göra för att få bättre drag i pannan?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag

Inlägg av Icecap »

* Vilken effekt kör du brännaren på?
* Är lågriktaren monterat?
* Vilken pannan har du? (tänk gärna på att kolla lite i reglerna där det står att man bör/ska fylla i sånt i profilen).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Darkzor
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 dec, 2013 01:05

Re: Dåligt drag

Inlägg av Darkzor »

Janfire Nh 2010, Peltec 15-20kw 2006
Enplans villa 220kvm (källarplan 100kvm)

Brännaren kör på standard 9kw men går ner till 6kw

Ja monterade lågriktare igår =(
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag

Inlägg av Icecap »

På en NH ska lågriktaren ALLTID vara monterat under drift! Annars brinner den dåligt och värmen kommer så nära luckan att det kan ge upphov till just överhettning/dåligt drag-larm.

Alla spjäll i rökgasvägen ska såklart vara helt öppna, dock inte om det finns ett startspjäll vid vedeldning, det ska vara stängd. Om detta finns på din panna har jag ingen aning om.

Sedan ska det vara rensat i kanalerna och då bör det fungera.

Vilken inställning har din dragbegränsare?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Darkzor
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 dec, 2013 01:05

Re: Dåligt drag

Inlägg av Darkzor »

Menar du inställning på brännaren? det vet jag inte, hur kollar man den? =P
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag

Inlägg av Icecap »

Vad menar du? Vilken inställning funderar du på?

Om det är dragbegränsaren du menar är det den lucka som ska sitta vid rökgaskanalen och öppna när suget i skorstenen blir för kraftigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Darkzor
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 dec, 2013 01:05

Re: Dåligt drag

Inlägg av Darkzor »

Jaha! en sån har jag, den vickar till ibland. men nu har begr drift försvunnit,
Kanske var för att den eldade på för kraftigt när pannan var kall och nu underhålls eldar den bara så den har blivigt lite svalare, en tanke bara =)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag

Inlägg av Icecap »

9kW är inte för kraftigt! En panna kan förvisso har turbulatorer osv. som gör att den inte släpper igenom alldeles för höga effekter men även då är 9kW ett gränsfall.

Jag skulle tro att det rör sig om dålig sotning, kanske att turbulatorer inte har rengjorts eller liknande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Darkzor
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 dec, 2013 01:05

Re: Dåligt drag

Inlägg av Darkzor »

Okej!
Ska ta och kolla det. Tack =)
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Dåligt drag

Inlägg av singelstring »

Hoppar in här: Icecap: Jag får felmeddelandet dåligt drag efter att sotaren har varit här; Jag har kollat brännaren, pannan är nysotad inklusive "skruvarna" i rökgångarna. Har jag panndörren helt öppen så är det inga problem men så få fort jag drar igen den som det var före sotningen så kommer det "Dåligt drag".

Kan skorstenen behöva sotas? jag kör på 9 kW precis som före sotningen.

Hälsningar Singelstring
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag

Inlägg av Icecap »

Nu tänker vi lite logisk: allt är OK när det finns luft nog till pannrummet men när du stryper luften till pannrummet blir det problem.

Låter det som dåligt drag i skorstenen?

För mig är det inflytande att luft till pannrummet är blockerat o det ska åtgärdas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Dåligt drag

Inlägg av singelstring »

Tack. Jag har ventiler in utifrån och har satt på en fläkt som blåser in lite men det hjälper inte mycket. Vad kan ha ändrat sig sen sotaren var här? samma dörröppning som förrut och samma luftinsläpp utifrån - jag kan ju inte ha dörren öppen hela tiden.

Tips?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag

Inlägg av Icecap »

Men...? Har jag varit i ditt pannrum? Nej.

Det ska finnas ett inlopp i storlek med skorstenenskanalens tvärsnitt som tumregel. Ska du ha någon ynka fläkt till att dra in luft är öppningen definitivt för liten!

Till ett pannrum ska man INTE ha en fläkt för friskluft, är det "nödvändigt" är hela luftkonceptet förfelat i grunden.

"har ventiler utifrån" skriver du.
* Är de öppna?
* Vilken verklig luftinsläppsyta har de osv?

Vad sotaren har ändrat borde sotaren veta, jag är inte honom/henne så det löner sig inte att fråga mig.

Jag får en känsla av att du tror att det är möjligt att fjärrskåda och att du inte behöver göra någonting, sanningen är dock att sotaren sannolikt har glömt om h*n har ändrat något hos dig/er, jag har ingen aning om hur ditt pannrum ser ut och vilka ventiler du har varför du är den enda som kan lösa problemet.

Du får alltså kolla att det finns öppna luftvägar in till pannrummet, finns det inte det får du öppna dom. Är de för små får du lösa det också.

Men i enkelhet är det så att om brännaren fungerar bra med öppen dörr och dåligt med stängd dörr ska det mer luft in i pannrummet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Dåligt drag

Inlägg av jerjo »

Hade samma bekymmer när sotarn varit här!
Det visade sig att han "glömt" sot i en krök. Nu har jag dock en 90 graders böj på rökröret så det är inte så lätt för sotaren att få ur allt.
Han kom tillbaka och fixade det när jag klagade och numera tänder han alltid ett tidningspapper i rökröret för att konstatera att draget är det rätta.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Dåligt drag

Inlägg av singelstring »

Jag tänkte och kollade alla kablar till elektronikboxen och sen så har det fungerat. Det var kanske någon kabel som blev flyttad ur sitt läge vid urskningen - så nu fugerar det!
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Skriv svar