Askskrapar ofta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Askskrapar ofta

Inlägg av HUMPILA »

Brännaren askskrapar och gör uppstart ofta fastän den borde gå på uh-eld.

Har missat vad som händer varenda gång, vid dom tillfällen som jag har kollat brännaren så har den gått till uh-fyr som den ska efter drift.

När brännaren har gått mellan 1-3 kg utav 18kg innan askskrapning och jag kommer ner till pannrummet efter mellan en halvtimme till timme så håller den på och kyler brännaren och sedan uppstart.

Uh tiden är inställd på 1 timme men den går inte längre än 30 min vid nuvarande utetemp, så den borde inte stänga av sig.

Vad kan felet vara?
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Askskrapar ofta

Inlägg av HUMPILA »

Såg nu äntligen i vilket skede som den askskrapar och startar om.

Det var efter att ha gått på uh eld i 27 min, då pannan gav signal.
Brännaren började då uppvärmning, räknar ner från 9 sek till 0 många gånger som den brukar innan den går över till drift.
Efter en stund(3-5 min) så började den askskrapa innan den gått till drift men hörde ju tydligt att det brann.
Får inga larm utan brännaren började därefter en uppstart med tändelement.
Luktade lite bränt i pannrummet.

Det finns en kylgräns innan den får askskrapa som är inställd på 120grader.
Kollade för säkerhets skull alla temperaturgränser och fyra utav dom stämmer inte mot installationshandboken.

Mina först och installationsbokens tempgränser inom parantes:
* Flamvakt 150 (100)
* Kylgräns 120 (60)
* reducering 70 (60)
* Uppstartgräns 220 (180)

Har ju gjort en fabriksåterställning förra vintern så vilka värden är rätt?
Jag kör denna vecka utan stos, kan det vara orsaken till att jag inte haft problemet tidigare.
Upplever att den brinner mycket bättre nu, låter som det är mer "drag" i elden.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Askskrapar ofta

Inlägg av Icecap »

Du har tydligen den gamla version mjukvara iom. du kan välja UH-eldning eller inte. På nyare versioner sköts detta automatisk.

Men till din fråga: om inte flamvakten rapporterar "eld" när en uppvärmningscykel är klar kommer den att anse att det ska rensas och utgöras en kallstart.

Orsaken till att flamvakten inte avkänner rätt kan vara ett par olika:
1: Fel nivå på gränstemperaturen.
2: Sensorn kan sitta lite lös och visa fel (för lågt) värde.

Kylgränsen är sänkt en del sedan början, den är inte kritisk men jag har min stående på 80°C. 120°C känns ganska högt.

Reduceringen bör vara på 60°C, skulle den stå på 70°C är det inget livshotande men 60°C är att föredra. Det är vid den temperatur i fallröret som reducering av effekten påbörjas vid bakvärme.

Uppstartsgränsen är mest aktuell vid strömavbrott men är den gräns som flamvaktssensorn ska ha för att en kallstart inte ska utföras vid strömpåslag. Om det är 220°C eller 180°C är lite huggit som stuckit, jag skulle föredra det höga värdet. Det har dock betydelse var sensorn är placerat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Askskrapar ofta

Inlägg av HUMPILA »

Kollade tempen vid uh-eld, naturligtvis funkade det denna gång.

Var som lägst 134 grader innan uppvärmningen började då sjönk den till 128 därefter steg den till 161 grader och då gick den i driftläge.

Dom gånger den misslyckas hinner den kanske inte upp till 150, har nu sänkt till 120 grader.
Sänkte även reduceringen och kylgränsen till 60 grader.

Kan justera tiden på uh-elden, hittar inte någon av eller på funktion på uh.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Askskrapar ofta

Inlägg av Icecap »

Gamla versioner av mjukvaran har, som Flex-A, 4 olika effektlägen. Dessa kan ställas med eller utan UH-eldning.

Senare i versionskedjan blev UH-eldning automatisk och man kan bara ställa in längsta tiden den tilläts köra UH. Att ändra tiden från 60 minuter är bara något man behöver vid speciella behov.

Så har du en så pass ny version att den sköter UH av/på automatisk betyder faktumet att den använder UH att du har en termostat med liten hysteres - samt kanske en panna med relativ låg volym. Själv använder jag Mody-funktionen vilket ju även ger en termostatfunktion med ställbar hysteres. Då min panna har stor volym och jag har stor hysteres har min brännare inte använd UH på flera år.

Men du har kollat och den slutade på 161°C då den gick i driftläge och det är helt OK. Sänkningen till 120°C känns lite brutal men har du rätt dimensionerat och inställd dragbegränsare ska det nog gå bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Askskrapar ofta

Inlägg av HUMPILA »

Har uppstått ett nytt problem, askskrapningen har stoppat 2 ggr efter några dagars körning efter ursotning.
Det är en ca 3 mm hård beläggning på rostret som den inte orkar skrapa rent utan stannar halvvägs.

Kan orsaken vara att kylgränsen är sänkt till 80 grader, eller att den går nästan 1 timme på varje uh-eld då det är ganska varmt ute?
Kan det vara nåt annat?

Tips på lösning?
Testar med att höja tillbaka kylgränsen till 120 grader.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Askskrapar ofta

Inlägg av Icecap »

Om det bildas en 3mm hård sinterkaka låter det som att du antingen kör med en mycket usel pellets eller har ett luftöverskott som är kännbart.

Och då kan den sänkta kylgräns vara ett problem, det kan vara att kakan är mjukare när den är varmare.

Bäst är såklart att det inte ska bildas kakan och jag tycker att du ska kolla om det finns luftöverskott, det kan ha en stor inverkan på levtiden för brännkoppen samt såklart lite med verkningsgraden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Askskrapar ofta

Inlägg av HUMPILA »

Känner mig lite dum men måste fråga, är luftöverskott att brännaren går för magert.
Ska jag i så fall höja matningen.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Askskrapar ofta

Inlägg av Icecap »

Luftöverskott är mager förbränning.

Men du ska inte höja matningen, du ska KOLLA om det behövs och sedan ställa värden rätt! Att bara justera på måfå kommer att leda till långt fler problem än de möjligen löser!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar