Janfire sämsta brännaren i världen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Testade draget själv i pannan och det visade sig att det låg nästa på 17-20 pa. Oseriösare återförsäljare får man leta efter. Har nu beställt ny dragbegränsare och nytt roster. Förhoppningsvis så kommer det att hjälpa mina flamvaktsproblem. Jag kommer sätta den nya i sotluckan på skorstenen. Skall jag då sota oftare i sotluckan så det inte hamnar aska i dragbegränsaren?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Det lär knappast hamna aska i dragbegränsaren, snarare tvärtom. Det sugs ju luft från pannrummet in i skorstenen den vägen och med ett rikligt drag lär du inte få problem med aska i den.

Det är riktigt bra att du har hittat en verklig orsak, jag antar att din nuvarande dragbegränsare är en Tigex 25.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Ja, det verkar vara så. En annan rörmokare bytte ut den till en ny i tron att det inte vara samma utan en annan modell. Jag bad om en KWZ 150 och utan min vetskap och dålig koll så satt han inte i en sådan. Efter efterforskningar så vet jag nu vad det är för skillnader mellan dem.
Hoppas att få den under dagen så jag kan provköra anläggningen. Kan ett nytt roster (aldrig bytt) göra allt bättre också?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Bara om det gamla är sönder. Men ta en sak i sände om det inte finns katatstroffel, då vet du vad som hjälpte. Byter man på måfå och något hjälper är det svårt att veta vad som egentligen gjorde susen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av johannaj »

Andreas Hansson skrev:Läser man den här tråden förstår man verkligen varför pelletsmarknaden är död :D
Kanske det, men om man vet med sig att man har tummen mitt i eller är för lat för att sköta en anläggning, kanske man inte ska överväga pellets från början. Därmed inte sagt att någon här har vare sig det ena eller andra, men alla inser ju att pellets kräver mera av ägaren än en värmepump. Eller rättare sagt, när en VP strular, saknar de flesta utrustning att fixa felet och tar då in reparatör istället. Som att renovera huset; antingen sparar du pengar genom att göra det själv, eller slösar du pengar , genom att låta någon annan göra det! ;)

Det tar tar lite tid att sätta sig in i pelletseldning. Själv hade jag mycket liten kunskap om det, innan min första Janfire, men nu funkar det överlag väldigt bra och jag har lärt mig de flesta symptom etc, vilket gör att jag får en anläggning som fungerar väldigt bra! Visst kan det vara meckigt att byta lager i en Janfire och hellre hade jag gått en shoppingrunda, men det finns andra lösningar. Ringa in folk som kan, eller spara pengarna till shoppingrundan! -Bara att välja...! ;)

Om jag varit dig "Belfour1979", hade jag följt de mycket goda råd Icecap givit och med dem säkert fått en fungerande brännare! Troligen har din reparatör MYCKET SÄMRE kunskap om Janfire, än Icecap....;)

-Lycka till! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Läst tråden och har lite reflektioner! Flex-an är installerad i samma panna som jag har min installerad i. En fantastisk bra brännare som jag installerde som ny för 9 år sedan. Pannan helt ok, men kräver lite andra förutsättningar än andra pannor. Hade själv lite inkörningsproblem och fick själv ta tag i det. Installerat brännaren på plan plåt mot pannan dvs ingen förlängningsstos. Ingen flamriktare. Alla sex turbulatorerna i. Har också marginellt skorstensdrag. Monterad dragbegränsare. Kör brännaren på läge 1 vilket ger långa inkopplingstider och bra verkningsgrad. Huset från 1973 dvs inte extremt isolerat. Håller ca 300 kvadratmeter yta till 21-22 grader. Askan luftig grå och fin. Den pellets du använder påverkar denna brännare en hel del. Den gillar spån- och dammfri pellets som inte ger askkaka på rostret. Gärna lite hårdare pellets är bra. Under mina nio år så har jag haft problem då jag fått dålig pellets och då framförallt sådan som har varit producerad i Ryssland av gamal spån, men sålts som svensk kvalitetspellets. Hade fruktansvärda problem en vinter för några år sedan. Finns trådar om detta. Nu med rätt kvalitetspellets, så är jag aldrig i pannrummet, om jag inte skall aska ur och sota kanalerna. Fördelen med denna brännare är enkelheten som gör att man med lite intresse kan bli bra vän med den och få en fruktansvärt fin förbränning. Högre effektvärden har inte jag heller fått att fungera i denna panna, men vad skall man med det till om ett lägre värde räcker. Spar ju anläggningen termiskt också. Prova vad jag skrivit och lycka till!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

En Janfire NH får inte köras utan lågriktare!

Men om detta med draget verkligen var orsaken till felet är det alltså knappast fel på brännaren men på kontrollen av servicepersonell.

Men låt oss nu se om det var orsaken till allt elände först innan vi ror över ån efter pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Testade med nytt roster men det hjälpte inte. Skall imorgon testa med den nya dragbegränsaren efter modifikationer på sotluckan. Skall det vara så här?

Bild
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Vednisse »

Ja, det ser bra ut med dragbegränsaren. Har påpekats tidigare, men du måste lista ut exakt vart problemet ligger. Är inte särskilt svårt om man kan avsätta en kväll eller två i pannrummet.

Installatörer kan oftast inte mycket mer än att byta grejer, Janfire pissar på sina kunder. Ett av få företag i denna bransch, tycker jämförelsen med t ex biltillverkare haltar en aning med tanke på hur det ser ut hos andra brännarfabrikat.

Hade det varit min brännare hade jag slagit isär den så gott det gick och slängt den bland metallskrot efter en månad, hade du hållit på i nio år? Snacka om tålamod........De pengar du slängt på eländet hade räckt till en okomplicerad och fungerande brännare inkl. förlusten av din om du slängt den.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Vednisse: intressant tanke. Brännaren verkar inte vara orsaken till problemen, snarare en blind tillit till "professionella" folk.

Vi är överens om att det är alldeles för lång tid som det har funnits problem men att påstå att det är en dålig brännare för det känns "lite" fel.

Om det, som i detta fall, dras en mindre tornado genom brännaren pga. en (eller fler) installatör(er) som inte kan deras jobb kan brännaren knappast bära orsaken. Vilken annan brännare som helst hade vägrat jobba med de villkor.

Och som du kan se om du faktisk hade läst tråden är TS inte mycket för att företa en grundlig undersökning och säkra driftparameter, alltså kallar TS på serviceperson utan tanke på att de, som alla andra med timlön, vill ha jobbet avklarat snabbt och enkelt. Fungerar systemet en kvart är de nöjda och drar, det är ju inte dom det drabbar.

Sedan pissar Janfire inte på sina kunder, kunderna är nämligen ÅF's! Du har tydligen inte förstådd principen men om du köper en bil hos t.ex. en Toyota-bilhandlare och det blir knas med den, då ringer du inte till Toyotas huvudkontor i Japan och gnäller, då tar du den till stället du köpte den eller hur?

Att andra fabrikat har vald att sälja direkt från fabriken är deras val, liknelsen med bilar är fortfarande giltig, oavsett om du förstå det eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Vednisse »

Möjligt... Janfire är dock de enda här i landet som inte vill ha med slutkunden att göra. T om Värmebaronen har ändrat sig på senare år. Inga problem med t ex Nibe, CTC, BAXI, Nymo, Trebema, ULMA, BioBjörn mfl.

Jag är också tveksam till att brännaren (konstruktionen) skulle vara orsaken till problemen, menar bara att jag gett upp efter ganska kort tid eftersom jag anser att värmesystemet bör vara tillförlitligt/säkert. Nio år är HELT åt skogen, antingen så bryr man sig inte eller så vet jag inte vad som gör att man inte löser problemet på ena eller andra sättet...analyserar/installerar VP/ byter brännarfabrikat.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Icecap hur i helvete kan Janfire ha ÅF som inte ens klarar av att mäta ett drag genom brännare/panna?......skandal att låta sånt folk vara ÅF!!!!!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Erik_73: Helt sant! Och hur i helvetet kan folk tillverka Sverigebrännaren och sälja skiten? Hur i helvetet kan VAG ha så dåliga verkstad, hur i helvetet kan man bygga brännare med brännarrör som äts på ett halvår - osv.

Men om kunderna berättar för de berörda moderföretag att deras representanter är usla kan bolagen sedan göra vad som måste göras.

Och problemet för TS verkar inte vara brännaren, det verkar vara att TS påstår sig ha väl koll på hur brännaren ska fungera och vilka villkor den ska ha för att göra det - likaväl visar det sig att det drar en halv orkan genom den, helt enkelt för att TS inte har koll.

Visst, man ska kunde lita på professionellt folk - men leta en aning i olika forum och man inser snabbt att själv är bästa dräng i många fall. Så usla professionella finns det gott om, det finns även ett flertal som är synnerligt kunniga.

Men de av oss som jobbar med kundinfo vet att "starten fungerar inte" är en mycket dålig beskrivning. Kunden har oftast en möjlighet att övervaka vad som händer och den information kan vara avgörande för att hitta rätt problem och därmed en lösning.

Jag har ett direkt exempel:
Jag fick köra 311km för att laga en digital skylt. Själva reparationen tog ett par timmar också - och det var ju 311km tillbaka också. Det var alltså en lång heldag men skylten fungerade då jag åkte iväg.

Två dagar senare blev jag kallad dit igen - en sensor hade nämligen gått sönder. Och den sensor hade definitivt varit sönder ett bra tag upptäckte jag då jag öppnade skiten! Nu klagar kunden över att jag inte hade kollat allt medan jag var där första gången - och det hade jag gärna gjort om inte kunden hade programmerat bort sensorns funktion.

Så hur skulle jag veta? Jo, vid att kunden hade sagt "skylten är trasig och temperaturen visas inte rätt".

Som jag förstår av tråden påstod TS att allt var honkey dory och då jag skrev att saker skulle kollas för att utesluta en del saker var de minsann kollat. Då de sedan rent faktisk blev kollat - efter lite provokation från min sida - visade det sig att det rent faktisk var ett tydligt problem som hade ignorerats av TS.

Slutsatsen är: det är OK att inte kunde skruva själv - men har man problem får man analysera vad som kan gå fel, upprätta en checklista och kräva att den professionella rent faktisk mäter på riktigt och att resultaten noteras.

Och efter vad TS har skrivit är det ett antal olika servicepersoner som har varit där, det finns alltså ingen som har haft överblick - förutom TS själv. Så det är tråkigt att skriva det men största problemet är nog TS själv eller rättare den brist på systematik som finns i behandlingen av detta problem.

Jag har haft liknande långtidsstrul (då med min bil) och jag gjorde det snabbt till en vana att ha en liten noteringsbok och penna i bilen och skriva vad som hände och när, vilka förhållande osv. Efter ett tag hade jag samlat in information nog till att kunde analysera problemet, då hittade jag felet, åtgärdade det och sedan var det klart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av psau »

Icecap, jag tror nog inte att vi tanker olika alls för jag agerar likadant själv!

Men om jag som ytterst normal medelsvensson byter min oljebrännare till en pelletsdito sotningen av skiten får jag på köpet, MEN jag måste kunna lita på att den killen som har samma skjorta på sig som märket på min brännare vet vad han pysslar med. Vet han inte det har företaget som gett honom den gjort fel och borde hantera den situationen. Efter att ha läst en massa trådar här så har jag MIN bild av det bolaget och jag jämför den med VAG Stockholm som är skälet till att jag ALDRIG kommer att köpa en Audi igen trots att jag är toppen nöjd med min bil.

Jag tycker att det är konstigt att ingen service tekniker lyckats lösa problemet och att TS stått ut med detta i NIO ÅR någonstans känns det som storyn inte riktigt stämmer för att antingen borde företaget gått i KK pga inkompetens eller så är TS (sorry) en idiot som stått ut med detta och inte bytt "skiten" för länge sedan.

Men jag tycker nog inte att man egentligen SKA behöva sitta och passa brännaren för att det ska funka, en märkestekniker ska greja det ändå.

Nu servar jag min bil själv eftersom jag inte litar på VAG för fem öre och jag har köpt min brännare på blocket plockat ner den i beståndsdelar och renoverat den för jag vill kunna den om det strular.

Jag ringde till Johan på BioBjörn och frågade hur mycket utbyggd stos ska det vara på en Nibe City för en Bionordic brännare och fick både svar och erbjudande om hjälp, det är den supporten man borde få även från Janfire så jäkla stora är det inte så att de kan skita i de enkla frågorna vill man inte ha kundkontakten borde man nog syssla med något enklare och mindre supportkrävande som tillverkning av smörknivar eller dyl.

Men att det har tagit 8 sidor med inlägg innan vi börjar få ett hum om att förutom att brännaren är "skit" på ett lagom odefinierat sätt börjar vi se en svag början på felsökning som visar att iaf att draget är fel i pannan...

Nåja ytterligare ett inlägg som inte hjälper TS ett skit med vad som är fel med hans "skit" brännare!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

uppenbarligen så är janfire:s utbildning till ÅF inte tillräcklig då man tydligen kan vara det utan att ens kunna mäta en så pass enkel sak som vilket undertryck det är i skorsten/brännare.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar