Externskruv statar inte ibland.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av leonardooe »

Har en Janfire Flex-A från 2006. Köpte den begagnad och har kört i 3,5 år utan minsta problem. Men nu har det börjat med olika fel.

Det senaste som jag ännu inte kunnat klara av är att externskruven inte startar. Felet kommer och går och ibland går brännaren en hel vecka utan problem och ibland inte. Doseringsskruven går och tömmer mellanförrådet och till slut larmar brännaren. Det är inte något fel på startkondensatorn för skruven startar alltid med extermatning av 230 V. Mäter jag på kabeln till skruven så finns där ingen spänning. Har nyligen bytt pelletssensor till en ny och den ser ut att fungera OK utifrån sensorns egen indikering. Bryter jag spänningsmatningen till brännaren och startar om så går allt igång igen.
Vad jag kan se så är det en triac som styr start och stopp och en sådan bör inte uppträda med fel på detta sätt. Hade förstått det om det varit ett relä.

Har någon förslag på felsökning eller vad felet kan vara?
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av d_anders »

Hade jag varit du så hade jag antingen chansat på att det är triacen eller väntat tills det hänt en gång till och sen mätt på triacen. Om den inte leder men har signal på gaten så är det nog något fuffens med den. Saknas signal på gaten så är det något fuffens tidigare i kedjan. Då kanske du kan börja med att se vilket ben på mcun som skapar styrsignalen till triacen (oavsett om det sitter fler komponenter mellan) och börja med att mäta där.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av leonardooe »

Vet inte hur brännaren är programmerad. Kan det vara så att när brännaren larmar för fel så nollställs alla utgångar? I så fall blir det ju svårt att mäta något som inte finns. Vet någon hur det är?
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av d_anders »

Icecap vet nog. Styrs triacen av en utgång som även är kopplat till annat? I så fall kan problemet vara någon trasig komponent där som kan göra så att mcun inte riktigt orkar driva allt och att ttiacen därför inte alltid leder som den ska.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av Icecap »

"Mäter jag på kabeln till skruven så finns där ingen spänning"
Mätte du under den tid där motorn skulle köra? Om inte är det en totalt värdelös information.

Vill du veta ska du mäta när externmotorn ska köra, detta inträffar 2 minuter efter att pelletssensorn inte avkänner pellets. Men den kan avkänna ett finger också så man kan trimma det hela lite och fuska.

Sedan är jag mycket tveksam till:
"Det är inte något fel på startkondensatorn för skruven startar alltid med extermatning av 230V". Det är en slutsats utan bevis. Driftkondensatorerna i den typ motorer torkar ut med tiden, efter vad jag har läst i detta forum är 3-5 år mycket vanligt.

Så jag vill föreslå följande:
Mät spänningen till externmotorn när den faktisk får ström.
* Är den hög nog (200V eller mer) är felet ganska sannolikt driftkondensatorn.
* Är den inte hög nog kan ena halva av triac'en vara död och den ska bytas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av leonardooe »

Icecap: Tack för dina synpunkter. Återkommer när jag haft möjlighet att mäta som du föreslår. Det egendomliga är att felet är sporadiskt, kan gå en hel vecka utan störningar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av Icecap »

Nja... egentligen inte!

Ponera att motorkondensatorn är på väg att torka ut, då har dess kapacitans minskats varför startmomentet är minskat också.

Om den - vid start - "står på" lite pellets som har packas sig ihop lite (dom kan ju vara några små jävlar ibland) kan den kanske inte starta - nätt och jämt. Men oftast kan den för att småjävlarna inte jävlas just där och då.

Sedan kommer du ner, ser att skiten inte har startat, säger några ord, rör om i det hela och ansluter till 230V direkt - men då du rörde om försvann blockeringen...

Eller kanske det bildas valv så att skruven inte kan komma åt några pellets att dra med upp?

Så det är alldeles för otydliga "fakta" som finns för att en säker fel kan utpekas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av leonardooe »

Har nu kunnat se att skruven får 230 V varje gång den startar så triacen verkar ju vara OK.
Däremot kondensatorn är svårare att veta. Har nu beställt en ny. Utifrån andras erfarenheter här på forumet så verkar det vara det sannolika.

Har ett pelletsförråd som rymmer 4 ton och ännu är det för mycket pellets kvar för att jag skall kunna komma åt inmatningen för skruven. Dessutom fick jag rådet av en Janfire servicekille. som besökte mig vid installationen, att täcka för 1/3 del av öppningen med en plåt vid inmatningen i skruven. Hans erfarenhet var att annars kunde skruven gå onödigt full.

Att det skulle bildas valv tror jag inte riktigt på eftersom efter varje stopp har jag kunnat starta om brännaren utan problem och pellets har börjat rasa ned omgående i brännaren.

Alltså ny kondensator.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av Icecap »

När den är bytt ville det vara trevligt att veta hur det gick. Och det kan du ju inte veta innan en viss testperiod är avklarat - men kan du ju posta resultatet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
leonardooe
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 nov, 2011 22:17

Re: Externskruv statar inte ibland.

Inlägg av leonardooe »

Bytte motorkondensator 10/6 och redan efter ett par dagar kom felet tillbaka. Bryter spänningen till brännaren och kan starta om utan problem. Allt har sedan fungerat ända tills idag. Brännaren var tom på pellets och diodlampan på pelletssensorn lyste. La sedan handen på sensorn och då slocknade lampan och brännaren kunde startas.

Tydligen har pelletssensorn varit för snävt injusterad och detta är nog hela felet. Får väl se när det blir dags för pellets igen. Nu får det bli el under sommaren om SMHI fixar lite värme.
Skriv svar