Janfire nh överhettad

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Darkzor
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 dec, 2013 01:05

Janfire nh överhettad

Inlägg av Darkzor »

Hej!

Har nu börjat elda inför vintern och nu har min janfire nh börjat med att bli överhettad hela tiden, den fungerade klockrent i våras, vad kan det bero på? när man tar ut den så glöder flamriktaren.

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire nh överhettad

Inlägg av Icecap »

Ack ja, åter en fråga utan användbar information.
* När överhettar den? Under kallstart? Under eldningen? När den stoppar eldningen?
* Har du bytt pellets?
* Är det ändrat något i installationen?
* Har du kollat att spjäll är öppna?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Janfire nh överhettad

Inlägg av micke_932 »

Jo, om den fugerat tidigare och inte fungerar nu så får du kolla vad som kan skilja sig nu mot då, glömda spjäll, skatbon i skorstenen och liknande.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Janfire nh överhettad

Inlägg av nilimaa »

Min erfarenhet är att överhettning nästan alltid beror på dåligt drag.

Kolla turbulatorerna i pannan. Sota dom nogrannt. Kanske är det dags att beställa sotning på hela skiten?
Kolla så att något spjäll inte är stängt (jag har själv råkat posta här med överhettningsproblem i en låååång tråd med alla möjliiga förslag, det slutade med att jag hittade ett stängt spjäll, pinsamt).

Försök hitta dåligt drag.

Jag tror (lekmannamässigt) att det också kan skapa problem om man har dålig tillluft till pannrummet. Finns det ingen luft att dra av så drar den gärna ifrån fel håll (men det har jag inga som helst belägg för). För mig är det dock så att om från/till luft fläkten i huset står stilla så får jag dåligt drag i pannan.

Mitt lekmanna-tips är att försök hitta orsak till dåligt drag.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire nh överhettad

Inlägg av Icecap »

Standardfel med överhettning efter avslutat eldning kan vara för att doseringen är lite för hög. Detta sker lätt under sommaren.

Resultatet är att det byggs upp pellets i koppen och när bränningen avslutas finns det mer pellets kvar än vad som eldas upp vid slutblåset. Detta ligger sedan och pyr vilket ger värme i fallröret och sedan kommer överhettningen som brev på posten.

Lösningen är att minska doseringen lite lagom, kom dock ihåg värdet innan minskningen, man ska ju återställa när det blir kallt igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar