Hjälp med att få en idé

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Peter72
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 12:44
Ort: Skara

Hjälp med att få en idé

Inlägg av Peter72 »

Hej jag behöver lite uppslag vart jag skall fortsätt felsöka min brännare.

För att göra historien kort började det med att sotaren var på plats och gjorde sitt. Den började efter detta larma på elspiral som jag bytte till en 1100W ifrån eldkraft. Dagen efter larmade den på flamvakt och jag bytte denna både röd och blå när jag ändå skruvade. Pannan gick bra i 2 dagar och stannade och ringde ut en tekniker som mätte fläkt och något tryck i pipan som jag absolut inte fattade något av men kommentaren var att allt såg bra ut, men att jag hade en spricka i koppen och även chassi vilket jag inte vet namn på men lämnade in den och de bytte allt och även något lager för internskruv. Har även testat olika spiraler och kört utan och kortade utan bättre resultat och enda röda tråden jag finner är att det regnar när det är problem och blåser.

Känns som jag bytt allt jag kan och ext skruven funkar bra och inget spån direkt i pellets som är ifrån Neova och de har stått inne hela sommaren i garaget i sina påsar.

Vad skall jag göra i nästa steg, uppskattar alla förslag för jag är helt kass på detta med brännare och bevisligen är den jag tagit hjälp av på samma nivå :)
Nibe City vx / Tigrex dragb.
Janfire Flex-a ( gammal box ) "Blå"
Enplans villa på 140 m3
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Hjälp med att få en idé

Inlägg av d_anders »

Stannar den vid start, underhållseldning (finns det sådan på janfire?) eller även när brännaren kör för fullt?
Om det är vid start den krånglar så tror jag att du får för högt drag genom skorsten. Byig vind kan ställa till det. Kanske finns det någon inställning som gör att tändelementet körs på högre effekt / under längre tid som underlättar tändning vid svåra förhållanden? Sotaren har inte glömt dragluckan i fastlåst stängt läge?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Peter72
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 12:44
Ort: Skara

Re: Hjälp med att få en idé

Inlägg av Peter72 »

Jag kör på läge ett nu och har testat läge två men den gör exakt samma på båda sätten. Jag har även testat att byta med 90 graders lågriktare eller 30 men spelar inte heller någon roll. Förlåt att jag glömde skriva detta innan.

Jag upplever att den tänder snyggt och prydligt vid 60 grader och när den kommer runt 68-72 så stannar den eller börjar mer eller mindre lägga ner i effekt och 30 minuter senare tänder den larmet. Till detta så har den gått felfritt i 4 år utan att jag behövt göra något mer än sota varje lördag.

Och jag har en rätt kort skorsten på 4.75m men å andra sidan har den klarat stormar utan problem men varje höst kör jag sönder en elspiral så kanske kan det ha med byig vind att göra för jag har pipan rakt ut utan något tak över om man säger så.
Nibe City vx / Tigrex dragb.
Janfire Flex-a ( gammal box ) "Blå"
Enplans villa på 140 m3
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med att få en idé

Inlägg av Stegatorparn »

Dragbegränsaren torde inte vara problemet. Även en Tigex 25 borde klara din skorsten.

Får brännaren tillräckligt med pellets?
Kan vara mycket spån i botten av förrådet som hindrar pelletsflödet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Peter72
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 12:44
Ort: Skara

Re: Hjälp med att få en idé

Inlägg av Peter72 »

Jag har suttit och tittat och den får pellets hela tiden så det finns gott om det och det fylls på rätt så det inte tar slut. Och för mycket spån det vet jag inte riktigt nu då förrådet är fullt men skall göra rent det när det blir lite mindre för har inte gjort det sedan i sommar.

Funderar på om det kanske är boxen ändå och då är det 2500kr sa dem till mig plus inställningar. Men om det är vinden som bråkar då jag talat med sambon och vi kan nog båda säga att regnar det och blåser häftigt så brukar det vara problem och vid solig dag har det nog aldrig hänt något. Finns det något jag kan testa för vind eller är det bara en sådan där hatt man sätta på vilket inte jag kan se kan skydda mot vind.

Som sagt jag är helt kass men håller på och lär mig sakta. Skall ut i morgon och jaga reda på en ny flamvakt till om jag har otur att den jag köpte också är trasig. Känns bara som jag byggt en ny brännare och den funkar inte ändå :) är lite frustrerande men tack för alla uppslag och jag skall testa alla flera gånger.
Nibe City vx / Tigrex dragb.
Janfire Flex-a ( gammal box ) "Blå"
Enplans villa på 140 m3
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med att få en idé

Inlägg av Stegatorparn »

Tänder brännaren när det är lugnt väder är det knappast fel på flamvakten.
Har huset ett utsatt läge kanske en bättre dragbegränsare kan lösa problemet.
Skicka ett PM till Olle45 här på forumet så får du hjälp att välja rätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Peter72
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 12:44
Ort: Skara

Re: Hjälp med att få en idé

Inlägg av Peter72 »

Tänkte bara berätta hur detta löste sig. Fick tag på en kille som kan Janfire och kunde felsöka lite bättre än vad jag kunde på egenhand. De bytte ut min 90 graders lågriktare till en 60 graders. Sedan var nog min dragbegränsare lite liten så han ställde upp tyngden så jag får högre tryck i skorstenen och sedan kör jag med lite kortare spiraler i pannan. Efter dessa små ändringar går pannan utan problem när det regnar och blåser ute igen.

Jag kommer ändå att byta fläkten och ställa in den när den kommer då den jag har idag inte riktigt längre är vad den en gång varit. Så tack för alla förslag och ibland verkar det vara små sakerna man missar eller ens vet om som kan ställa till problem.
Nibe City vx / Tigrex dragb.
Janfire Flex-a ( gammal box ) "Blå"
Enplans villa på 140 m3
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att få en idé

Inlägg av micke_932 »

Dragbegränsaren var inte för liten, den vara bara felinställd.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar