Janfire Flex-A 2 hysteres

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av leo_zvar »

Har som funderat varför jag får så mycket sot efter bara 1 vecka.

Tittade på brännaren idag då den startade och insåg att jag värmer upp pannan från 70 till 78 grader i uppvärmningsfasen "ca 13 min" innan den går till normaldrift för att stänga av vid 80...


Kan detta ha någon betydelse tro, har även stängt av UH för jag tyckte det samlades onödigt mycket slagg i koppen, men nu efter 1 veckas körande utan UH så fanns det knappt någonting i koppen...


så frågan är, ska sänka hysteresen till 65 grader istället för 70 för jag vill verkligen inte ha nån UH
Janfire Flex-A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av Icecap »

Hysteresen är skillnaden mellan "Termostat kall" och "Termostat varm", om den går från 70°C till 80°C är hysteresen alltså 10°C (80°C - 70°C = 10°C).

Så du ökar hysteresen vid att sänka starttemperaturen - men inte till 65°C! Hysteresen ökas till 15°C om du ställer starttemperaturen till 65°C och har en stopptemperatur på 80°C.

Om din panna ökar 8°C i temperatur under uppvärmningsfasen har du en väldig liten pannvolym och ett lågt värmeuttag. Själv har jag en hysteres på 28°C (60°C till 88°C) och en stor pannvolym, tillsamman med en inställning på 7kW betyder det gångtider i storleksordningen timmar och vilotimmar på ung. det samma.

Så ja, att öka hysteresen är ett bra sätt att ha längre vilotid vilket ska eliminera UH-eldningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av leo_zvar »

Tror snart man får säga upp sig från sitt vanliga jobb o anställa sig själv i pannrummet, jag hittat då alltid nått märkligt där :)

Icecap, kanske rent av sä att jag får sänka effekten på brännaren till 2:an istället gör 3:an som jag kör på nu eller vad tror du?
Janfire Flex-A
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av Erik_73 »

Kör så låg effekt som går, förutsatt att du klarar värme o varmvatten samt inte får för låg rökgastemp och kondens i skorsten ifall du har murad samt så stor hysteres som möjligt, man bör dock inte gå lägre än 60grader då det finns risk för kondens i pannan samt att du får tänka på att det tar en stund för brännaren att starta upp så tempen hinner sjunka ytterligare nån grad innan brännaren börjar värma
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av leo_zvar »

kör på 1:ans läge nu så får vi se vad som händer, röktempen är 101 grader
Janfire Flex-A
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja ettans läge blir bra och ger långa driftstider och spar brännaren termiskt. Utan UH eldning så blir starten fördröjd dvs tar längre tid då man startar från noll och driftsintervallet blir större då pannan kyls av under en längre tid. Jag brukar få ca 20 grader uppvärmningsfas och ligger mella 60 till 80. En värmespiral vart annat år får man ta som naturligt underhåll, för att köra som man gör.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av Icecap »

"En värmespiral vart annat år får man ta som naturligt underhåll"
Nja... Janfire Flex-A2 är mycket skonsam med spiralerna. Styrningen är numera en kopia av NH'ns och den har ju visat sig vara skonsam med dessa. Felfrekvensen är mycket lägre numera så en ordentlig spiral ska väl hålla kanske 3-4 år eller mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av Erik_73 »

Min brännare är från 02 och jag har bytt en elspiral, vartannat år låter lite väl mycket
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av Icecap »

Flex-A2 fanns väl inte 2002! Och det rör sig om en Flex-A2!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av Erik_73 »

flex-a från 02-13 sen byttes det till nya boxen, så mer korrekt är med gamla boxen ett byte av elspiral på 11år......håller elspiralen inte mer än 3-4år med Flex-A2 boxen så har ju hållbarheten snarar blivit sämre än bättre i mitt fall
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Janfire Flex-A 2 hysteres

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Kör nu med den nya spiralen på 1000W och har inte ännu sett om det ger en längre livstid, men troligtvis så blir det så. Har haft 1100W-spiraler som ramlat itu i bitar då de lagt av totalt sönderbrända. I vilket fall så tycker jag det är försumbart att byta en spiral då och då. Jag har alltid några liggande ifall det behövs. På oljetiden så satte man ju ett nytt munstycke då och då, så det är en kostnad för en ny spiral man kan ta för att köra utan UH-fyr.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar