Automatsäkring NH löser ofta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sojason
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 mar, 2014 14:46

Automatsäkring NH löser ofta

Inlägg av sojason »

Hej, jag har problem med att en automatsäkring (placerad vid kabelanslutningarna) på min NH löser ut ofta (intervallen varierar, kan hålla sig någon dag ibland men nu närmar det sig flera gånger per dygn).

Jag funderar på om det är tändelementet som börjar ge sig, men samtidigt tycker jag att det då borde ske varje gång...

Kan säkringen i sig börja bli lite trött? Brännaren är från 2007, har gått ok - bytt tändspiral en gång tidigare och tempgivaren på brännkoppen efter ett litet missöde för några år sedan.

Står i begrepp att skaffa delar o byta tändelement och säkring, men är tacksam för åsikter om jag är rätt ute!

/Jakob
Janfire NH/Integral -07, tegelvilla från -49
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Automatsäkring NH löser ofta

Inlägg av Icecap »

Dvärgbrytare ("automatsäkringar") blir slitna med tiden. De håller inte så värst många brytningar innan de blir känsligare och värre blir det ju fler gångar de löser ut.

Självklart kan det vara ett begynnande fel på tändelementet men vet du att det sker just under den del av rutinen? Det kan vara av stor vikt att veta i vilket samband den löser ut.

Det kan ju likaväl vara externmotorns start som kan ställa till det, startströmmen kan vara ganska brutal.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sojason
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 mar, 2014 14:46

Re: Automatsäkring NH löser ofta

Inlägg av sojason »

Glad blir jag när rätt man svarar så snabbt ;)

För tydlighetens skull: jag tror nog vi menar samma, men det är alltså inte en "vanlig" dvärgbrytare i centralen, utan den som sitter i brännaren (röd återställningsknapp ovanför kabelanslutningarna till panna och externskruv) som löser.

Jag har inte haft möjlighet att övervaka brännaren under längre tid (har småbarn...) men är också nyfiken på när den löser. Gissar att det inte är helt deterministiskt dock, brännaren kan starta o gå normalt i upp till något dygn mellan stoppen. Andra gånger stannar den inom någon timme.

En ytterligare fundering är om både tändelement och externmotor samverkar.
Fick en tanke, kan "något" (startkonding?) i externmotorn också åldras och därmed ge en större startström än tidigare?

Som du märker har jag inte särskilt mycket hårda fakta utan viftar lite i blindo - funderar på att rigga en webkamera som ser brännardisplayen för att kunna utröna när i cykeln de skiter sig.
Janfire NH/Integral -07, tegelvilla från -49
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Automatsäkring NH löser ofta

Inlägg av Icecap »

Jag kan säga dig från säker källa (jag) att externmotorn och startspiralen aldrig är i drift samtidig!

Motorkondensatorn torkas ut med tiden, efter vad jag har sett i detta forum är 5 år (±något) en normal levtid. Man märker oftast att den har svårt att komma igång, står o brummar osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sojason
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 mar, 2014 14:46

Re: Automatsäkring NH löser ofta

Inlägg av sojason »

Gott, när du nu säger det är det ju logiskt att inte låta de lasterna köra samtidigt...

Med tanke på att anläggningen är 6+ år så blir jag lite misstänksam på externmotorn.

Ska försöka få till lite loggning, stort tack för vägledningen så långt!
Janfire NH/Integral -07, tegelvilla från -49
Skriv svar