Flex-A rengöring matarskruv

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
hogmark
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 18 mar, 2014 01:33
Ort: Skellefteå

Flex-A rengöring matarskruv

Inlägg av hogmark »

Hej!

Min första post/fråga i forumet. :cyclopsani:
Jag har sökt andra trådar men inte hittat något svar.

Vi köpte hus för ett par månader sedan och blev då ägare till en Janfire Flex-A. Den har fungerat finfint tills häromdagen. Då löste vattensäkringen ut. Jag monterade loss locket och hittade vattennippeln. Det satt en bränd sticka fastkilad i nedfallsröret. Hur den kommit dit är en gåta. Jag antar att det var denna, eller all annan skit i röret, som fått värmen att stiga och säkringen att gå. Förra ägaren till huset har inte gjort något underhåll överhuvud taget (på hela fastigheten) under de sex år han bodde här. Så annat var väl inte att vänta.

Nåväl, glad i hågen beställde jag ett par nya säkringar. Nu när jag ska dra igång brännaren så uppenbarade sig ett problem. Matarskruven är helt fastkärvad i solid pellets som sugit vatten och torkat fast. Till och med internförrådet hade sugit vatten. Det har jag dock rensat uppifrån genom att lossa slangen. Det står i manualen att man ska kunna använda en skruvmejsel för att rengöra matarskruven. Vilket skämt!? :?

Hur gör man enklast rent?
Finns det något sätt att montera loss hela skruven?
Kan man tillsätta vatten för att lösa upp massan?

MVH!

Göran
Skellefteå
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex-A rengöring matarskruv

Inlägg av Icecap »

Självklart kan man demontera doseringsskruvdelen. Exakt hur man gör på en Flex-A vet jag inte men på NH'n kan man skruva av överdelen och då komma åt hela skruven. Men kolla manualerna som det finns länkar till.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Arne V
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 12:27
Ort: Tåme/Järvträsk

Re: Flex-A rengöring matarskruv

Inlägg av Arne V »

Ta en kraftig skruvmejsel och hacka loss den pellets som fastnat i matarskruven så långt du når. Ta sen en polygrip och vrid matarskruven i axeln så att resten av den torkade pelletsen kommer ut i fallschaktet (vrid åt rätt håll) ta bort spånet/pelletsen som ramlat ut i fallschaktet.
AVG
Parca 3000 1976, med Janfire Flex-A 2002 års modell.
Albin Villacombi 1995, med Janfire Flex-A 2005 års modell.
Användarens profilbild
hogmark
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 18 mar, 2014 01:33
Ort: Skellefteå

Re: Flex-A rengöring matarskruv

Inlägg av hogmark »

Ah! :idea:

Tack för svaren. Jag har hackat runt en del och ska testa vridknepet imorgon. Det kanske går lättare om man fuktar igenom pelletsen en gång till så att säga. Första impulsen var annars att montera isär hela härket, men det visade sig vara ett aningen större projekt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Flex-A rengöring matarskruv

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Internskruven har i sin bakre del mot brännaren ett kullager som brukar ge upp då det fylls med damm och spån och blir rostigt då vattensäkringen löser ut. Så ta ner internskruven och kolla detta samtidigt. Inte så svårt om du bara tittar hur det är byggt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar