Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av leonardooe »

Har en Janfire Flex-A från 2006. Köpte den begagnad och har kört i 3,5 år utan minsta problem. Men nu har det börjat.

Brännaren startar helt normalt, kör på läge 2 mot ack.tank, men efter 1 timme eller så stannar den. Konstaterar då att externa skruven har matat slangen full, dioden för extern motor ger 4 snabba blink paus 4 snabba blink osv och brännarkoppen är helt tom. Bryter strömmen ett tag och kan då starta om. Felet händer inte alltid utan ibland hinner jag ladda ack.tankarna helt utan avbrott.

Har bytt elektronikbox och lager till doseringsskruven utan förändring. Har beställt ny startkondensator för doseringsskruven men vet inte om felet ligger där, eftersom ingen pellets ligger brännarkoppen så kanske motorn får för dåligt startmoment.

Hur kan externa skruven mata slangen full trots att lampan for kapacitiva givaren lyser. Har kollat den med fingret och sett att den jobbar på ca 8 - 10 mm?

Kan flamvakten vara med och spöka på detta sätt?

Finns det någon med kunskap eller erfarenhet på detta?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av Icecap »

Om slangen matas full kan det knappast vara problem med att starta motorn!

Om larmet är för externskruven OCH sensorn samtidig fungerar rätt kan det bara vara så att signalen från pelletssensorn inte kommer in till mikroprocessorn.

Om det sedan beror på fel på utgången av sensorn, glappkontakt i ledningen eller fel i styrboxen kan jag inte svara på utan att mäta en del.

Larmet utlösas om inte pelletssensorn meddelar att det finns pellets inom 2 minuter (har jag för mig) från start av externskruven.

Att lampan på pelletssensorn lyser betyder inte att signalen kommer ur sensorn på ledningen så bara en mätning kan avgöra saken.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av leonardooe »

Tack Icecap! Hade hoppats på ditt svar.

Vad jag menade var att doseringsskruven kanske inte orkade starta eftersom brännarkoppen var tom, men detta bör väl inte påverka externskruven? Kan pelletssensorn spöka på detta sätt men omvänt bör väl inte den påverka doseringsskruven.

Fel i styrboxen bör jag väl kunna utesluta eftersom jag bytt denna till en utbytesbox.

Ska gärna mäta på pelletssensorn. Vet du vilka värden som det är på de olika trådarna?
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av AndersAA »

Hej Det finns en servicebullletin om att man ska ta bort 2 av 4 bromsar i doseringsmotorn. Kolla om det är gjort? 2 st lock i gavel på motorn så hittar du dom. Obs ta bara bort 2st. Jag har provat ta bort alla det gick inte. Det kommer in damm i motorn varvid bromsarna kärvar
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av Icecap »

Har för mig att den kör på 12V (kanske 24V).

Larm kommer uteslutande om sensorn inte rapporterar pellets inom 2 minuter från starten av externmotorn. Och om slangen blir proppat full måste det vara signalen från sensorn som inte "kommer igenom".

Doseringsmotorn har inget med detta att göra!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av AndersAA »

Nej men att brännkoppen är tom och brännaren därmed stannar vilket verkar vara ursprungsfelet kan vara doseringsmotorn eventuellt?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av leonardooe »

Har plockat isär växellåda/doseringsmotorn men där finns bromsar. Med motorn lös kan jag lätt snurra motoraxeln så var skulle dessa bromsar sitta? Motorn verkar vara svår att demontera, en helt homogen enhet.

Skall kolla signalen vid nästa stopp och kanske då prova en ny pelletssensor.
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av leonardooe »

Menade naturligtvis att där INTE finns några bromsar.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av AndersAA »

På gaveln sitter en lucka med 2 skruvar, ta bort den. Därefter en lucka till, därunder sitter bromsarna i 4 hål. Nylon broms med en liten fjäder.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av Icecap »

Och doseringsmotorn har fortfarande inte ett skvatt med detta att göra! :roll:
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av AndersAA »

Icecap varför är brännkoppen tom? Du är väldigt kategoriskt när det felsökes.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av Vednisse »

Den kapacitiva givaren är ju enkel att kolla, tre kablar. Signal/+/-, eftersom dioden lyser så är det bara att mäta om den lämnar signal när dioden är tänd/släkt beroende om det är NO eller NC.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av leonardooe »

Till AndersAA
Såg på nätet att det finns helkapslade motorer utan bromsar och tydligen har en sådan.

Kommer att koncentrera mig på pelletssensorn vid nästa stopp, nyss gick pannan en hel eldning (full ack.tank) utan problem.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av Icecap »

AndersAA: brännaren "tror" att det inte finns pellets då sensorn inte ger signal, då avstannar doseringen pga. att hela sekvensen avbryts. Sedan brinner den pellets som finns i koppen ut och ett tag senare upptäcker TS problemet.

Alltså har doseringsmotorn inte ett skvatt med det hela att göra. Hade det istället varit utlöst flamvakt som var felet kunde doseringsmotorn definitivt vara en bov men vid larm om externskruv är den helt utan betydelse!

Ganska vanlig logik för pärlhöns på första pinne.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av AndersAA »

Intressant att det skulle vara en motor utan broms. När jag prövade med en obromsad motor fick jag stora problem med ojämn matning. Köpte nyligen en ny motor från Janfire, den hade 2 bromsar monterade. I övrigt så är det samma motor som används som .motor i skruvar i många fall. Dock då utan bromsar.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar