Ojämn dosering flex a?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Ojämn dosering flex a?

Inlägg av AndersAA »

Hej Jag har gjort iaktagelsen att co2 halten varierar ganska mycket under en eldningscykel. Jag har mätt upp co2 var 5: e minut under en eldning. Följande värden noterades: 7 , 9 ,8 ,11, 10 7, 9 ,11 samt 8% co2. Antagligen varierar matningen av pellets vilket för mig verkar konstigt med Janfires konstruktion av doseringsskruv. Jag har 2st bromsar i doseringsmotorn och nytt lager i skruven. Går det att få till det bättre eller är det bara att acceptera variationerna? Jag har använt Brigon co2 mätare. Har dragbegränsare installerad och stabilt drag vid tillfället för mätningen.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Ojämn dosering flex a?

Inlägg av micke_932 »

Har något ändrat sig eller har du först nu noterat att co-halten varierar ?

Det är ju inget flytande bränsle så hur jämn matning du ens har så kommer ju förbränningen att variera hela tiden lite, det går inte att undvika med pellets.

Det tar ju dessutom en bra stund från att det börjat brinna tills det blir stabilt och samma vid avslutad eldning, så om du har korta gångtider så blir det säkert en hel del variationer.

Men jag vet inte vad som räknas som normalt i och för sig, men 7-11% låter ju inte som enorma avvikelser.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ojämn dosering flex a?

Inlägg av Icecap »

Med den mätning jag har ser jag en variation under en doseringscykel så att det varierar är inget konstigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Ojämn dosering flex a?

Inlägg av AndersAA »

Problemet blir dock hur man ska ställa in brännaren med dessa variationer. Co2 mätning verkar ju inte vara bra. Sotpump är det bättre?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ojämn dosering flex a?

Inlägg av Eldvin »

Spelar ju ingen roll vad du mäter med .Om Co2 fladdrar så gör den det med sot pumpen med.Det kan ibland bero på pelletsen. Fladdrar de lika om sänker luften ytters lite??
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Ojämn dosering flex a?

Inlägg av AndersAA »

Du har en poäng där Eldvin. Ska kolla med mindre luft och återkomma. Räknade om värdena till förbränningsverkningsgrad och då svänger den ca 5% från lägsta till högsta co2 värdet. Inget att bråka om kanske, men vore intressant om någon hade ett förbättringsförslag.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Ojämn dosering flex a?

Inlägg av AndersAA »

Micke Första gången jag mäter så jag vet inte hur det har varit tidigare.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ojämn dosering flex a?

Inlägg av Erik_73 »

Se till att alla luckor är helt täta och att det inte kan komma in någon tjuvluft som ger missvisande mätt resultat samt störningar i förbränningen!

Körs brännaren på låg effekt är det extremt viktigt att dragen är jämt samt inte för högt, ett lite för högt drag gör förbränningen "orolig" och värdena far upp och ned
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar