Trasig temperaturstyrning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
questswe
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 15:08
Ort: Vingåker

Trasig temperaturstyrning

Inlägg av questswe »

Har en effecta panna med en NH brännre. På pannan har jag en temperarturregulator som man ska ställa brännarens start/stop temperatur.
Temperaturregulatorn har nu tyvärr pajat och tänke nu montera min solstyrning ihop med pannan istället. Styrningen är en LTDC från sorel http://www.sorel.de/fileadmin/user_uplo ... nglish.pdf
Någon som vet om deta är genomförbart. Törs inte prova pga att när jag mäter på kablarna från brännaren som har varit anslutna till reläet på temperaturregulatorn så har jag spänning ca 80v AC(Normalt?). Vet inte om boxern på brännaren är paj när det är så.
Brännare: Janfire NH v1.2 Panna:Effecta Pelletspanna
103m2 + källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Trasig temperaturstyrning

Inlägg av Icecap »

Mätningen gör mig nervös! MEN du är mycket ospecifik på hur du har mätt, i förhållande till vad och det har stor betydelse.

Men om du tidigare använde panntermostaten till att styra brännaren kan jag ge dig lite data direkt från hästens mun (det är jag som har designad styrelektroniken åt brännaren):
Termostatsignalen till brännaren skal ha 230V fas in för att brännaren ska starta, när signalen försvinner antar brännaren att termostaten är "varm" och slutar därför elda.

På den ledning ska du inte mäta något alls om du mäter mellan Noll och termostatsignalen till brännaren. Mäter du 80V där känns det ganska fel MEN det kan finnas anledning: lång ledning! Belastningen på termostatsignalen är mycket låg och med ledningarna i samma kabel kan det ske en kapacitiv överföring av spänning mellan ledningarna.

När man sedan mäter med ett modern digitalinstrument belastar även det synnerligt lite varför spänningen kan sväva iväg. Det finns dock (om det nu är kapacitiv överföring) ingen ström/energi av betydelse i detta och det kan anses som ett mätfel.

Man kan självklart mäta korrekt men då måste man ha ett motstånd på t.ex. 100k Ohm som man kopplar in medan man mäter före inkopplingen och efter. Med detta sätt kan man strax se om det är kapacitiv överföring eller en "verklig" mätning.

Men som du ser kan det vara lite komplicerat att koppla så under mätningen och är man inte mycket säker på vad man gör ska man låta bli! Vill det sig illa kan man få en allvarligt stöt och det kan vara livsfarligt!

Men till din fråga:
Om styrningen kan ge ut en 230V signal till brännaren när den vill att den ska hjälpa till kommer det att fungera utmärkt. Klarar styrningen inte av 230V men i övrigt kan utföra funktionen kan ett hjälprelä göra susen.

Enl. en snabb koll verkar styrningen klara av att styra en brännare. Kolla del 6.4.10, det ska tydligen finnas en termostatfunktion för detta. 6.4.2.1 & 6.4.2.2 är inställningarna för detta termostat som kan köra med 1 eller 2 sensorer (tank upp & nere vid 2).

På sida 6 anges att det finns (minst) ett relä som klarar att ge rätt signal till brännaren, om detta relä sedan kan styras av termostatsignalen har jag ingen aning om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
questswe
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 15:08
Ort: Vingåker

Re: Trasig temperaturstyrning

Inlägg av questswe »

Jag har Vers.2 av styrningen med tre reläer. Då ska jag alltså använda R2 eller R3 då R1 är ett elektroniskt relä? Sedan på sidan 12 såg jag att det på relä 3 finns två alternativ, NO och NC någon betydelse vilken?
Brännare: Janfire NH v1.2 Panna:Effecta Pelletspanna
103m2 + källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Trasig temperaturstyrning

Inlägg av Icecap »

Ett relä har ofta en "växlande kontakt". Detta betyder att det finns en tunga i mitten, när reläspolen inte får ström står den tunga mot en av uttagen och när spolen får ström växlar den tunga till det andra uttag.

I "relä-språk" kallas detta DT (Double Throw) eller växlande kontakt.

Tungan som flytts till det ena eller andra uttag kallas "COMM" (för Common = Gemensam) och NO betyder "Normally Open", alltså "Vanligen Öppen". NC betyder då "Normally Closed", alltså "Vanligen Sluten".

Dessa anges alltid då reläspolen är strömlös.

Har reläet bara en växlande brytare anges det som SPDT (Single Pole, Double Throw) medan ett relä med två sådana växlande kontakter kallas DPDT (Double Pole, Double Throw).

Så NO är den som inte har kontakt med mittgrejen när strömmen är av, NC är då motsatsen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar