Janfire sämsta brännaren i världen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Janfire Flex-A är pelletsbrännarnas Volvo 240: stabil, säker, stark. Men inte den mest avancerat i klassen men pålitlig som tusan.

Min åsikt är att TS inte har genomförd de kontroller som faktisk behövs för att brännaren ska kunde fungera, jag är ganska säker på att felet inte beror på brännaren men en yttre omständighet som kan vara så enkel som att det inte kommer in luft nog till pannrummet.

Men TS verkar ha bråttom att klaga istället för att faktisk söka svaren - och då blir det aldrig klart. Och då det ganska sannolikt är en yttre omständighet som ställer till det kommer ett brännare-byte inte att hjälpa ett skvatt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Om du serva din bil, förväntar du dig då att din bil verkligen är servad. Hade en reparatör/servicekille här i 6 timmar och gick igenom den. Förväntar man inte då att fläkt etc är kontrollerat? Draget i pannan, mätt från vattennipplen ligger på ca 13-14 psi (mätt för 10 min sedan). Tidigare skrev jag att det inte spelade någon roll med öppen eller stängd dörr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Hade missat att det var oberoende om dörren var stängd eller öppen men då är det ju en sak som är avklarat.

Och jag är 100% säker på att draget i pannan inte är 13-14 psi! Det motsvarar 0,896 bar och då har du en jäkla orkan i skorstenen! Alltså har du ett värde som är okänd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Justerade fläkten, men det spelade inte roll. Vad för värde skall jag ha när jag mäter i vattennipplens hål (vid uppstart och drift)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Det står fortfarande i manualerna som finns i den klistrade tråden överst i denna del av forumet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Det borde ligga runt -0,05-0,07hPa

Vad för slags undertrycksmätare har du använt?....fick du -13psi eller 13psi?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Får du samma fel om du kör utan UH?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av SB »

Enligt installationsanvisningen för FlexA är det bra om man i utgångsläget har ett undertryck i eldstaden på mellan 15 och 20 Pa, men allt över 10 Pa är OK.

Vid injustering av undertrycket ansluter man en s.k. dragmätare i hålet för vattennippeln och låter pannan gå i ca 15 minuter innan dragregulatorn justeras så att ett undertryck på 7 Pa erhålls, vilket motsvarar ungefär 0,7 mm vattenpelare.
TMV E20 + Janfire Flex A
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Mätaren var helt ute och seglade. Skall testa en annan. Råkade skriva psi istället för pa.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av MP »

SB skrev:Enligt installationsanvisningen för FlexA är det bra om man i utgångsläget har ett undertryck i eldstaden på mellan 15 och 20 Pa, men allt över 10 Pa är OK.

Vid injustering av undertrycket ansluter man en s.k. dragmätare i hålet för vattennippeln och låter pannan gå i ca 15 minuter innan dragregulatorn justeras så att ett undertryck på 7 Pa erhålls, vilket motsvarar ungefär 0,7 mm vattenpelare.
Ja jag måste till viss del hålla med trådskaparen om att ibland blir svarens innehåll lite för mycket av experternas fikonspråk (min tolkning på kommentarer från TS). Jag själv tycker som glad amatör att jag kan en hel del om pannor, brännare och system. Är därför lite förundrad/förvirrad över en del i ovan svar.

"dragmätare i hålet för vattennippeln och låter pannan gå i ca 15 minuter innan dragregulatorn justeras så att ett undertryck på 7 Pa erhålls"

1." i hålet för vattennippeln och låter pannan gå i ca 15 minuter
Låter ju som att man skall mäta vattnets systemtryck i pannan?
2."innan dragregulatorn justeras
Dragregulator är ju normalt en anordning som justerar dragluckan till pannan, utifrån pannans
vattentemperatur när man eldar med ved.
3."justeras så att ett undertryck på 7 Pa erhålls"
Ja i stycket ovanför skriver du att allt över 10 Pa är Ok. Varför skall det justeras då till 7Pa.

Ja det är tydligen mycket som är underförstått som för den som inte har den specifika kunskapen, vilket gör att svaren ter sig näst intill obegripliga. Själv kan jag väl ana en del mellan raderna i svaren. Men tanken med ett svar är väl inte att man skall gissa för att förstå, utan få mer exakt fakta så att det blir begripligt även för en amatör som inte har specialkunskaper om just den specifika brännaren.

Se nu inte detta inlägg som en anklagelse utan mer som en uppmaning om mer förtydligande kommentarer.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Det sitter en vattennippel ovanför fallschaktet som är en säkerhets anordning om det skulle bli bakbrand i brännaren då smälter en massa i nippeln och vatten släcker elden, att mäta där denna nippel sitter är mycket enklare än att mäta vilket undertryck man har i eldstaden, undertrycket i eldstaden skall ligga mellan 10-15Pa och dom uppger 6-7Pa där vattennippeln sitter....kör själv lite lägre för att jag vill att mina rökgaser ska gå saktare genom pannan och att jag får en jämnare och bättre förbränning

Dragregulatorn är till för att ge ett så jämt drag genom pannan som möjligt, den sitter monterad i rökkanalen mellan pannan och skorsten och har en vipplucka som öppnas om det blir för högt drag i skorsten, det är av stor vikt att draget är jämt och rätt inställt för att brännaren ska kunna förbränna pelletsen så bra som möjligt.....även ganska små förändringar gör skillnad på hur bra förbränningen blir

MP! är det så att man inte förstått ett svar så är det ju inte svårt att be om en förklaring för att man inte förstod svaret
Senast redigerad av Erik_73 den sön 19 jan, 2014 22:57, redigerad totalt 2 gång.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Eldvin »

De är inte så att undertrycket ska va 15 P i stosen och 7 i eldstaden??
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Enligt manualen är det -10-15Pa i eldstaden och -6-7Pa där vattennippeln sitter, har själv -5Pa i mitt fallschakt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

En sak som verkar glömmas: vattennippeln ska normalt sett vara täppt igen, just för att kunde lösa ut vid bakbrand.

Detta betyder att man måste skruva bort den för att mäta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av SB »

MP, precis som du skriver har alla ämnesområden sitt egna fackspråk eller fikonspråk. Självklart skulle jag kunnat skriva ”…innan rökkanalens dragbegränsare justeras så o.s.v.”. Men eftersom tråden avhandlar brännare för pellets av märket Janfire FlexA så skulle jag tro att trådskaparen förstod att det inte handlade om vedeldning.

De flesta som har en FlexA är förmodligen också införstådda med vad dess vattennippel är, och vad den har för funktion.

När det gäller att undertryck på mer än 10 Pa, är OK måste du ha missat att det står
”i utgångsläget”. Det är rätt bra om man har ett lite högre undertryck och justera ner detta med dragbegränsaren till ett för brännaren lämpligt sådant, annars kan undertrycket bli otillräckligt när det börjar bli varmare ute. Ett undertryck på 7 Pa, mätt i hålet för vattennippeln uppfyller under alla omständigheter kriteriet för brännarens drag. Och givetvis måste vattennippeln sättas tillbaks efter mätningen.

Jag tror de flesta skulle ta för givet att man har studerat sin brännares och sin pannas manualer innan man söker hjälp på ett sådant här forum, i synnerhet om man kört sin brännare i 9 år.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar