Hur vet man när det är dags att byta pelletsgivare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Hur vet man när det är dags att byta pelletsgivare?

Inlägg av johannaj »

Hej!

Hur vet man när det är dags att byta pelletsgivare? Självklart om den inte fungerar, men i mitt fall fungerar den fortfarande....-Ibland!

Min gamla Flex-A har tuffat på utan några större problem, men så plötsligt nu, den senaste veckan, har det börjat strula med gula givaren som känner av om det finns pellets i fallschaktet. En liten pellets blir ibland liggandes ovanpå givaren, som då inte släks = pellets matas inte fram och jag får avbrott. I instruktionen står det att denna givare ska vara justerad så att lampan tänds, när man har sin finger 5-7mm framför givaren. Min givare tändes långt innan, så då justerade jag den till 7mm. Resultatet blev åter driftstopp, men istället med en knökfull slang....

Instruktionen är enligt mitt tycke felaktigt skriven, för jag upptäckte att om givaren justeras till att tändas vid 7mm avstånd till ett finger, reagerar den nästan inte alls, om man håller en träpinne, med en pellets storlek, framför! Så då är det inte så konstigt att slangen blev full! Det borde stå att givaren ska justeras så att den tänds när man har en träpinne eller likanande (dock ej fingrar eller metall i närheten...) 5-7mm framför den!

Nu har jag testat det, samt lagt en pellets ovanpå givaren, med släkt givare som resultat. Få se om det fungerar....

Frågan är hur en "trasig eller halvtrasig givare" visar sig? Går den sönder helt på en gång, eller kan den börja bli dålig, för att sedan helt sluta fungera? Hur visar detta sig?

Det är ju ganska märkligt att detta fel bara dyker upp, utan att något ändrats. Ingen har justerat giveran, innan felet uppstod. Jag har samma pellets, i samma storlek osv. Varför blir det driftsstopp nu, trots att inga förutsättningar ändrats? -Förutom då om givaren skulle vara "halvtrasig..."

Tacksam för era erfarenheter kring detta! :)

Hälsningar

Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur vet man när det är dags att byta pelletsgivare?

Inlägg av Icecap »

Man justerar givaren helt enkelt! Jag har gjort det och beskrivning finns i manualen.

Man lägger en pellets ovanpå givaren, så nära ändan man kan få den att ligga utan att ramla ner, sedan justerar man på justérskruven till lampan släcker. Sedan återställer man proppen som skyddar justérskruven.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Hur vet man när det är dags att byta pelletsgivare?

Inlägg av johannaj »

Hej Icecap!

Jo, jag har också läst instruktionen, men så står det inte i min. I min står det att man ska hålla fingret framför givaren och justera så att den reagerar när man har fingret 5-7mm från givaren. Detta tycker jag är en vilseledande beskrivning och det är helt klart bättre att justera med hjälp av en träpinne, eller som du beskriver, lägga en pellets ovanpå givaren. Då vet man att justeringen blir rätt.

Men hur som helst var inte detta frågan. Jag undrar hur man vet när det är dags att byta givare? Går den sönder som en glödlampa, eller som en IC, som blivit åskskadad, d v s den fungerar ibland?

Jag undrar för jag har inte tidigare behövt justera nåt på min givare och nu, från ingenstans, behövs det. Varför? Är det då så att givaren börjar bli "sliten" och behöver bytas? :?:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Skriv svar