Dragbegränsare kw 012 till Janfire panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Happo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 27 dec, 2012 21:12

Dragbegränsare kw 012 till Janfire panna

Inlägg av Happo »

Hej!

Det gäller kw 012 som jag installerad på ett t-rör ovanför pannan (Janfire 20 kW). Nu till mina frågor:

1. Vad mäter man avtåndet från på dragbegränsaren? Jag förstår att det är mellan tyngderna man skall mäta till men skall man mäta från den buktade ytan där tyngden sitter i eller ifrån den raka skivan? På bilden ser det ut som det är skivan men det är otydligt, tycker jag.

2. Det jag läst är att draget skall vara 10-15 Pa för pellets. Om jag försått det rätt så gäller det i eldstaden, dvs man behöver man ta hänsyn till det mottrycket som uppstår i pannan? Är det någon som känner till mottrycket i Janfire pannan/Combifire? Eller är det någon som gjort en undertryckmätningen i eldstaden och ställt in kw 012 därefter? I så fall önskar jag gärna veta vilket avständ den är satt till.

För övrigt: Janfire NH med lågriktare (90grader), 11m hög skorsten insatsrör 90mm.

//Happo
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare kw 012 till Janfire panna

Inlägg av Stegatorparn »

1 Du mäter från den raka plåten där etiketten sitter.

2 Det är lämpligt att du ställer in den för 10 Pa. Den öppnar då helt vid c:a 14 Pa.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Happo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 27 dec, 2012 21:12

Re: Dragbegränsare kw 012 till Janfire panna

Inlägg av Happo »

Så med andra ord är mottrycket för draget försumbart genom combifire eller så är det så att skorstenen skall ha 10-15 Pa i drag och inte eldstaden?
De artiklar jag läst här på forumet så verkar det råda delade meningar kring om eldstaden eller skorstenen skall ha 10-15 Pa undertryck.

PS Jag kan förstå att vissa gamla pannor som är väldligt "öppna" har knappt något mottryck medan andra "trånga" pannor för röken har högre mottryck. Frågan är hur det ligger till med Janfire pannan/Combifire.
Jag hoppas gärna på klargörande kring ämnet. DS
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dragbegränsare kw 012 till Janfire panna

Inlägg av Icecap »

Happo: dragbegränsaren reglerar undertrycket där den sitter - så sitter den inte inne i eldstaden är det inte där den reglerar, eller hur?

Och i grunden är det ganska likgiltigt med svaren på de frågor du ställer, det viktiga är att draget i eldstaden är stabilt så att inställningar som görs passar under "alla" driftförhållanden.

En panna med "trånga" rökgasvägar är känslig över för hög effekt på brännaren, är effekten inom rätt arbetsområde är pannan mest bara effektiv men eldar man på med hög effekt börjar rökgasvägens motstånd att ha stor betydelse varför inställningarna blir tveksamma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Aaaaaaalm
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 21 jan, 2014 11:44

Re: Sv: Dragbegränsare kw 012 till Janfire panna

Inlägg av Aaaaaaalm »

Bild

Så ser ju etiketten ut, kan man inte tolka det som att man ska mäta från baksidan av muttern till mellan vikterna? Då är det ju isåfall kurvade ytan..

Om man mäter från raka plåten, kan man ställa den så lågt som 10pa då?
Parca Norah 3000 -88, Janfire Flex-A, 1m³ hemmabyggt förråd, KW SID 012 dragbegränsare, FOX 1004 termostat.
Tidigare Ecotec A3
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dragbegränsare kw 012 till Janfire panna

Inlägg av Eldvin »

Mät mellan vikterna om jag fattat det hela rätt.Du mäter undertrycket i stosen som ska va mellan 10-15.Och du kan även mäta i pannan om du tex tar bort tittgluggen.Där kan du ha 0,5-0,6.Du får ju ett litet lägre undertryck i eldstaden beroende på hur mycket fläkten ger.Men du ska inte ha ett övertryck! Om du då mäter i eldstaden så justeras luckan där efter och då får du ett undertryck i stosen efter detta.
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: Dragbegränsare kw 012 till Janfire panna

Inlägg av HUMPILA »

Tycker också att det ser ut som att man mäter mellan vikterna till baksidan på den lilla muttern.
Bilden är svårtydd. Det skiljer ju ca 5 mm beroende på hur man mäter.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dragbegränsare kw 012 till Janfire panna

Inlägg av Icecap »

Jag anser att ritningen är mycket klar och tydlig: från plåten till mitt mellan vikterna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar