Janfire Flex-A i Nibe City VX

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av micke_932 »

Då skiftar det nog från kommun till kommun, ett exempel från Tyresö kommuns hemsida angående detta:

"Bränslebyte - ingen anmälningsplikt

Vid bränslebyte exempelvis från olja till ved i en värmepanna."

Jag ringde sotaren och talade om att jag bytt från olja till pellets när jag bytte och det var alla nöjda med.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av digitalyfun »

Här i värnamo är det så iaf min granne höll på att få vite på 13000 för att han inte anmält övergång från olja till pellets
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av Icecap »

Det beror också på vilken pannan man har. Min är en kombipanna varför bytet var att anmäla till sotaren. Pannan är ju redan registrerat som fastbränslepanna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av digitalyfun »

Hans var med en kombi
Min däremot är ju ren oljepanna egentligen men kör ju pellets i den ist
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
lahi
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 jan, 2014 12:02
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av lahi »

Har mätt i pannan nu och från kanten där man ansluter brännaren så är det 50 cm till bakre väggen. Det som sticker in i pannan (brännarkoppen) räcker 18 cm in. Så från brännarkopp till bakre vägg är det 32 cm. Har jag lågriktare på så är ju lågan förbi tubrören. Verkar det vettigt?

En fråga: Janfirens brännarkopp tar upp nästan hela bredden i hålet. Jag tänkte montera Janfirens monteringsplåt på den befintliga luckan. MEN, luckan har ju en fetingsten med ett runt hål i där oljebrännaren tittar igenom. Där passar inte Janfiren... Kan jag kapa stenen så den gör plats för brännarkoppen? Kapa rakt av alltså, eftersom brännarkoppen tar upp nästan hela bredden. Och sen så klart ta upp hålen i plåten. Vad tror expertisen om det?

En fråga till: Någonstans på detta forum har jag läst något om inkoppling av brännaren. Det går ju några kablar in i oljebrännaren. Dessa kommer från pannan. Jag antar att det är dessa tåtar som ska kopplas in i Janfire-brännaren. Det jag läste var att man skulle koppla på något speciellt sätt så någon säkring eller vad det var inte skulle gå hela tiden. Gällde mest Janfire i Nibe-panna. Någon som känner igen något av detta? Jag hitter inte den tråden! Eller så har jag hittat tråden men hittar inte var det står... Eller kanske här är någon som vat hur det ska kopplas? Nä, jag gör inte det själv. Blir elektriker, men han har ingen erfarenhet av sånt här. Hjälp?
Bilagor
JanfireNH.jpg
JanfireNH.jpg (30.41 KiB) Visad 1475 gånger
JanfireochNibe.jpg
JanfireochNibe.jpg (192.79 KiB) Visad 1475 gånger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av Icecap »

Det står i manualerna hur den ska kopplas in. Ibland är det någon som har dåligt koll på vad som är fas och vad som är noll och vill det sig illa kan det ställa till problem vid små fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar