Flexa2

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
KennyH
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 05 nov, 2014 19:21
Ort: Örkelljunga

Flexa2

Inlägg av KennyH »

Hej alla ny här har skummat igenom en del av vad alla skrivit..
Har precis köpt flexa2 och ville kolla lote fläkt hastigheter. Men med den multimetern som jag använder (en billig sådan ) visar olika värden dvs sätter jag rött till grå och svart till blå får jag ett värde och skiftar jag får jag ett annat värde.
Har även en Fluke men har inte testat detta ännu, då jag tyckte mig ha läst att man ej skall använda dom.
Hade varit snällt om någon kunde förklarat detta för mig
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flexa2

Inlägg av Icecap »

Jag antar att du menar en Flex-A2...

De "fläktvärden" är redan från börjar ganska exakta och man kan mäta värden med vilket instrument som klarar att mäta det. Vad man inte kan är att mäta med ett instrument och justera efter ett annat.

Men om ditt multimeter ger olika värden från gång till gång är det dags att byta batteri - eller kasta skiten. Även icke-TRMS instrument ska ge stabila mätvärden - även om de kanske inte är korrekta rent mätteknisk - och gör de inte det är det dags att kasta skiten eller fixa det så att det fungerar stabilt.

Grejen är att styrningen av fläkthastigheten styrs av en dimmer-funktion. Ett "normalt" mätinstrument ger då ett värde som (ganska ungefärligen) motsvarar den spänning den antar borde finnas för att få det värde den läser medan ett TRMS-instrument rent faktisk läser ut ett värde som motsvarar en sinus med det energiinnehåll som motsvarar det mätta signal.

Detta betyder att man med ganska stor noggrannhet kan mäta värdet med ett TRMS-instrument och justera (om det behövs) efter ett annat TRMS-instrument.

Men då TRMS-instrument tillhör den professionella (och dyra) ända av skalan är det inte vilken hobbypulare som helst som har dessa och då icke-TRMS instrumenter kan utläsa lite vadsomhelst på det signal som driver fläkten är rekommendationen att man använder ett och samma instrument alltid! (om det inte är TRMS)

Och att dela med sig av värden är i grunden totalt värdelöst om inte de värden är mätt med ett TRMS-instrument och sedan ställs efter ett TRMS-instrument.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
KennyH
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 05 nov, 2014 19:21
Ort: Örkelljunga

Re: Flexa2

Inlägg av KennyH »

Jo flex a 2 är det. Så med andra ord skall jag inte bry mig om värdena om jag förstår dig rätt.

Köpte först en utbytes box men där stämde ingenting i den så far min fick åka iväg och hämta en nu box istället.

tack för svaret. Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flexa2

Inlägg av Icecap »

Du kan fint kolla värden - men börja inte reglera som en idiot innan du vet om att det måste göras. De värden du mäter behöver inte motsvara vad du tror instrumentet ska visa så en justering till "rätt" värde kan helt enkelt betyda att du justerar allt tvärfel.

Men ett TRMS-instrument ska ge stabila värden om du vill notera dom för senare bruk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flexa2

Inlägg av SB »

Vet inte om det är samma som på A2 men på min FlexA är det i de yttre uttagen du ska mäta. Har för mig att testpinnen från COM ska vara i urtaget närmast pannan och VAC i det längst från pannan.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar