Div. Problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Div. Problem

Inlägg av Icecap »

Just det, du kortslöt ju den.

Det finns ingen separat säkring för fläkten och med en kortslutning är triac'en ganska säkert död.

Så byt eller laga styrenheten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Div. Problem

Inlägg av solen »

Tack. Jag befarade det. Jag använder nu en annan JanFire brännare och undrar vad det har för betydelse om volten är lite högre än vad du förslår. Volten på 1,an är 86-88 volt på 2,an 104 volt
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Div. Problem

Inlägg av Icecap »

En Volt är en IS-enhet och är/ska alltid vara den samma! Sen kan spänning däremot variera och anges i storheten Volt.

Och jag har inte rekommenderat någon specifik spänning - men spänningen avgör hur mycket luft fläkten blåser in vilket avgör effekten brännaren kör med.

MEN - det går inte att säga att X Volt = Y kW!

På en och samma anläggning går det ganska bra men värden stämmer inte speciellt bra för en annan anläggning, helt enkelt för att det är olika mottryck i olika anläggningar varför luftflödet blir olika = olika effekter.

Och flödet är inte linjärt heller, alltså om 50V är 3kW så är 100V inte 6kW. Det kan vara så men det är det ganska säkert inte.

Vill man ställa en brännare till en specifik effekt är det enklaste "hemmasätt" att göra det på att mäta doseringen under en tidsperiod (t.ex. 10 minuter).

När den drar 417g pellets på 10 minuter är effekten 12kW.

Om 12kW är målet måste man alltså justera doseringen till det mål uppnås. Sedan/samtidig ska lusten justeras till att passa doseringen och när dessa två ger bäst möjlig förbränning ska man låta bli att justera fläkthastigheten efter det. Såklart vill det vara bra att mäta spänningen och notera, bara ifall.

Ser man till att hålla fläkten rimligt ren och lagom välsmord kommer variationer i pelletsdensiteten att skulle justeras i doseringen medan fläkten står orört, då har man alltid samma effekt.

Nu var 12kW bara ett exempel och jag räknade såhär:
Energiinnehåll i pellets: 4,8Wh/g. Vissa tillverkare skriver en högre siffra men det är lögn! Detta pga, fuktinnehållet i pelletsen.

12kW i en timme måste dra (12000Wh / 4,8Wh/g =) 2500g/timme.
10 minuter är 1/6 timme så det ger (2500g/6 =) 416,666666 gram per 10 minut.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar