Janfire sämsta brännaren i världen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Kort och gott fy fan vad dålig den är!!!!

Flamvakt löser ut vartenda gång. Ni kommer då säga: har du dragbegränsare? Ja, det har jag och jag har värstingen av dem alla.
Flamvakten löser ut även att jag ser att det brinner i koppen. Flamvakten är bytt för 1 dag sedan, likaså elspiralen.

Snabbstart så funkar den inte första gången. Däremot andra gången.

4 återförsäljare har varit och tittat på den, ingen kan svara varför.

Janfire borde skämmas för sina produkter och sin usla support.

Jag har haft min sen 05 och den har aldrig riktigt fungerat. Har haft 3 andra brännare tidigare och som har fungerat klanderfritt.

Jag kommer aldrig rekommendera sådan skit till någon.

Ursäkta min ilska, men den är totalt värdelös.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Eldvin »

Det är inte så att brännaren sitter i en skit panna med med dåliga förutsättningar ?? Och är så fallet så torde de va eldarens fel. :eye:
biomech
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 15 okt, 2013 21:42
Ort: Holmsund

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av biomech »

Kolla så att internskruven går lätt och doserar pellets som den ska!
Gör den inte det så löser den ut på flamvakt iom att det blir på tok för lite bränsle i förhållande till fläkthastighet.
Janfire är utan konkurrens den bästa brännare jag haft (min första och hittills enda) ;) och har gått problemfritt sen jag fick ordning på skruven :)
Diom DT20, Janfire Flex-a, TK1A, KW Z130.
biomech
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 15 okt, 2013 21:42
Ort: Holmsund

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av biomech »

Jag har haft min sen 05 och den har aldrig riktigt fungerat.
Kan inte låta bli att imponeras av ditt tålamod som stått ut med en "skitbrännare" som inte funkat på 9 år! :lol:
Diom DT20, Janfire Flex-a, TK1A, KW Z130.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Och det måste då vara en Flex-A med tanke på årtal och "snabbstart". Tanken om att låta brännare sköta starten själv har kanske aldrig slagit dig?

Men jag får håll med: 9 år utan värme är definitivt tålamod!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Grymt tålamod!...
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

En normalstart fungerar ej. Då kan jag lika gärna köra på elpatronen.

Det spelar absolut ingen roll vad jag än gör. Den fungerar så jävla dåligt. Under den tiden jag har haft den så har den fungerat "felfritt" i en vecka. Bara inatt var jag nere i källaren 4 ggr och satt i gång den.
Jag har mer eller mindre bytt allt på den.

I natt brann det i koppen, men flamvaktshelvete löste ut i vilket fall som helst.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Låt se nu:
* Normal start fungerar inte alls.
* Flamvakten löser ut jämt.
* Du har bytt "mer eller mindre allt".

Jag antar att du har haft servicetekniker till att kolla den?

Saken är att en Janfire Flex-A är en, med moderna ögon, lite primitiv brännare men oerhört stabil och säker. Och då "mer eller mindre allt" är bytt är det alltså ett systemfel någonstans.

Har det varit konstanta problem i 9 år är det antingen en synnerligt okunnig servicetekniker du har anlitat - eller om du har pillat själv har du missat ett eller att par viktiga steg.

* Startdosen ska vara korrekt. "Korrekt" har vissa marginaler så det är inte en extremt kritisk faktor.
* Doseringen ska fungera bra. Av den anledning ska man, på vissa motorer, ta bort en del av den broms som sitter på.
* Mekaniken ska fungera utan stort motstånd, man ska alltså kunde lossna kedjan och vrida doseringsskruven för hand utan speciellt med motstånd.

För mig verkar det hela komma av att doseringen inte fungerar som den ska. Just den del av en Janfire brukar fungera riktigt bra, alltså kvarstår det problem med doseringsmotorn (t.ex. bromsen om den finns) eller kärvande mekanik, alternativt kan det vara driftkondensatorn i styrlådan men jag skulle kolla mekaniken först.

Detta medför att startdos inte blir rätt och att elden dör eftersom då doseringen inte motsvarar luftmängden varvid flamvakten utlösas. När den startar på andra startdosen är detta ett mycket sannolikt scenario för mig.

Hade det varit att den startade automatisk utan problem men att flamvakten utlöstas efter ett tag ville jag definitivt anta att fläkten stod för högt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pebelund
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 14 nov, 2013 19:09
Ort: Skelleftehamn

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av pebelund »

Låter väl mer som att du har världens sämsta servicetekniker isåfall eller gjort nått galet själv om den inte fungerat bra på flera år? Flex-A räknas väl dessutom som en gammal, men mycket stabil brännare.
Låter skumt om ingen kunnat få den att gå bra på flera år?

Har kört Janfire sedan 2006. En NH dock. Den hade lite problem i början med utskjutningsmekaniken som gnisslade och hade sig, så fick en helt ny 2008 och den har sedan 2008 gått non-stop sommar som vinter, med ett avbrott 2011 då elspiralen gick sönder. Ja, borträknat dom ggr jag glömt fylla på pelletsförrådet också då, men dom räknar jag inte, det är ju mitt eget fel :-)

//Grymt nöjd Janfire ägare...
Janfire NH (2008)
Janfire Combifire panna (2006)
CBJ autoshunt
Hus från 1955, 108kvm boyta
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Min reparatör, som är återförsäljare för Janfire, vägrar komma hit för han vet inte vad han skall göra. Det finns inga runt Växjö med omnejd.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Micke142 »

Hej. Skriv vad du har för panna som brännaren sitter i. Kolla även som icecap mfl skriver så du får rätt startdos! Sen är det ju så att har man problem med sin brännare eller vad det nu är så får man ägna lite tid åt felsökning. Felsökning kan ta tid o med tid menas att man får i ditt fall sitta ner o kolla allt från start till vad det nu är som falerar,det kan ta tid så en skön stol o något man gillar att dricka till är bra.
Kan ju säga att jag började min pelletsbana med en flex-a och kunde inget om pelletsbrännare,men måste ju säga att den brännaren verkar ju väldigt enkel och som jag i mitt fall lärt mig den på rätt kort tid. Ok lite händig kanske underlättar men som sagt den är väldigt enkel o driftsäker. Jag kör min bara under viss del av året men den har aldrig krånglat. Köpte en begagnad på blocket från just 2005.


Mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Att man inte lyckats få din brännare att fungera bra under 9år är riktigt dåligt, måhända att Flex-a är en brännare som många säger är omodern så går den med bra förutsättningar få att gå med ganska bra förbränningsmässiga resultat, kan faktiskt konkurera med alla nya brännare

Vad för "värsting" dragbegränsare har du?....vad är draget ställt till?....vilken effekt körs brännaren på?....vad för panna har du?.....murad skorsten eller insatsrör?... storlek på kanalen?....vad har reparatören fått för värden på rökgasanalysen?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Detta verkar vara ett typisk fall av att ingen har använd tiden för att övervaka vad som egentligen sker, ingen vet alltså vad som går fel och alla åtgärder är gjort utan anledning och det grundläggande felet är inte åtgärdad.

Brännaren kan ha ett fel men det grundläggande felet är handläggande och fel insatser.

Lite som att hälla diesel i tanken på en bensinbil och klaga på att det är världens sämsta skitbil för att den inte kan köra sedan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Jag är själv ganska nöjd med min brännare, kan inte förvänta mig mer av en brännare av den årgång som den är ifrån....man undrar vilka krav janfire har på sina ÅF, att dom inte kan få den att fungera ordentligt på 9år är rent bedrövligt

Man köper en ferrari och lämnar in den på en auktoriserad verkstad för ferrari och får tillbaka den med tanken full med diesel, är det ferraris fel eller den auktoriserade verkstadens fel?
Senast redigerad av Erik_73 den lör 11 jan, 2014 21:20, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Micke142 »

Kan bara hålla med tidigare inlägg. Klaga inte på brännaren innan du vet vad det är för fel. Ja bara för att den kan elda pellets så är den inte underhållsfri och att man inte behöver ägna den sin tanke o omsorg då o då. Kan ju inte döma ut en brännare bara för den inte fungerar som du vill utan att ha kollat vad som inte fungerar! Alla pannor o eldstäder har olika förutsättningar som man "MÅSTE" ha med i beräkningarna.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar