Dålig fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av eco »

Det hjälper inte att med handen snurra den fortare, den bara brummar högt och snurrar med max ett varv per sekund.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av Icecap »

Nu är det något som inte stämmer. Driftkondensatorn blev bytt för ett år sedan - men nu plötslig är den ny. Förklara gärna.

Det kan såklart vara något avbrott så att driftkondensatorn inte är kopplat till motorn. Detta kan vara lödfel, mönsterkortsfel, glappkontakt mellan kabel och kontaktdon eller i kontaktdon.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av eco »

Så här är det, på min egen Flex-A bytte jag driftkondensatorn och 22k motståndet för ca. ett år sedan och den har fugerat perfekt sedan dess, men nu håller jag på och försöker hjälpa min granne som har samma felindikationer, jag har bytt samma komponenter som på min plus den fysiskt lilla 47uF utan resultat.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av Icecap »

OK - men har du mätt igenom att det verkligen är kontakt hela vägen? Att byta komponenter är bra - men det är inte alls ovanligt att det kan hända avbrott på mönsterkortet om man inte är välutbildad på lödningen - och det händer definitivt även då.

Att mäta är att veta!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av eco »

Har nu prövat allt som är möjligt för mig utan framgång återstår nu bara att köpa antingen en utbytesbox av gamla typen eller en helt ny av nya modellen, vad anser ni att man ska välja ?
Stort tack till alla ni som har engagerat er i mina elektronikproblem.
Tony
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av Icecap »

Det hade varit trevligt att veta vad dina mätningar gav - men OK, vill du kasta bort pengar i onödan är det OK för mig.

Men jag hade definitivt köpt nya versionen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av eco »

Jag vill gärna ge dig mätvärden, men utan schema är det svårt, jag vet inte var jag ska mäta.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av Icecap »

Det är inte jag som ska betala eller hitta felet så jag har ingen behov av några värden. Men du har mätt spänning på fläkten, den anger ju att det verkar komma bra med spänning fram om jag inte minns fel.

Men vilken spänning som kommer ifrån driftkondensatorn är mycket bra att veta också.

Det viktiga är att veta att det inte har hänt ett avbrott i kretskortet då driftkondensatorn blev bytt. Ta det inte personligt men jag har sett lödningar som kan ge mardrömmar (jag är militärt utbildad inom elektroniken med bl.a. mycket höga krav på lödningen) och även mycket duktiga lödare kan riskera avbrott i kretskortet pga. ålder i själva mönsterkortet.

Alltså är det viktigt att verifiera att bytet av kondensatorn gick bra och att det inte finns mikro-avbrott osv.

Och där har jag inget behov av mätvärden.

Så jag ser följande:
* Det är bytt driftkondensator. Det är ett ingrepp och det är en sannolik felorsak.
* Det kan vara fel på dimkretsloppet. Detta kan mätas och värden jag har sett verkar vara OK.
* Det kan vara fel på fläkten. Har du mätt på båda din fläkt och grannens fläkt och jämförd dessa värde med varandra? Och då menar jag med fläkten frikopplat och Ohm-mätning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Dålig fläkt

Inlägg av Jove »

Hej..
Jag har också fläktproblem, har skrivit i andra trådar under eftermiddagen..

Jag har provat med två boxar, en Flex-A2 box köpt och monterad mars 2013 alltså i drift sedan drygt 1½ år tillbaka och min original Flex-A box som jag renoverade genom att byta komponenter i, bl.a kondensatorn, i mars 2013, provkörde och den har sedan legat på hylla i pannrummet.

Jag får det inte att funka med någon av boxarna, ibland går fläkten och ibland stannar den. Efter att ha klurat lite och läst i denna tråd så misstäker jag fläkten. Jag har tror att jag har avbrott i den ena lindningen vilket gör att fläkten stannar när den lindningen ska vara aktiv.

Mätresultat:
Svart-Blå = ∞
Brun-Blå = 688 Ω
Svart-Brun = ∞

Nästa steg för mig är ny fläkt. Jag ska se om jag hinner få tag på någon nu innan helgerna, typiskt att det ska haverera just inför en storhelg.

Tacksam för eventuella andra tips...

Jan-Ove
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av Icecap »

Med avbrott är det klart att det är fel på fläkten. Den ska bytas.

Fläktens båda lindningar används vid drift.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Dålig fläkt

Inlägg av Jove »

Tack Icecap!

Jag har beställt fläkten men eftersom det är en massa röda dagar så räknar jag inte med att den hittar hit till Karlstad innan nyår.
Då känns det ju bra att vara hyggligt säker på att det är fläkten som är felet, annars hade jag nog spenderat helgerna på att fundera på om det finns andra mått och steg att vidta..

God Jul och tack för alla värdefulla tips!

J-O
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Dålig fläkt

Inlägg av Jove »

Eldkraft lyckades få fläkten levererad till mitt postombud redan den 23/12 men eftersom jag varit på julfirande på annan ort så fick uthämtning och montering anstå till idag, annandagen.

Nu funkar allt som det ska igen och det känns skönt att ha 2 x 3kWh elpatroner som reserv för tillfällen som detta.

Stort tack för hjälpen!

/J-O
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dålig fläkt

Inlägg av Icecap »

Skönt att brännaren är med igen!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar