Div. Problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Div. Problem

Inlägg av solen »

Hej. Jag är ny i detta forum och behöver hjälp. Min JanFire Brännare med Tillv. Nr 0625.... har gått bra i de drygt 2 år som jag har använt den men helt plötsligt slutade den att starta själv så jag fick starta den manuellt. Jag har bytt glödspiralen men det blev inte bättre. Den startade inte men koppen var full och det larmade både Termokontakt och Elspiral. Jag har provat ca 10 startförsök utan bra resultat. Nu startar den men slocknar efter ca 15 min och då larmar termokontakten så nu har jag startat de manuellt och den har gått i 2 dygn.
Sedan när jag mäter volten så får jag att volten kan varierar 20-30 volt Ex 60-90 volt när jag mäter vid kontrollkontakten. Kan det ha med det dåliga startförsöken att göra och kan det bero på elektronikboxen ?
mvh Stig J i Luleå

Det räcker att ställe sin fråga på EN plats här i forumet. Forumet är inte större än att alla läser allt. De andra likvärdiga frågorna tas bort. / Roli moderator
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Div. Problem

Inlägg av J:son »

Hej Solen.

Börja med att läsa och prova vad grabbarna och jag föreslagit, några ämnen ned här.
Titta på tändproblem - Aaaaaaalm.
Funderar hur du mäter? Vad gör du, när du mäter? Kan du beskriva vad som händer med fläkten/volten under startprocessen! Har du läst så du ser att starten sker med olika fart/volt på fläkten under startprocessen?
En start tar c:a 13 minuter. Processen finns beskriven i tändproblem-Aaaaalm t.ex.
Du är nog tvungen att sätta dig med klockan och mätinstrumentet. Sen får du skriva ned vad som händer, under startprocessen och berätta för oss. Nu skriver du i så allmänna ordalag, så vi har svårt förstå vad som händer hos dig och därigenom svårt att hjälpa dig.

J.son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Div. Problem

Inlägg av solen »

God morron. Jag har inte så god morron för när jag skulle mäta i morse så klickade det till någonstans och fläkten stannade. Finns det någon säkring enbart för fläkten? för när jag slår på strömmen så blinkar det att det är startklart och intern skruven startar. Jag har mätt som det finns att läsa i detta forum men de volt jag får fram varierar så mycket 20-30 volt så jag tror att det är något fel någonstans kanske BOXEN. När jag mätt under staren så får jag inte fram de 0-100 som det ska vara men den har startat och gått ca15 min och sedan stannat men om jag då slog på M så fortsatte den att fungera.
Jag mäter mellan Blå och Svart. Jag har tagit bort bakstycket på brännaren och mäter på stiften uppifrån.
mvh Stig J.
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Div. Problem

Inlägg av J:son »

Ja du Solen, om du verkligen har läst noga det som vi skrivit och gjort som vi föreslagit, så är det troligen boxfel eller någon glappkontakt.

Men, några frågor, för att få det klarlaggt:
Har du digitala eller analoga justeringar?
När du startar, blåser fläkten 220v under kanske 6-10 min= för säkerhet så ev. glödande pellets brinner upp.
Sen stannar fläkten ett långt tag= 0 Volt, medans glödspiralen värmer luft-pellets.
Sedan börjar 90-100 volts blåsen omväxlande med 0 volt (då spiralen värmer igen). Så pulsar det omväxlande ett tag. OSV som vi beskrivit.
Fungerar detta på din brännare?

Om du har fel voltvärden- hur ställer du om dem till rätt värden? Digitalt? Analogt?

Du skriver så att man blir osäker på hur du menar.

J.son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Div. Problem

Inlägg av solen »

Hej. Mätaren är digital Och de värden som ska vara vid start 0-100 har jag inte fått fram men den har startat ändå men stannat efter ca 15 min med Termokontaten har löst ut men om jag då väntar någon minut så har jag kunnat slå på den på manuellt och då har den fortsatt att gå på den glöd som fanns kvar tills i morse då fläkten stannade .Jag tror på Databoxfel eftersom mätvärdena har varit konstiga. Jag ska prova en annan JanFirer brännare på ons ?
mvh Stig J.
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Div. Problem

Inlägg av J:son »

Ja du Solen.

Jag vill inte vara otrevlig, men jag tror inte du läst ordentligt. I varje fall verkar det som om du inte förstår vad jag frågar dig om. Du svarar på något helt annat.
Det känns som om du försöker gå genvägar och inte sätter dig in i det vi säger till dig.
Eller så är jag dålig på att förklara och ställa frågor till dig, kanske.

Om du tänker försöka justera och sköta din brännare själv, finns det inget annat sätt än att lära dig det hela någorlunda! Men, det är inget som säger att du måste lära dig själv, du kan betala andra som kommer och hjälper dig.
Kanske någon annan här på forumet, är bättre rustade att hjälpa dig, än jag och kan fortsätta detta ämne?

J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Div. Problem

Inlägg av solen »

Hej och ursäkta om jag varit otydlig. Som svar på din föregående fråga kan jag bara svara NEJ.
Men som jag skrev i går så ska jag prova en annan JanFire brännare kanske i morron ons,och om jag då fått den och har problem som det kan vara med beg. saker att vi då fortsätter dialogen om du orkar med mig.
mvh Stig J i Luleå
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Div. Problem

Inlägg av solen »

Hej och ursäkta om jag varit otydlig. Jag uppfattade frågan fel men det är små skruvar under ett plåtbleck som sitter ovanför Dos knappen. Åt vilket håll ökar resp. minskar man volten.
Men som jag skrev i går så ska jag prova en annan JanFire brännare kanske i morron ons,och om jag då fått den och har problem som det kan vara med beg. saker att vi då fortsätter dialogen om du orkar med mig.
mvh Stig J i Luleå
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Div. Problem

Inlägg av SB »

J:son’s fråga gällde om din brännare hade den nya digitala boxen med touchpanel eller den analoga med vridomkopplare och vanliga tryckknappar, och gällde alltså inte din multimeter.

Har du justerskruvar för spänningsinställningarna till fläkten så är det den gamla boxen du har.
Det verkar inte som om du har läst i bruks- eller installationsanvisningen.
Du kan ladda ner eller öppna dessa från länken i tråden ovan om detta. När du kommit in på Eldkrafts hemsida klickar du på bruksanvisningar under fliken kundtjänst och skrollar ner till Janfire.

När din brännare stannar p.g.a. fel är det viktigt att du läser indikeringsbilden på rätt sätt, det finns nämligen flera felorsaker som använder samma lysdioder fast på olika sätt för att visa vilket fel brännaren löst ut på. Du kan läsa om en del av felorsakerna på sidorna 18, 19 och 20 i bruksanvisningen.

Det är i de yttre uttagen du ska mäta. Har för mig att testpinnen från COM-uttaget på voltmetern ska vara i urtaget närmast pannan och VAC i det längst från pannan.
Vridpotentiometrarnas skruvar vrids medurs för att öka spänningen.

På sidan 7 i installationsanvisningen står det om vilka vridpotentiometrar som används till respektive effektsteg. Använd inte en TRMS-multimeter vid mätningen eftersom dessa inte visar de spänningsvärden som uppges för de olika effektstegen i installationsanvisningen.
TMV E20 + Janfire Flex A
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Div. Problem

Inlägg av solen »

Hej Ja som du förstår så har jag inte läst så mycket. Brännaren köpte jag beg. av en auktoriserad servicman som jobbade åt Skellefte Kraft och han var behjälplig vi installationen och brännaren har gått prickfritt i drygt 2 år men så en dag blev den inte samarbetsvillig längre De mätvärden ni skriver om kom jag aldrig fram till
Mätaren varierade mycket och om jag vred på skruvarna hände inget Jag kanske var för försiktig den gången
Men som sagt jag ska prove en annan brännare så vi kanske hörs igen TACK för ditt BRINNANDE intresse
mvh Stig J
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Div. Problem

Inlägg av solen »

Hej igen. Jo den brännare som jag nu har funkar utmärkt. Men jag undrar den brännare som jag satte åt sidan om jag kan mäta något för att se varför fläkten stannade. Jag har tagit lös fläkten och ohmmätt mellan
blå-brun och fick 622 mellan blå och svart 412 och mellan brun svart 1032. Säger det något ??
mvh Stiig J.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Div. Problem

Inlägg av Icecap »

Det säger att fläkten verkar rimligt OK och att det är en Flex-A brännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Div. Problem

Inlägg av solen »

Tack för det . Då borde det vara fel på BOXEN för vad kan annars det vara för fel när fläkten har stannat.?
Impulsen att fläkten ska starta saknas Finns det någon säkring som man inte ser direkt ??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Div. Problem

Inlägg av Icecap »

Fläkten brummar, den får alltså ström. Det låter som det typiska motorkondensatorfel som det finns många trådar om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
solen
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 19:04

Re: Div. Problem

Inlägg av solen »

Fläkten brummar INTE. Den är helt död
Skriv svar