Janfire dör hela tiden?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Admirgaraplija
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 14 apr, 2014 19:58

Janfire dör hela tiden?

Inlägg av Admirgaraplija »

Hej, har en janfire flex a från 06, den sitter i en ctc panna från 68, ibland kan brännaren gå i 5 veckor utan problem o ibland så kan den dö 5 ggr på en dag! Då blinkar den 2 ggr på elspiral o 2 microkontakt, alltså tändningsfel enligt instruktionsboken! O ibland skjuter pannan så att hela rummet är fullt av rök!! Vad tror ni problemet är??

tack på förhand
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Janfire dör hela tiden?

Inlägg av Psycho Dave »

Och du har en dragbegränsare och den är inställd på 10 Pa?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Admirgaraplija
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 14 apr, 2014 19:58

Re: Janfire dör hela tiden?

Inlägg av Admirgaraplija »

Vad är det?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire dör hela tiden?

Inlägg av Icecap »

Det är 168000 träffar på Google som en start...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Janfire dör hela tiden?

Inlägg av J:son »

Hej, Admirg...

Om pannan smäller/skjuter som du kallar det, så måste du nog läsa lite om det här på forumet.
Det är absolut inte bra! Du kan förstöra pannan!
Det som smäller är "gengas" som bildats, framför allt i början när brännaren/eller du försöker starta igen och antändes av kolande pellets som ligger i pannan.
När brännaren försöker starta och "värmer" pelletsen i koppen bildas gengas, som dras in i pannan via draget/fläkten och där träffar gasen på pellets som ligger kvar och glöder på pannbotten.
Kan vara flera orsaker till att pelletsen ligger och glöder, men oftast att någon försöker starta igen för tidigt efter stopp. Man bör vänta tillräckligt länge så att glöden verkligen har slocknat, innan man försöker starta! Eller sota ur pannbotten.
När brännaren själv startar efter stopp, finns automatik som låter fläkten blåsa länge innan de försöker antända pelletsen i koppen. Detta för att glödande pelletsbitar som ligger i pannbotten verkligen hinner brinna upp/slockna! Innan gengasen kommer från startproceduren.
Dragbegränsare, sitter mellan pannan och skorstenen vanligen. Den är inställd så att den släpper in luft "på sidan" in i skortstenen om draget blir för stort. Genom pannan och brännare behöver man ett jämt och lika drag hela tiden, helst. Detta för att kunna justera brännaren att bränna pelletsen under lika förutsättningar hela tiden. Om draget ändrar sig, pga olika temp utomhus t.ex., kan du tänka dig hur branden i koppen med pellets brinner olika. Vid bra drag blir lågan stor och vid litet drag blir lågan i koppen mindre. Om du skall ställa in brännaren, fläkt och matning, så förstår du att förhållandena måste vara likartade, annars vet du inget om hur du justerat brännaren. Det kan bli hur som helst, beroende av temp, blåst ute mm. Så skaffa dragbegränsare om du inte har! Det är en start för att bli säker på något, när du ställer in din brännare.
Ja, det blev kanske lite omständig förklaring, men jag hoppas det hjälper dig.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Janfire dör hela tiden?

Inlägg av J:son »

Admirg...

Jag ville kommentera Icecap:s inlägg.
Att du skall leta på Google, som han säger, är kanske ett bra råd. Men jag tror hans "reaktion" på din fråga kommer av att Icecap har svarat på samma fråga kanske 1000 ggr, här på pelletsinfo.
Jag kan förstå att han lite tappar tålamodet!

Ville enbart säga till dig och även andra som läser Pelletsinfo bara ibland:
Icecap är nog den som hjälpt flest kanske, här på Pelletsinfo. Bl.a. mig!
Han kan mycket och du bör lyssna på honom, om han orkar svara för kanske 1001:a ggn.

Jag tycker att "Pelletsinfo" skulle förära Icecap en jättestor god tårta (eller annat som han föredrar kanske) och offentligt tacka honom för det han bidragit med!!!! :D :D

Är medveten om att Ni är fler som ofta hjälpt många, här på Pelletsinfo. Men Ni kan väl få en tårta en annan gång!?

Vänligen

Leif

J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire dör hela tiden?

Inlägg av Icecap »

Admirgaraplija: (och andra)
Jag kanske var "lite kort" men jag har en kraftig ovilja mot attityden: "servera allt för mig på ett silverfat"! Det finns till och med en egen tråd om dragbegränsare: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=11088

Detta forum är inte - i mitt tycke - ett "gör allting för mig"-forum men ett "vi hjälper varandra"-forum. Och ingen kan hjälpa någon med något de inte gör men många kan hjälpa med det man gör och har stött på patrull. Det kräver alltså en viss minimal insats från den enskilda.

Jag löser gärna problem och utför arbetet för folk - men då tar jag betalt och ganska duktigt betalt också!

Och ja, som total grön kan det vara svårt att veta vad man ska ange av upplysningar - men då kan man uppge att man är okänd med terminologin och be om ett ingångspunkt.

De 168000 träffar jag fick var vid att googla på "dragbegränsare", alltså ett redan definierat ord med korrekt stavning. Knappast raketteknologi för att översätta från utrikisk. Många av de första träffar kommer i övrigt från detta forum varför det finns en "viss återkoppling" och helhet.

Så gör din del och du får hjälp från en erfarenhetsbas som heter duga (varav min del är ganska liten), strunt i att göra din del och du blir i stort ignorerat. Det finns ingen anledning till att någon - även i denna tråd - ska berätta vad en dragbegränsare är när det redan finns en tråd om detta, en tråd som i övrigt är välfylld med fakta.

Sedan är det direkt farligt med "puffar" vid pelletseldning, det är i verkligheten explosioner som - med en minimal ändring av miljön de sker i - kan bli allvarliga explosioner som röjer pannrummet och i värsta fall eldar upp kåken! Inget man vill ha alltså!

Men utan att veta vilket system du har (däribland dragbegränsare) är det snudd på omöjligt att svara vettigt på frågorna. Och då kommer nästa steg: svar ska dras fram - och är oftast inte speciellt tydliga - och hela processen fördröjs vilket får en del att tappa tålamodet och strunta i det hela. Och en an dom som faller ifrån kan vara just den med rätt svar och lösning...

Så gör dig själv en tjänst:
* läs reglerna och fyll i din signatur som det definierats i reglerna, det löser mycket i ett slag.
* Läs länkar du får, svar på alla frågor om det går, går det inte svarar du att det inte går!
* leta upp begrepp du inte förstår.
Följer du dessa enkla regler kommer du långt snabbt och problem/orsaken blir snabbt och effektivt fastställd. Om det sedan krävs ändringar och du inte klarar av dessa själv är det en annan sak.

Men grundreglerna är:
* Till en brännare ska det nog med luft. En del problem beror på pannrum utan tillgång till luft nog. Och då tänker vi på att allt ska vara som när brännaren kör, alltså dörrar stängda osv.
* För att säkra att justeringar passar året om är en dragbegränsare guld värd! Den löser även en hel del problem.

Är detta uppfylld kan problemet ligga i brännaren.

Det finns en tråd om att Janfire-brännaren är världens sämsta - men den verkliga orsak var att användaren trodde att den professionella hade gjort ett korrekt jobb men i själva verket hade monterat en feldimensionerat dragbegränsare vilket gav massor med problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Janfire dör hela tiden?

Inlägg av J:son »

Hej Icecap.

Jag har befunnit mig i Florida sedan jag sist skrev i detta avsnitt. Är nu hemma igen.
Jag håller fast vid vad jag tidigare skrivit avseende dig. Men jag föredrar att själv bestämma vad jag skriver om. Även om jag berättar om vad en dragbegänsare är! :D
Jag hoppas du fått en tårta så att irritationen har ramlat av dig.
Till er alla: Ha en trevlig, varm sommar!! :lol:

J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Flygarn
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 28 aug, 2014 22:24
Ort: Hässelby

Re: Janfire dör hela tiden?

Inlägg av Flygarn »

Jag har har tidigare och även just nu detta problem. Först var det bromsarna som hindrade doseringsmotorn att snurra tillräcklgt. 4 bromsar blev till 2. Något år gick och sedan samma sak igen. Då åkte dom återstående 2 bromsarna i motorn ur. Något år eller par till så va det dags igen. Trodde det va motorn som gick trögt och tänkte beställa en ny. Men det visade sig faktiskt vara drivkondensatorn som sitter lödd på kretskortet i elektronikboxen som hade tappat sin ork. Köpte en ny och lödde dit den. Sedan dess har den gått som en klocka fram tills idag. Allt verkar snurra lätt och jag skall prova byta kondingen igen och se om det inte hjälper.
Det verkar som fler har samma problem här inne i forumet. Men få verkar få detta som ett tips. Doseringsmotorn snurrar men med begränsad kraft och inte helt tillförlitligt. Det går alltid bra att starta brännaren men efter ett tag så blir det glesare och segare doseringar. Lågan brinner dåligt och är liten och spretig. För lite bränsle helt enkelt. Till slut löser flamvakten ut.
Hoppas det kommer funka för mig i morgon och att det kan hjälpa andra här inne. :)
Jan Fire Flex A. AB Skoglund och Olsson panna. Gammal i gjutjärn med stor eldstad för vedeldning. Draglucka installerad i rökgaskanalen. Har eldat pellets sedan 2005 med denna uppsättning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire dör hela tiden?

Inlägg av Icecap »

Har du testat att allt kör smidigt?
Att bottenlagret på doseringsskruven blir fylld med spån är definitivt inte normalt men verkligen inte okänd heller.

Kolla alltså det mekaniska och se att det fungerar lätt och smidigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar