Heldöd Janfire NH! -Tips?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Heldöd Janfire NH! -Tips?

Inlägg av johannaj »

Hej på er!

Jag har precis installerat min "nya" panna, Effecta 220 med Janfire NH brännaren. Köpte begagnad av en jordvärmenisse...;)

Då jag kört Janfire Flex-A tidigare, har jag obefintlig erfarenhet av Janfire NH.

Jag har mätt i anslutningshandsken till brännaren, den som kommer ut från pannan och det finns både drivspänning och spänning för låg temp. i kopplet. Alltså är allt som det ska där och vi kan således utesluta alla termostater och överhettningsskydd i själva pannan, då spänningar som behövs, levereras! :)

Trots detta är brännaren heldöd....Och ja, säkringarna är kollade. Åtminstone de två jag känner till, 6A automatsäkring och 6A glasrörssäkring till elspiralen.

Jag har läst denna tråd: https://pellets.info/viewtopic.php?f=9&t=6601&start=15
Här verkar det vara samma fel, men jag undrar om det finns flera tips? Någon som haft felet och åtgärdat det på "rätt sätt", d v s utbyte av trasig komponent? Att bygga en annan nätdel är inget jag vill göra, jag vill ha orginal! ;)

Att köpa en utbytesbox kan man absolut, men jag vill hellre fixa själv, om jag kan! Annars blir man lite handikappad, om ett dito fel skulle uppstå den 23 december! Då får man vara utan flera dagar och det känns sådär, om det nu är en elak vinter!

Till min Flex-A, hade jag beställt hem de vanliga komponenterna, så att jag kunde reparera omgående, om det skulle behövas. Det känns tryggt! :)

Någon som har lite mera detaljerade tips om felet? Vilken komponent det gäller? Vart den sitter eller beteckning? Vart de trasiga komponenterna kan köpas?

Alla tips emottages väldigt tacksamt!!!

/Johanna :P
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Heldöd Janfire NH! -Tips?

Inlägg av Icecap »

Om det är ström ända fram till kontaktdonet som kopplas in i styrenheten är det med stor säkerhet nätdelen i styrlådan som har lagt av.

Den är ingen hyllvara men kan ersättas av en annan 24V nätdel på minst 25W.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Heldöd Janfire NH! -Tips?

Inlägg av johannaj »

Tackar Icecap! -Det ska jag genast fixa! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Heldöd Janfire NH! -Tips?

Inlägg av johannaj »

Nu fungerar den finfint! :) Och allt annat i installationen också! Än en gång, tack! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Skriv svar