Janfire NH, Svag display?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Hej på er!

Nu har jag fått igång min NH, tack vare snabbt svar från Icecap! -Tack för det! :)

Dock visar det sig att displayens bakgrundsljus är mycket svagt. Det finns där, men är så pass svagt att det är mycket svårt att avläsa displayen med tänd belysning i källaren.....

Ni som har NH eller erfarenhet;
-Ska den vara sååå svag, eller har någon diod i bakgrundsbelysningen gått sönder?
-Går bagrundsbelysningen att justera i någon meny? Jag har iaf inte funnit någon sådan.

Sotiga pannrumshälsningar

Johanna :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av Icecap »

Lite beroende på mjukvaraversion: det ska vara svag belysning - fram till man använder knapparna. Då ska det stega upp på full styrka.

Det kan dock vara ett fel i displayen - men de är ganska sällsynta, antingen fungerar lyset normalt eller inte alls (oftast).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Jaha! Nope, denna lyser svagt hela tiden. Så svagt att jag trodde belysningen var helt trasig, men om jag släcker i taket, eller skuggar med handen, ser jag att det finns väääldigt svag belysning. Kan det vara så att belysningen är trasig och det jag upplever som bakgrundsbelysning, kommer från den gröna statusdioden?
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av Icecap »

Inte osannolikt! Svag bakgrundsbelysning ska definitivt synas mer än det! Man kan lätt läsa displayen med den svaga belysning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Ja, det kan ju inte jag.....-Och då har jag fullgod syn utan glasögon! Blir till att plocka isär och kontrollera belysningen helt enkelt! :)

Tack igen IceCap, du är en klippa! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av d_anders »

Om det är en vanlig hd44780 lcd (16x2 eller 16x4) så kostar en ny runt 20kr på eBay
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Svag belysning!
Svag belysning!
DSC_1609.jpg (181.35 KiB) Visad 3856 gånger
Haha, det låter ju underbart Anders! Men är det en "komplett" display då, d v s inklusive underliggande prisma, innehållande "ljuslådan", eller är det enbart själva LCD´n?

Och hur vet jag vilken beteckning displayen har? Räkna antal möjliga tecken i fönstret, eller står det angivet någonstans?

Kan även berätta att dioderna till bakgrundsljuset lyser, men väääldigt svagt. Det är 2,99V mellan anod och katod på matningen, så det är väl ok, såvida de inte ska ha 5V...

Bifogat finner ni ett par bilder, med displaymodulen inkopplad, men själva LCD´n bortlyft från ljusprismat. Här syns det tydligt att dioderna lyser, men som sagt vääääldigt svagt!

Vad tror ni? Är det nätdelen som ska leverera 3,5V eller 5V? Eller är det helt enkelt dioderna som är på väg att gå sönder? Kanske en bugg i styrningen, så de matas med för låg spänning?

Om det är en bugg, eller för låg spänning, lär det ju inte hjälpa med en ny display.... :(

Jag monterar ihop den igen, sålänge. Sänder en ny bild sedan, så får ni se hur svagt den lyser! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av Icecap »

Sådär mycket plockar man inte isär LCD-moduler...!

På kretskortet i styrenheten finns det två motstånd. Det ena är för lågnivåbelysninge och det andra sitter efter en transistor och slår på extra ström = högnivåbelysning.

2,99V är OK för en blå LED, dock är det i underkant. Jag har inte data i skallen men blåa LED brukar ligga på 3,4V - 3,8V så jag skulle gissa på att det kan vara ett av två:
1: Endera LED är "halvt" kortis och mår väldigt illa. Mest trolig orsak.
2: Kabelfel mellan styrenheten och display. Inte alls sannolikt men inte otänkbart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Jodå, sådär mycket plockar man sönder, om man vill hitta fel!

Jag har ofta haft displayer som inte visat alla tecken. Det kan ibland bero på att det kommit oxid/skräp mellan den ledande "gummilisten" och själva displayen. Efter rengöring med tops och lite sprit och sedan en lååång torktid, brukar alla tecken hoppa igång igen! :) Det gäller bara att vara försiktig, så att man delar på "gummilisten på kretskortsidan och helst inte mot själva displayen, för där brukar den vara limmad.

Hur som helst, då testar jag koppla bort de två dioder som sitter på displayen och koppla in en vanlig liiiten 3,5V diod istället! Borde få bättre ljus då, för detta är obefintligt! Jag får nästan lysa med FLICKlampa! Kan iofs testa koppla bort en diod i taget. Då får vi reda på om och i så fall, vilken diod det är "halvkortis" i.

Men va bra, då har jag nå mera att göra..... 8)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av xdigger »

Ursäkta off topic.. Men va glad jag blir att det finns nån tjej i alla fall som verkar teknikintresserad och kunnig! Jag är imponerad! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Och jag är imponerad att det finns kunniga killar..... 8)

Menar bara att ingen föds med kunskap, det skaffar vi oss på vägen. Att det finns såå många tjejer, som bara väntar på att någon annan (en kille) ska göra jobbet åt dem, är bara pinsamt! Femenisterna pratar om lika lön för lika jobb, vilket såklart är självklart, men jag undrar alltid vart de finns när det är dags att göra nåt äckligt, som att rensa avloppsbrunnen......-Eller sota pannan, för den delen! Det är säkert ingen människas favoritsysselsättning, oavsätt kön!

Åter till ämnet....

Jag har monterat ihop min display med en annan lysdiod och ny lyser den skarpare. Dock blev det en ganska ful färg! Men jag har också kollat upp d_anders tips om att köpa färdiga displayer. Att lägga tid på min, när jag kan beställa en ny för under 20kr, inklusive frakt, är GANSKA onödigt! Åtminstone om det finns annat att göra! Problemet är väl att finna en display som har de 16 anslutningarna vid sidan. De flesta har dem undertill. Visst kan jag montera en flatkabel (skrattar alltid åt det ordet.....), men då blir det ingen stabilitet mellan de två kretskorten och det gillar jag inte. Orginal sitter nämligen displayen ihoplödd med Janfires eget kretskort, via 16-pin.

En annan fördel med att montera en ny display, är att jag nu kan välja en annan färg! Rööööd......:) Hade varit snyggt, men jag ska nog ha gul med grön bakgrund. Den syns tydligast!

Tipsa gärna, om ni hittat någon display, med anslutningarna vid sidan, typ denna: http://se.farnell.com/midas/mc21605b6wd ... dp/2063240

Dock vet jag inte om Farnell säljer till privatpersoner, eller vad frakten kostar. Förmodligen långt dyrare än displayen. Det blir samma summa som kineserna vill ha för 10st.... :shock:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av Icecap »

Exakt original typ är WH1602CTMIET. Kan vara ersatt under tiden men det är iaf till att kolla.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av xdigger »

Hehe, ja det brukar ju vara vi killar som får sota pannan och rensa avloppen. Det är kul att se att det finns tjejer som vill och kan, vill man så kan man lära sig! Kunskap är aldrig tung att bära!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av Eldvin »

En väldigt intressant tjej må jag säga! :D
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire NH, Svag display?

Inlägg av johannaj »

Tack för era komplimanger och tack Icecap, för den exakta beteckningen! Ska försöka finna en, men det verkar svårt. Annars får det bli en variant med anslutningarna under iaf och sedan flatkabel. Inget att göra! :wink:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Skriv svar