Brännarkoppen Janfire NH trasig igen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johananderson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 14 dec, 2013 14:25
Ort: Nyköping

Brännarkoppen Janfire NH trasig igen

Inlägg av johananderson »

Min brännarkopp har gått sönder igen. Första koppen (bild) gick sönder 2010, efter tre år. Nu har den nya gått tre år och börjar gå sänder på samma sätt. Sprickor på insidan av väggen och det ser frätt ut. Installatören har ställt in brännaren både 2007 och 2010. Jag tycker att den borde leva längre, eller? Ska jag köpa en ny kopp för 3000 kr?
Bilagor
10524165s.jpg
10524165s.jpg (214.21 KiB) Visad 1769 gånger
Värme: Janfire NH (2007), Effecta Pelletspanna 220 (2007), Egenbyggt bulkförråd 6 ton (2006).
Hus: Tvåplan 240 m² + Källare 120 m², 1910, 20°C.
Förbrukning: 6 ton/år.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Brännarkoppen Janfire NH trasig igen

Inlägg av Micke142 »

Ser ju ut som du kör med för mycket luft. Ja blir för varmt i brännarkoppen. Nu har jag ingen nh men kör man med för mycket luft blir det nästan som en svetslåga som äter på materialet. Har jag fattat det som iaf
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brännarkoppen Janfire NH trasig igen

Inlägg av Icecap »

Jag med är ganska övertygad om att det är ett luftöverskott som gör detta, då i kombination med ganska hög effekt.

* Har du dragbegränsare som är väl dimensionerat och rätt inställd?
* Vilken effekt kör du?
* Jag fäster mig vid att du har en installatör att ställa den 2007 och 2010. Inställningen ska rent faktisk kollas vid VARJE pallbyte som sämst - och DEFINITIVT vid ny leverans. Detta gör att man behöver hitta ett sätt att göra det själv för att undvika bli flådd, därav de många råd om justering.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johananderson
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 14 dec, 2013 14:25
Ort: Nyköping

Re: Brännarkoppen Janfire NH trasig igen

Inlägg av johananderson »

Tack!
  • Jag har en dragbegränsare Dragex (10-15-20-25 Pa), inställt på 10 Pa. Den är helt stängd när brännaren är i viloläge, och ca 10 mm öppet och stabilt när brännaren går. Jag har ingen aningen om hur den ska ställas in.
  • Det är 10 meter upp till skorstenstoppen, så det är bra drag normalt.
  • Jag kör på 12 kW nu när det är runt noll grader ute (har lägena 9-12-15-18 kW).
  • Ny leverans bulkpellets 8 mm en gång per år, men det är ju mer fint material mot slutet.
  • Annars är det bara densitet 675 g/l och energivärde 4,80 kWh/kg som jag hittar som inställning på brännaren. Ska jag justera detta också med ny leverans?
  • Är det svårt att montera ny brännarkopp själv?
Värme: Janfire NH (2007), Effecta Pelletspanna 220 (2007), Egenbyggt bulkförråd 6 ton (2006).
Hus: Tvåplan 240 m² + Källare 120 m², 1910, 20°C.
Förbrukning: 6 ton/år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brännarkoppen Janfire NH trasig igen

Inlägg av Icecap »

* Dragbegränsare verkar vara OK och stabil. Bra. Ska vara stängd när det är viloläge och inte blåser en del.

* Skorsten OK, med dragbegränsare blir det fint.

* Gammal mjukvara med de lägen. Inget problem som sådan, fungerar OK. Modern mjukvara har automatisk styrning av underhållseldning, effektsteg om 1kW och lite annat smågodis - men man kan leva utan.

* Stort förråd, helt OK. Jag vill föreslå att justering sker minst vid påfyllning, mittvägs och en bit innan återfyllning.

* Såklart ska du justera densiteten! Energivärdet kan du låta vara. Om du tar en 10 liter hink och väger den före och efter du har fyllt den med pellets, då kan du räkna ut densiteten som sedan ska ställas i brännaren. Se bara till att du vet exakt hur många liter pellets du har i hinken, en 10 l hink brukar ju ha plats för 10 l + "skvalpplats". Jag har mätt upp min hink med ett litermått, fyllde hinken till kanten med vatten och skrev ner hur mycket det blev, resten är enkel matte.

* Nej, faktisk inte. Man ska bara ha klart för sig att det finns en temperatursensor under den så när man har lossnat de 4 skruv som håller den ska man vara försiktig. Man bör plocka loss tändelementet och dra det lite tillbaka, detta släpper även lite efter på sensorsladden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar