Janfire sämsta brännaren i världen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Jag kan nu meddela att brännaren tuffa på av bara den. Icecap hade rätt, själv är bäste dräng. Jag är som sagt en medel Svensson och inte jätteinsatt med drag etc. Jag har tyvärr förlitat mig på icke kunniga återförsäljare, vilket har kostat mig skjortan.
Vilken skillnad på dragbegränsare. Denna rör ju sig till skillnad från den andre som antingen var stängd eller öppen.
Nu när den tuffar på, skall jag använda mig av UH eller inte?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Det beror på...

Om viloperioderna är så pass korta att att UH inte hinner gå time-out är det lämpligt att använda det. Hinner UH att gå time-out (60 minuter) ska man inte använda det.

Så det viktiga är tiden från eldningsstopp till eldningsstart.

Men det är guld att du (ganska sannolikt) har hittat felet! Då fanns det en riktig orsak till det hela och jag hoppas att det var det enda som var fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Vore verkligen intressant att få en feedback om de nioåriga problemen var ur världen med den senaste åtgärden? Min erfarenhet säger mig att så inte är fallet åtminstone inte med det som har skrivits i tråden! Flex-a brännaren är verkligen en underbar enkel brännare som med rätt handhavande och installation ger en fantastisk eldning, utan en massa problem, men vissa saker stör den lätt, och då blir det problem som kan vara svåra att hitta och åtgärda. Alla installatörerna kan ju inte ha varit idoter utan utbildning, utan speglar hur svårt det kan vara ibland, så marginellt ibland, och så beroende av förutsättningarna. Är man inte praktiker och tekniker själv ja då skall man inte elda pellets, då det kräver en hel del av sin eldare. En egenskap är att gå till botten med problemen, så allt blir bra och flyter på utan en massa problem. Ibland känns det som man närmar sig doktorshatten i pelletseldning av allt engagemang man lagt ner i anläggningen, och tycker man om detta ja då går det lite lättare och lättare att acceptera de problem som dyker upp. En bra, hård och dammfri pellets är den bästa garantin för att slippa driftstörningar i denna brännare. Mycket svårt att få med bulk. Jag har försökt i åtta år men givit upp de senaste åren. Njuter av ett förråd och nedfallsslang helt utan spån och damm. Passningen mellan rosterplåtens undersida och ledare av varmluften är ett känligt område som ger startproblem och flamvaktsvarning. Dra fram värmeledare så långt det går och tryck sedan rosterplåten bakåt så tätning och kontakt sker, då är det problemet borta och en stor källa till startproblem, men svårt att hitta innan man varit utsatt för det.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Brännare fungerar felfritt efter att jag bytte rostret och satt in en större dragbegränsare. Felet var mest mitt men jag anlitade också fel folk att serva anläggningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

belfour1979: Det gläder mig att du har hittat orsaken och fixat det! Och nu kan du nog inse att du ganska tydligt vet mer än de "professionella" som du har anlitat genom tiden.

Jag hoppas att du kommer att släppa ytterligare problem - men skulle det komma är det ett bra råd att notera vad, när och hur - jag vet från mig själv att fastän man är säker på att det ska gå bra kommer man inte ihåg till nästa gång hur det egentligen var.

Sensmoral: lita gärna på dig själv och hoppas gärna på att professionella kan deras jobb - men lita inte på att de kan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Nu är jag tillbaka igen :D Min flamvakt strular igen lite av och till även med min nya dragbegränsare Z150. Den är ställd på 13-14 Pa. Jag kör på steg 2. Vad skall jag tittar på?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

När den strular - är det då pellets kvar i koppen eller är alla eldade upp?

Om det är slut är självdraget för högt för den befintliga dosering. Då kan man minska draget eller öka UH-doseringen.

Själv har jag min dragbegränsare satt så lågt det går, fungerar utmärkt i min anläggning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Psycho Dave »

Dragbegränsaren ska stå på 10.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Hej, koppen är full med pellets. Jag kommer testa på 10 och köra på ett annat steg.
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Nu stänger av den av på flamvakten varje dag. Den har ju fungerat klockrent sedan jag bytte dragbegränsare. Kan det vara själva "flamvakten" som måste bytas?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Mycket tveksamt! Det är en typ-K temperatursensor och är den trasig får du ett felmeddelanden.

Jag undrar mest varför du kör med UH-eldning på sommaren, det känns synnerligt onödigt - men brännaren styr ju detta själv (om mjukvaran är ny nog) så någon anledning finns ju.

Eller mjukvaran så pass gammal att man väljer effekt med hhv. utan UH-eldning?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Jag har den nya programvaran och "standard" inställning. Nu har jag försökt 6-7 ggr men den stoppar på flamvakt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Om den gör det under en UH-cykel kan det vara draget som är för dåligt, den stoppar ju med koppen full.

Flamvakten används inte under UH-delen, den kollas först när det ska ske en uppvärmning - eller rättare: när uppvärmningen kan vara klar.

Så om draget är för högt kan elden slockna och brännkoppen kyla ner innan den ska köra uppvärmningen.

Jag hade testat först att sänka draget, det kan helt enkelt vara för högt, speciellt om det finns rökgasfläkt.

Om det inte hade hjälpt hade jag kortat tillåten UH-tid till kanske 20 minuter. Detta ville sannolikt "tvinga" fram en kallstart varje gång och då ska flamvakten inte vara ett problem.

Men det finns en del osäkerhet o vad som händer när och det är svårt att dra vettiga slutsatser utan mer information om i vilken sekvens saker sker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Min observation

Suttit i 20 min och det har inte varit någon UH eldning. Grön lampa lyser (ström) och effektläge 2 lyser gult. Efter ett tag när frugan duschade så började den fläkta, mata in pellets och pulsera. Under tiden den pulserar och värmer upp sig rör sig inte dragbegränsaren. När jag hör att det "tar sig" i koppen börjar dragbegränsaren att "vippa". Efter ett tag går fläkten igång hela tiden. Gul lampa lyser på effektläge 2. Dragbegränsaren småvippar. Det matas in pellets. Ibland rör sig dragbegränsaren sig lite mer. Effektläge 2 ändras till grön och fläkten ökar. UH eldning var ställd på 60 min, ändrade till 30 min. (Minsta).
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Jag insåg precis att det är en Flex-A och inte en NH... (mindes inte sedan tidigare)

Men flamvakttermostaten kan vara trasig. Det är en mekanisk termostat som förvisso håller bra kvalitet - men "bra kvalitet" betyder inte nödvändigtvis "fungerar i all evighet".

När flamvakten löser ut under drift betyder det att elden har startat - men att den sedan har släckts under eldningen. Elden har alltså varit ordentligt igång.

Om detta är något som händer regelbundet betyder det mycket ofta att bränslet tar slut i snabbare takt än det matas in. Detta måste alltså betyda att det finns högre drag genom brännaren än vad som motsvarar doseringen.

Detta kan bero på lite olika faktorer: (eller en kombination därav)
* För högt drag för att dragbegränsaren är ställd för högt.
* Dosering/fläkt justerat efter en viss pellets men den som brännaren kör på nu är lösare vilket ger magrare dosering.

Det finns ju pellets kvar efter ett stopp - men jag tror att det kommer av att elden slocknar men innan termostaten och metallen kyler nog ner till att flamvakten avkänner brist på eld har det gått några doseringar = pellets i koppen.

Min erfarenhet stämmer från NH'n och jag har ställd min dragbegränsare till det lägsta värde som går och det fungerar utmärkt, vilket värde det motsvarar vet jag inte men kanske 6-8Pa? Samtidig ser jag att andra skriver att en Janfire ska ha 10Pa drag och står din till 12Pa kan detta vara en delorsak.

Om jag inte missförstår är din brännare en Flex-A2 med knappsats istället för vridomkopplare - och den version medger att man enkelt kan ställa om pelletsdensiteten och jag tror att du skulle bli hjälpt av att ställa den upp ett snäpp.

Men ställ inte om båda densiteten och dragbegränsaren samtidig, ta en sak i sände, det kan bli för mycket "åt andra hållet" istället om man gör båda samtidig.

Så sänk draget lite först så att det motsvarar 8-10Pa först. Kvarstår problemet kan densiteten ändras ett steg. Om problemet kvarstår men tiden från start till problem kommer ändras till längre är det rätt väg att gå, om tiden är lite hur som helst kan det vara glapp i flamvakttermostaten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar