Janfire Flex-A i Nibe City VX

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lahi
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 jan, 2014 12:02
Ort: Halmstad

Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av lahi »

Hej,

Helt ny här och kan iiiiiiingenting om pellets, men jag ska ändå ha det :wink: Jag har precis köpt ett hus som är oljeuppvärmt, och jag vill byta till pellets. Pannan är en Nibe City VX någonting. En blå från 2003 eller 2004 om jag minns rätt. Jag har fått upp ögonen för Janfire så en sådan brännare blir det (begagnad från runt -06 eller -07).

Jag har sökt och haft mig men jag har inte lyckats klura ut vad man ska ha för adapter eller liknande för att montera Janfiren på pannan? Hur löser man det? Var köper jag den?

Sen ska det ju bli rätt med flamriktare och turbolatorer också (som jag för övrigt inte har tittat på så jag har inte stenkoll på vad det är. Eller, ja, flamriktare fattar jag, men hur ska den vara riktad mm?). Hur gör jag där?

Och en fråga till: när jag hängt dit brännaren, monterat ihop allt och är startklar, hur hittar jag någon som kan justera in allt till mig? Eftersom jag har noll koll på pellets (eller värmesystem överlag...) så är det nog bättre om någon som kan hjälper mig... brukar värmefirmorna göra sådant även om man inte köper grejorna av dem? Jag bor i Halmstad så här finns kanske någon firma jag kan ringa och fråga.

Tacksam för svar :D
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av johano »

Det blir nog oerhört svårt att få en firma att komma och justera in grejer som inte är sålda utav dem, så du lär nog till få göra det själv..

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av Stegatorparn »

Här finns en manual för pannan http://www.nibe.se/nibedocuments/10939/011509-3.pdf.

När du köper brännaren, skall du se till att montageplåten som skruvas fast i pannan följer med.
Du kan ta hål i brännarluckan med en vinkelkap eller köpa en pelletsbrännarlucka för c:a 2.000 kr.
http://www.evbutiken.se/nibe-pelletsbra ... -1142.aspx.
Är montageplåten tillräckligt stor, kan den kanske ersätta luckan.

Brännaren skall vara framåtbrinnande så lågriktare 90° eller EBK erfordras.
Brännarens maxeffekt begränsas till 12 kW.
Du får kolla hur djup eldstaden är och se hur djupt in brännaren sticker. Det ska vara minst 200 mm kvar till inre eldstadsvägg. Cityn har ganska kort eldstad så det kanske behövs en adapter som flyttar ur brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lahi
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 jan, 2014 12:02
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av lahi »

Här fick man ju snabba svar :D Gött, tack för det.

Jag såg i manualen att den brännarluckan fanns som tillbehör. Så den passar till Janfiren, eller krävs det viss modifiering?

Jag är kompis med vinkelslipen, så att kapa upp den och svetsa på en adapter borde ju gå. Pelletsbrännarluckan som Stegatorparn länkade till ser ut att samtidigt fungera som distans, men om den är värd 2000:- när man istället kan kapa och svetsa gratis vet jag inte :wink:

Montageplåten, är det den med krokar på för att spänna fast brännaren mot pannan?

Sån där lågriktare, kan man köpa dem separat? Så om den brinner åt fel håll så kan jag bygga om? Vad skiljer lågriktare och EBK?

Många frågor, men hoppas ni orkar med mig :mrgreen:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har försökt få fram hålmått på pelletsbrännarluckan på nätet men inte hittat något.
Janfiren behöver 180x180 mm vill jag minnas.
Kolla eldstadsdjupet först. Du kanske behöver en adapter som du kan köpa eller dra ihop själv.
Då behöver du ingen lucka utan sätter adaptern direkt mot pannan och sätter montageplåten mot adaptern.

Färdiga adaptrar finns här http://www.eldkraft.se/kategori/Pellets ... delar-Stos och lågriktare http://www.eldkraft.se/kategori/Pellets ... elar-FlexA.

Montageplåten sitter mot brännaren ja.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av micke_932 »

Förbränningsutrymmet går långt in i pannan så jag tror inte du behöver flytta ut brännaren, originalluckan (eller pelletsluckan om du vill köpa den, då får du ut brännaren 5 cm eller så) är trevlig eftersom den är upphängd i gångjärn så att du kan svänga ut den åt vänster.

Så behåll original luckan och sätt plåten utanpå (eller köp pelletsluckan), annars är det skit när man ska skruva bort och sätta tillbaka luckan.

Enda anledningen att köpa nibes pelletslucka är att brännaren kommer ut 5 cm, så om det inte behövs finns ingen anledning att slänga pengar på det.

Pelletsluckan passar inte direkt, du måste fortfarande ha plåten till brännaren du köper, varje brännare har en egen plåt, sen är det bara att kapa upp luckan och skruva dit (eller svetsa dit) plåten, du har dock isolering på insidan av luckan som du får plocka bort, men det är inga konstigheter.

Prova att köra den utan att kapa i turbulatorerna på låg effekt, om det funkar så låt dom vara, annnars kan du behöva kapa dom lite för att det ska funka, du märker om fallrörer på brännaren blir varmt eller om termostaten i fallröret löser ut.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
lahi
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 jan, 2014 12:02
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av lahi »

Tackar för svaren! Jäkla bra forum det här :D

Jag har shoppat brännare, skruv och förråd nu! Det blev en Janfire NH med tillhörande skruv och ett 300 liters (tror jag) förråd. Ser ut som en silo. Inklusive en pall pellets. Så nu är jag nästan good to go. Behöver byta brännarkopp och så ska jag elda upp en kubik olja, men sen ska den in. Har tittat på hur det borde sitta ihop och att få ihop montageplåten med pannans plåt och eventuellt en distans mellan skulle jag kunna snida ihop i garaget med min vinkelslip, svets och några öl :wink: Så det borde lösa sig. Pelletsluckan man kan köpa kan jag nog inte ha om man svänger ut den till vänster eftersom den då kommer att krocka med en vägg. Så jag bygger eget.

Så, minst 200 mm till inre eldstadsvägg, 12 kW och 90 graders lågriktare. Det följde med en plåt som ser ut så här: http://www.eldkraft.se/uploads/thumbnai ... 00x800.jpg
På Eldkrafts sida står det lågriktare. Är det en 90 graders jag har då?

Något annat att tänka på? Jag hörde något om klena säkringar på Nibe City-pannan och att man skulle koppla Janfiren på något speciellt sätt för att den inte skulle stanna stup i ett. Någon som vet något om detta? Hittar inte något om det och svärfar vet inte var han läste det...

När den väl är inkopplad så ska den väl justeras in också. Säljaren sa att man skulle väga en liter pellets, knappa in och så var man hyfsat rätt? Är det så enkelt eller krävs mer avancerade justeringar? Annars bor jag strax utanför Halmstad om någon känner sig jättesugen att vara behjälplig att justera :roll:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av Icecap »

En Janfire NH ska alltid ha lågriktaren på! (och ska därför ingå i köpet) Och den är 90°, effekten begränsas dock inte av den till 12kW, detta gäller enbart Janfire Flex, Flex_A och Flex-A2.

Men min erfarenhet är att det fungerar riktigt bra att kära rimlig låg effekt, jag kör 7kW så länge det räcker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lahi
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 jan, 2014 12:02
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av lahi »

På så sätt. Då ska den användas. På bilden jag länkade till ser man att det sitter en liten påsvetsad pinne. Vad är det? Kan det vara den där som gör att pelletsen inte hoppar ut? Lågriktaren som jag fick med är använd och ungefär där den plåtbiten ska sitta svetsad så är det bara en liten klump. Kan kanske vara så att biten har smält eller nåt? Antar att plåtbiten måste vara där? I så fall får jag köpa en ny lågriktare eller svetsa dit en ny plåtbit. Räcker det att måtta på bilderna med mitt kalibrerade ögonmått eller är funktionen extremt känslig för att måtten blir helt rätt?

7kW är ju helt ok. Mitt hus är iofs ganska stort (154 + 137 kvadrat) så vilken effekt borde vara lämplig där?

Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir annars både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av Icecap »

En rostfri (använde jag) bit på exakt mellan 3 & 6 cm blir fint. Exakt cirka 1 - 3 cm i höjd blir fint.

Effekten beror på vad som behövs, börja vid kanske 7 - 8kW o se om det räcker. Om inte, välj högre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lahi
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 jan, 2014 12:02
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av lahi »

Hehe, mycket exakta mått :wink: Men tack för det, då kapar jag till en bit och går loss med svetsen.

Angående de där "minst 200 mm till bakre vägg": är det bättre ju längre avstånd jag har bara pipen på brännkoppen når in? Eller ska jag hamna på exakt 200 mm, eller är det ännu bättre med t.ex. 250 mm? Var går gränsen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av Stegatorparn »

Minst 200 mm betyder lägsta tillåtna mått, så varför ligga på gränsen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lahi
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 17 jan, 2014 12:02
Ort: Halmstad

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av lahi »

Jo, i och för sig. Men var liggen andra gränsen, och vad är lagom? 400 mm? Då kommer jag inte in genom dörren :lol: Frågar mest för att slippa bygga om sen för att få upp verkningsgraden några procent.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av Stegatorparn »

Det optimala är när brännarens heta detaljer skål/brännarrör ryms i pannan och lågan inte berör eldstadsväggarna. Ibland är inte eldstaden tillräckligt djup för att uppfylla detta och då blir man tvungen att montera brännaren på en förlängningsstos. Stosen måste isoleras men värmeförlusterna till pannrummet ökar något.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
digitalyfun
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 05 feb, 2011 21:33
Ort: forsheda

Re: Janfire Flex-A i Nibe City VX

Inlägg av digitalyfun »

blir tajt mellan brännarkoppen och utloppet till tubrören bara 5 cm i en sån panna och det när brännaren sitter i absoluta botten av luckan mätte presis i grannens panna till botten av eldstaden är det ca 30 cm från brännarkoppen till bakre väggen men bara 5 cm uppåt så värmen som ska avges som tänkt i eldstaden kommer ju aldrig in så långt utan brännaren eldar ju nästan rätt upp i tubrören vilket jag tror kommer att resultera i ganska hög rökgastemperatur ut ur pannan

du har koll på att man måste söka om bygglov hos kommunen för bränslebyte och få anläggningen godkänd av en sotarmätare med innan du får starta upp det va ?
Nibe city-99 Viking bio-06,Tigex 25,Mafa veckoförråd,danfoss ecl9324 ,Citcop/Shofu 0929 luft-luft värmepump,Contura 470,Villa byggt 1945 135kvm+källare 72kvm/radiatorter tillbyggt 1996 60kvm/golvvärme
Skriv svar