Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av AndersAA »

Icecap H?ar du hört talas om flera än ett fel vid felsökning? Om man har ett öppet sinne och inte bestämmer med en gång vad felet är så skulle det kunna vara så att dosermotorn kärvar samt att det är fel på nivå sensorn. Det har hänt mig mer än en gång att jag måste byta spår när jag felsöker. Men det är bara jag.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av Icecap »

AndersAA: jag är elektronikingenjör, utbildad inom flygvapnet. Jag har designad elektroniken och programmen till Janfire NH-brännare (såklart i enlighet med Janfires önskemål) och jag vill påstå att jag har ganska bra kläm på brännare och deras funktioner.

Jag var även inblandat på ett litet hörn med utvecklingen av Flex-A2's hårdvara. Då mycket i en Janfire NH är baserat på Flex-A har jag ett bra kännedom om mjukvaran i denna också.

Så ja, jag kan felsöka, jag är inte okänd med att fler fel kan uppstå eller visas sig i kombination men när du jiddrar om doseringsmotorn som på inget vis kan utlösa det fel som rapporteras ställer du enbart till problem!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av AndersAA »

Jag önskar att jag hade din insikt så att jag kan vara så säker som du är utan att ha,sett grejorna. Jag sa inte att det var så utan pekade bara på en möjlighet. Identifiera möjliga felorsaker samt utesluta en efter en brukar funka. Vet du förresten om det fungerar med en obromsad dosermotor?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av Icecap »

På en Janfire NH är motorn obromsat så jag antar att det fungerar med en obromsat. Dock kan jag tänka mig att det - vid en "slät" pellets - kan ske en lätt överdosering pga. lite efterlöp men då man rent faktisk ska/bör justera doseringen vid varje ny pall man öppnar ska detta knappast vara ett problem.

En brasklapp är att motorn i en NH är en annan typ motor men detta har dock ingen betydelse när motorn stängs av och det är ju där det avgörs.

Jag är lite osäker på hur det är med växlingen i en Flex-A men då skruven är mycket lik (identisk?) mellan Flex-A och NH lär den vara lika. Detta betyder att det motstånd som finns pga. transporten av pellets bör vara nog för att stoppa motorn, även utan bromsar.

Men med bromsarna blir noggrannheten i doseringen bättre då pelletsens egenskaper minskar i betydelse ganska ordentligt. Det är dock nog i småsaksavdelningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av AndersAA »

Tack Då ska jag göra ett nytt försök.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av leonardooe »

Tänkte lägga upp en bild på doseringsmotorn men klarade inte det så här kommer lite data istället. Motor SPG S8l15GXCE och växel S8KA180M. Korea motor. Länk till denna http://www.spg.co.kr/chi/sub03/sub0301_ ... depth3=004.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av Icecap »

Och felet är fortfarande att signalen från pelletssensorn inte kommer in till styrningen på rätt sätt! Detta har fortfarande inget med doseringsmotorn att göra! :roll:
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av leonardooe »

Icecap: Jag tror också att det är pelletssensorn genom att du beskriver hur styrningen arbetar. Detta är det svåra med felsökning då man inte har en klar bild hur saker är programmerade att fungera.
Data på doseringsmotorn var mera riktade till AndersAA om han vill se hur den ser ut.
Skall fixa en ny pelletssensor på måndag.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av AndersAA »

Din motor har blivit utbytt någon gång. Original dosermotor heter S8R15Gxe. Intressant dock att det fungerar bra utan bromsar Hör gärna av dig med rapport om vad felet var när du löst det.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Janfire Flex-A doseringsskruv stannar.

Inlägg av leonardooe »

Har nu bytt pelletssensor och nu verkar allt OK. Den gamla kunde tydligen fungera vissa stunder och däremellan inte ge kontakt till styrenheten.
Skriv svar