Flex-A automattändningen fungerar ej

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
eml
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 mar, 2014 15:35

Flex-A automattändningen fungerar ej

Inlägg av eml »

Automattändningen slutade fungera så jag beställde en ny el spiral men felet kvarstår.
Med manuell tändning så fungerar den annars bra.
Har den gamla analoga styrboxen. Är ca 10 år.

Vad är det mer som bör kollas?

Jag har multimeter. :)

Säkringen är hel.
Senast redigerad av eml den fre 03 okt, 2014 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex-A automattändningen fungerar ej

Inlägg av SB »

En orsak skulle kunna vara att styrboxens Triac för elspiralen gått sönder så att denna inte får ström.
Prova att vid snabbstart av brännaren mäta ifall du har spänning på elspiralens flatstiftskontakter.
TMV E20 + Janfire Flex A
eml
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 mar, 2014 15:35

Re: Flex-A automattändningen fungerar ej

Inlägg av eml »

Jag har bytt el spiral men skall mäta spänningen för säkerhets skull.

Jag mätte termokontakterna på fall schaktet och den nedre (blå) är bruten (den övre röda är sluten).
Kan det orsaka felet?
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex-A automattändningen fungerar ej

Inlägg av SB »

Kommer inte ihåg vilken av termogivarna som ska vara öppen eller sluten vid drift eller icke drift, men detta kan du ju mäta på dem. Den nedre (flamvakten) ska skifta läge vid ca 50°C gissningsvis inom 7 till 10 minuter efter värmningen påbörjats. Den övre ska helst inte nå upp till 140°C där den skiftar läge och då löser ut brännaren p.g.a. hög temp i fallschakt, alltså risk för bakbrand.

Rent generellt kan man säga att går det att köra brännaren manuellt så står termogivarna i rätt läge för drift, möjligen skulle flamvakten kunna vara aningen trög så att den inte hinner slå om inom den tid som brännarövervakningen anser att startförloppet ska ha lyckats.

För att det ska gå att hjälpa dig måste du beskriva hur långt startförloppet når innan detta avbryts och vilken larmindikering du får eftersom det finns ett antal orsaker till detta.
TMV E20 + Janfire Flex A
eml
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 mar, 2014 15:35

Re: Flex-A automattändningen fungerar ej

Inlägg av eml »

Jag gjorde ett försök med att starta den. Använde Ext knappen för hade lite bråttom.

Allt ser ut att fungera:
Gröna lysdioden för startklar blinkar.
El-spiral dioden lyste grönt och fläkten går.
Men någon eld såg jag aldrig i pannan.

Jag var lite för snabb att dra ut brännaren ur pannan så jag vet inte vad sista larmen skulle ha blivit men det var varmt i brännaren och jag såg någon pellets som var svartbränd men någon riktig eld blev det aldrig.

Mätte spänningen på el-spiralen och den låg på 228 volt.
Men strömmen ligger inte på hela tiden under tändförloppet.

Är det någon intrimning som behöver göras vid ny el-spiral eller vad kan det vara?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex-A automattändningen fungerar ej

Inlägg av Icecap »

En sak jag vet är viktig är att blecket vid tändelementet ska ligga helt rätt. Gör det inte det fungerar tändningen som bäst dåligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Flex-A automattändningen fungerar ej

Inlägg av johannaj »

Min Flex-A kan ibland vara svårstartad. Beror troligen på draget/hur varmt det hinner bli vid startförsöket. Om starten misslyckas, brukade jag göra om den och då har det funkat, såvida allt annat är helt!

Men gör som SB säger, testa att göra en manuell tändning, så blir du klokare! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex-A automattändningen fungerar ej

Inlägg av SB »

Någon intrimning pga el-spiralbyte behövs ej, men det är som Icecap påpekar viktigt att kåpan av bleck sitter som den ska d.v.s. går lätt att föra in tills de två små uppåtriktade fenorna tar emot mot fallschaktets vilokant för rostret. Då El-spiralerna inte alltid har perfekt passform kan denna behöva böjas till något för att lätt passa in i kåpan. Se också till att rostret sitter exakt som det ska, så att den uppvärmda luften kan pressas in genom slitsarna i rostret för att kunna antända startdosen.

På sidan 6 i ”Installationsanvisningarna för FlexA” kan du läsa om och följa hela startförloppet i funktionsdiagrammet, som vid snabbstart (Ext-knappen nedtryckt) ska ta ca 13,5 minuter, så det är bara att koppla in voltmetern i testuttaget ställa in denna på ett mätområde för AC upp till minst 250V och sedan slå sig till ro med klocka och kontrollera fläktens spänning i de olika faserna och att förloppet följer diagrammet. OBS! ha inte för brått innan du avbryter utan låt brännaren få en chans att visa eventuell felindikering.

Draget är viktig och kan, precis som Johannaj nämner, ha svårt att komma igång när det är varmt ute. Skräp i skorsten eller otät panna kan också göra att draget genom brännaren blir för dåligt. Fläkten kan också ha för dålig kapacitet pga nedsmutsat fläkthjul eller dåliga lager.

Läste i en tråd där någon menade att den nya el-spiralen på 1000W var för svag för att tända deras brännare. I min brännare fungerar den dock utmärkt.
TMV E20 + Janfire Flex A
eml
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 mar, 2014 15:35

Re: Flex-A automattändningen fungerar ej

Inlägg av eml »

Det är konstigt, men nu fungerar automattändningen.
Har bytt tillbaka till den gamla el-spiralen och den fungerar med den också.

Det var egentligen en annan person som skött den då den först slutade fungera men den fungerade inte heller när jag bytt el-spiralen och provat själv.
Men kanske hade kåpan eller rostret inte varit helt i läge efter att jag bytt el-spiralen?

Kåpan runt el-spiralen sitter löst på den nya el-spiralen men tajt på den gamla har jag märkt så det får man nog se upp med att den kan flytta sig med nya el-spiralen.

Har nog snart gjort 10 automattändningar utan problem.
Hoppas den fortsätter gå bra!

Tack för alla tipsen! :D
Skriv svar