Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av jolun »

Hej!

Jag har en begagnad Janfire flex-a (blå) som jag kör min första säsong med. Jag har mätt fläktspänningen och försökt att justera denna för effektsteg 1. Dock händer ingenting då jag vrider på pot 2 nedifrån sett. Fläktspänningen för effektsteg 1 är just nu 120V, vilket är aningen högt.

Jag har provat att ändra till effektsteg 2 istället och justera dennas pot med lyckat resultat.

Kan man byta poten som är trasig eller är man körd å måste byta hela styrboxen?
Har en ide om att man skulle kunna flytta poten för effektsteg 4 och använda den vid effektsteg 1 istället.
Om det är möjligt är det en bra lösning för mig, eftersom jag inte kommer att använda effektsteg 4 då jag eldar mot en 750L ackumulator tank och helt saknar behov av eldning med underhållseffekt.

Tacksam för svar :D

/jolun
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av Stegatorparn »

Har aldrig sett innanmätet i en Flex-A styrbox, men att byta en trimpot på ett kretskort är inget problem.
Däremot är det inte säkert att det är potten som är trasig. Borde i så fall vara lite varierande spänning när man skruvar från ändläge till ändläge.
En lämplig trimpot går säkert att hitta hos ELFA.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av SB »

Jo det går utmärkt att skifta vridpotentiometern till steg 1 mot den till steg 4, de har samma värden.
TMV E20 + Janfire Flex A
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av jolun »

Ok, tack för svar och bra nyheter.
Blir nog till att mäta upp potentiometern till våren/sommaren och om poten är trasig så flyttar jag den eller försöker få tag på en ny.

I instruktionen för brännaren framkommer det lite otydligt vad som är själva grundläget för juster skruven till doseringen, då illustrationen inte riktigt ser ut som verkligheten. Min skruv är som ett kors och i ena änden har den som två prickar/fördjupningar. Utgör dessa själva markören för inställningen? Vilket är grundläget för denna skruv?
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av SB »

De två fördjupningarna du nämner har inget med FlexA:ns grundläge att göra utan är för att kunna konstatera i vilket läge potentiometern är inställd. Lägger in en bild på en potentiometer där jag markerat med en röd prick som visar vilket läge den har gentemot skalan på det blå huset.

Bild

Enligt fabriksinställningen i installationsanvisningen ska grundläget för doseringstiden vara 1 sekund vilket uppges vara det normala för att de angivna effektvärdena 9,12 eller 18 kW ska gälla, förutsatt pellets med en volymvikt på 0,625 kg/liter med energiinnehåll på 4,8 kW/kg använts.

Uppgifterna för justering av doseringen på sidorna 11 och 12 i installationsanvisningen är med sina dubbla budskap för värdena på volymvikt och max-/mintider, inte bland de mest lättförståeliga jag sett.

Vad bilden på trimpotentiometern på sidan 12 försöker visa, är att om du exempelvis kör med en pellets som har en större volymvikt än den vid fabriksinställningen, så måste du korta doseringstiden om effekten ska förbli densamma. För att minska doseringen (effekten) vrids alltså trimpotentiometern moturs och för att öka den vrids den medurs.

Volymvikten och värmevärdet för pellets kan variera i olika leveranser och mellan olika leverantörer.
För att kontrollera vilken effekt brännaren ger i ett visst effektsteg så kan du väga upp den mängd som åtgår under en viss tid och sedan med värdet för energiinnehållet/kg beräkna om effekten stämmer.
TMV E20 + Janfire Flex A
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av jolun »

Okej, tack för tydlig bild. Rätta mig om jag har fel i min tolkning. Du menar att grundinställningen för doseringstid (gällande pellets med energiinnehåll på 4,8kW/kg o volymvikt 0,625) är 1s och då jag ska ställa in 1s kan jag inte titta på skruven och skalans läge?

Om det nu var en korrekt tolkning borde det innebära att jag måste lyssna och ta tid på doseringen och justera potentiometern utifrån detta?


Eller är jag nu heeelt ute och cyklar?
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av SB »

Ja, jag är av den uppfattningen att potentiometerinställningen kan skilja från box till box bl.a. beroende på variationer på komponentvärden.

Du skulle troligen kunna återgå till fabriksinställningen genom att mäta tiden, men jag tror inte att du skulle kunna uppnå någon större noggrannhet med metoden lyssna och klocka.

Jag har svårt att förstå vitsen med att återgå till ursprungsinställningen.
TMV E20 + Janfire Flex A
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av jolun »

Hej igen!
Anledningen till att jag vill ha "fabriksinställningarna" är för att utifrån dessa kunna justera och optimera, (som utgångspunkt helt enkelt). Min brännare är begagnad och jag gjorde konverteringen denna sommar. Brännaren var inte direkt perfekt inställd efter min panna o pellets, men efter lite exprimenterande nu med inställningarna börjar jag närma mig (för tillfället) en bra inställning.

Tack för svaren på mina funderingar! :D
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av jolun »

Tänkte dela med mig om ett tips för att "någorlunda" enkelt ställa/kontrollera doseringstiden på flex-a.

Jag har använt mig av min smartphone och inspelningsfunktionen "röstmemo" ( vilken ljudinspelnings app som helst med möjlighet att analysera ljudspår tordes duga för ändamålet) efter inspelningen beskärde jag ljudspåret till just då själva doseringsskruven gick start till slut och därefter var det bara att läsa av hur långt ljudspåret är.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av jolun »

Jaha! Jag har under sommaren bytt ett par vridpottar då de ej fungerat tillfredsställande. Nu när jag startat min eldningssäsong och mäter fläktspänningen på effektläge 1 får jag 103V, det går fint att justera spänningen uppåt men inte få den lägre än 103V. Övriga fläktspänningar gick bra att justera till de rätt och alla pottar är lika så inget konstig där.

Någon som har nån ide om vad felet kan vara i detta fall? Kan triacen skapa detta fel? :?:
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av SB »

Jag har funderat om hur de små trim-potentiometrarna som sitter under de man justerar utifrån på boxens kretskort påverkar fläktspänningarna. I ditt fall skulle det i så fall vara den som sitter närmast kretskortets kant med texten "Ignition-level fan" bredvid sig. Du skulle kunna sätta en liten märkning på det nuvarande läget och därefter prova att justera denna ex.vis 10-20 grader åt ena hållet och se om fläktspänningen ändrar sig. Att Triacen skulle inverka kan du nog utesluta.
TMV E20 + Janfire Flex A
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av jolun »

Hej och tack för svar.
Har varit nyfiken på de där potarna vad de gör. Ska vid tillfälle prova och se om de kan lösa mitt problem.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av jolun »

Det har vart fullt upp med mycket den senaste tiden. Men nu har jag äntligen provat att justera potarna som SB nämde. Den på kretskortet märkt med "Ignition Level Fan" tror jag påverkar uppstarts sekvensens fläkteffekt/ström. Så den var inte nödvändig att ändra för mig.

För Effektläge ett så var det "1. Power Level Fan" för justering. Efter en mindre ändring av denna så gick det att ställa in fläktspänningen med de vanliga fläktspänningspotarna. Problemet löst! :D

Tack för tipset, nu är man en lärdom rikare. :D
Bilagor
Potar i styrboxen
Potar i styrboxen
2015-09-30 21.49.16.jpg (154.74 KiB) Visad 3770 gånger
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Vridpotentiometer för fläktvarvtal

Inlägg av SB »

Bra att du löste det och trevligt att få reda på att vi var på rätt spår.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar