Janfire NH dör under drift

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Janfire NH dör under drift

Inlägg av Magnus Olofsson »

Har börjat få problem med att min Janfire NH dör under drift (v 1.20 från -06). Jag är ju inte i pannrummet i onödan så det har varit svårt att fånga vad som händer men idag monterade jag en digitalkamera och filmade displayen. Dessvärre var minneskortet bara på 1 GB och DC adaptern hittade jag inte så det blev en del avbrott för att tanka ur minneskortet och byta batteri. Jag kan inte svära på att problemet inte uppträdde tidigare i driftcykeln (när kameran inte filmade) men jag tror inte det.

Förlopp:
  • Uppstart 1 i 10 min.
  • Drift 6 kW i ca 70 min (tappade varmvatten då och då under tiden därav längre drift)
  • Plötsligt blir displayen svart
  • Efter 45s vaknar brännaren igen, visar versionsnumret på mjukvaran och därefter går den igenom ett antal cykler där den räknar ner tiden jättefort. Antar att det beror på att elden är igång när brännaren vill göra en uppstart.
Nästa gång det inträffade mätte jag spänningen som kommer från pannan under avbrottet med hjälp av enklaste sortens multimeter. Stiften numrerade uppifrån.
  • Stift 1 - 2 = ~220 V
  • Stift 2 - 3 = ~ 220 V
  • Stift 2 - 4 = ~ 220 V
Övriga kombinationer saknade spänning. Tror jag. Kollade alla kombinationer och skrev upp resultatet.

Ber om ursäkt för att det blev en lång roman men tänkte att det är lika bra att skriva allt jag kollat. Säkert finns det något jag missat.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Trasig box?
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH dör under drift

Inlägg av Icecap »

Det första jag tänkte på var att nätdelen i boxen skulle vara överbelastat. Men den ska man stänga av strömmen till en stund för att den ska återställas - så det kan det inte vara. Om den har utlöst överbelastningssäkringen kyls den nämligen av vid att man stänger av 230V i kanske 30 sekunder eller mer.

Och då är det nästa steg att strömmen rent faktisk försvinner på vägen till brännaren. Iom. att den startar igen är det antingen glappkontakt eller något felkopplat.

Men att den startar och räknar ner tider jättefort låter mycket konstigt, det kan förvisso vara uppvärmningssteget och att den visar tider med 1/10 del sekunder.

Då brännarens driftström ju ska vara kopplat så att den går genom överhettningsskyddet på pannan hade jag kollat ledningar och deras fästpunkter, i första hand vid att rycka lite på det hela och se om brännaren startar om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire NH dör under drift

Inlägg av Magnus Olofsson »

Tack för svaret. Tolkar det som att det inte är självklart att byte av box löser detta problem. Jag skall försöka fånga felet en gång till och se om det hjälper att rycka lite i sladden som går in i brännaren. Synd bara att det inte går att förutse när det kommer att inträffa. :?

Kan bli in ett härligt sätt att tillbringa påsken på.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire NH dör under drift

Inlägg av d_anders »

Skaffa något som kan logga spänningen och triggas under en viss nivå. Gissar att det tex går med lite dyrare dmm + laptop
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire NH dör under drift

Inlägg av d_anders »

Kolla hur kondensatorerna ser ut också. Om de är dåliga kan processorn få ojämn matning och stängas av sporadiskt eller då lågspänningskomponenterna råkar dra som mest ström
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH dör under drift

Inlägg av Icecap »

d_anders: nätdelen är en inkapslat/ingjutet switchad sak som man inte kan inspektera! Kondensatorerna som sitter på kretskortet är dimensionerat med kännbart spänningsöverskott och enl. vad jag vet har ingen fallerat än.

Så ditt råd är korrekt i många fall - men inte detta...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire NH dör under drift

Inlägg av d_anders »

Aha, borde skrivit att jag inte har koll på just denna pryl
Då skulle jag undersöka matningen och anslutningar precis som Icecap föreslog
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Skriv svar