Janfire NH, Svag display?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Det verkar typ omöjligt att finna en display som passar, trots att det ska vara "standard..."

Först tänkte jag att jag ville ha gul/grön display istället. Men samtliga displayer jag funnit, vill ha +5V på pin 15-16. Brännnaren levererar mellan +3.0-3.8V beroende på om displayen är dimmad eller inte. En dislplay med en 5V bakgrundsled tänds inte alls med så stor skillnad....

Nu har jag istället börjat leta efter just blå display med vit text, som är orginalet, men det tycks helt omöjligt att finna en 1602 modul som är avsedd för +5V matning (pin 1-2) OCH ca +3.4V bakgrundsled (pin 15-16).

Jag har googlat, sökt på Winstars hemsida http://www.winstar.com.tw/ som är de som tillverkat orginalet, men kan inte finna modulen som heter WH1602C-TMI-ET# någonstans. Inte ens ett datablad!!

Finns det någon som har nåt mera tips här, eller kanske datablad?

Jag är ganska trött på min nuvarande ombyggda display.....Den fungerar, men belysningen blev ojämn efter min inmontering av en vanlig 3mm lysdiod...haha!
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av d_anders »

Låter lite konstigt, jag har för mig att nästan alla displayer brukar fungera med 3,8v till bakgrundsleden.

I teorin ska den lysa så fort som spänningen mellan ben 15 och 16 överstiger spänningsfallet vilket sällan är speciellt mycket mer än 3V.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av Icecap »

Strömmen begränsas i styrkortet. Om du inte har display inkopplat är det 5V där...

Det är en vit LED som är där, de brukar ha en Vf på 3,5-3,8V så det går ganska säkert OK. Och jag släpper inte mitt reservdisplay...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

d_anders skrev:Låter lite konstigt, jag har för mig att nästan alla displayer brukar fungera med 3,8v till bakgrundsleden.

I teorin ska den lysa så fort som spänningen mellan ben 15 och 16 överstiger spänningsfallet vilket sällan är speciellt mycket mer än 3V.
Jag har beställde tre olika displayer. Alla ser likadana ut fysiskt, som orginaldisplayen, förutom då färgen. Samtliga drivs av +5V (pin 1-2), men ingen av dem tänds upp, när de får 3V på pin 15-16. 3V är exakt vad min brännare levererar där, i viloläge. När man trycker på någon knapp, ökar spänningen till 3.7-3.8V, vilket får mina nyköpta displayer att svagt tändas. Har även testat att tända dem med ett labbaggregat. Gränsen går vid ca 3.6V. lägre än så, kan jag inte uppfatta något ljus från dem, ens i mörkt rum. Vid ca 4.2V verkar de ha full ljusstyrka.

Så, det blir till att leta vidare. Jag vill gärna kunna avläsa min display även i viloläge..... :wink:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av Icecap »

Det låter konstigt faktisk.

Nu råkar jag ju ha ganska bra inblick i hur det är kopplat och i vila ska det vara 5V på LED-pinnen om den är obelastat. Är det inte fallet är det något fel, lågnivån sitter direkt till intern +5V via ett motstånd.

Högnivån gör det samma fast via en transistor så att strömmen ökar.

Belastat motsvarar spänningen Vf för LED'n vid den givna ström.

Det är en vit LED som sitter till pinne 15 & 16 och en vit LED (eg. blå med fosfor) har en Vf på 3,5-3,8V varför 3,8V är klart rimligt - och nästan i överkant.
Senast redigerad av Icecap den tor 11 dec, 2014 13:28, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av d_anders »

Ska du felsöka så är det bäst att testa displayen separat. Det är dock smådrygt om du inte har någon mikroprocessor eller liknande att styra den med. Det är ganska vanligt att 4.2v är övre gränsen för vad den tål utan att leden överhettas
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av d_anders »

Om dimningen sker via processorn i brännaren så finns det en möjlighet att det är löst med tex pwm + filter. Om filtret är trasigt så kan det säkert fortfarande se ut som att spänningen är ok beroende på mätinstrument
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Ja, lite skumt är det allt! Jag har iaf varit i kontakt med tillverkaren i Taiwan och lyckats få tag i ett datablad! :)

Dock vet jag inte om det stämmer, för i mailet från dem, skrev de: "As this display uses "white" LED backlight, the typical driving voltage is 3.5V, the 3.0V driving will cause the backlight too dim" Men i databladet står det "Min 3.6V...." Så vilket är då rätt.....

Kan tillägga att jag nu även mätt spänningen på en väns NH brännare. Under drift, finns det 3.0V i dimmat läge mellan pin 15-16 och i odimmat 3.7-3.8V. Samma som på min! Och hans display lyser upp hela pannrumet..... :wink:

Få se om jag kan få tag i en orginaldisplay också. Det vore intressant.

Jag bifogar databladet här, om någon vill ha det! :D
Edit: -Gick sådär....PDF-en är 1,45Mb och accepterades inte....Men jag kan maila den, om någon vill ha den!
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av Icecap »

Grejen är att en LED är en halvledare. Spänningen över den (Vf = Voltage forward) är ett resultat av strömmen genom den. För att dra en given ström genom LED'n måst det finnas en viss spänning till förfogande men det är strömmen som ska regleras, inte spänningen!

Eller med andra ord: spänningen blir vad den blir så länge strömmen är korrekt.

Så lita på tillverkaren.

Men nu blir jag fundersam...
En viktig fråga:
Är kontrasten mellan siffer och bakgrund väldig svag men det syns att det finns ljus bakom?

Testa i så fall att gå i statusläget på displayen (normalläget) och hålla inne '-' eller '+' till det blir bättre. Detta ändrar kontrastspänningen. Kom ihåg att spara om det hjälper, annars ska du inte spara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Min display är som sagt modifierad idag, så jag har ljus. Grönt fult ljus, som lyser ojämt, eftersom jag monterat in en vanlig liten lysdiod i "ljuslådan" på sidan i displayen. Blev ful, därav att jag söker en ny display. Men det fungerar och ja, jag kan justera kontrasten med "+" och "-". Detta testade jag även innan jag modifierade displayen, men det resulterade bara i att den blev ännu mera svårläst...Det var helt klart lysdioden i ljuslådan som var "halvtrasig".
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av Icecap »

OK, ville bara vara säker. Det ville ju vara ganska dumt om det var felet...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar