Varierande fläktspänning flex2a.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Varierande fläktspänning flex2a.

Inlägg av AndersAA »

Hej
Jag har monterat en fast voltmeter som mäter fläktspänningen på min flex2a. Över tid kan jag se att spänningen varierar från 67 - 71 under konstant eldning säg ca 2 timmar.. Då jag samtidigt kan se att den reglerade spänningen till rökgasfläkten även den följer med ner och upp ( dock inte lika mycket) så antar jag att det beror på variationer på inkommande nät. Variationen är inte försumbar, den motsvarar 3 steg på fläktinställningen eller ca 6% spänningsvariation. Märkligt att det ska vara så här, jag bor inte längst bort på ledningen utan i ett samhälle med 25000 invånare. Inser att pelletseldning är svårt, alla parametrar varierar hela tiden. Eller finns det någon åtgärd som jag kan göra för åtminstone eliminera denna variation? Mvh AndersAA
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Varierande fläktspänning flex2a.

Inlägg av Icecap »

Flex-A2 har en krets som styr dimningen av fläkten, den ser samtidig till att det inte är spänningen som styrs rakt av, det är effekten som fläkten får som styrs.

Den kan såklart inte kompensera för allt och den har en viss fördröjning, men i stort är den stabil. Så det kan bero på att kurvformen på den inkommande strömmen kan vara förvrängd, att den varierar pga. belastningar eller liknande.

Jag tycker ju inte att en variation på 6% är så svår, det kunde dock vara riktig kul att veta dels om det är ett TRMS-instrument du har mätt med och vad nätspänningen var vid samma tid.

Är det inte ett TRMS-instrument ska du ta mätningarna med en stor nypa salt, speciellt om det finns övertoner på nätet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Varierande fläktspänning flex2a.

Inlägg av AndersAA »

Det är ett digitalt led instrument som drivs av fläktspänningen så med stor sannolikhet är det inte ett "true TRMS" instrument.
Jag vet att mätningen haltar eftersom jag inte mätt på nätspänningen. Ska göra det under en tid och återkomma. Faktum kvarstår att 6% motsvarar 3 fläktsteg. 1 fläktsteg justering hos mig ger ca 2% skillnad på Co2.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Varierande fläktspänning flex2a.

Inlägg av jolun »

När det gäller multimetrar och i stort sett all annan mätutrustning kan dess noggrannhet inte garanteras om ej kalibrering av utrustningen görs.

Om du använder dig av ett RMS instrument ska du verkligen ta dina mätningar med en nypa salt så som Icecap skrev.

Det finns toleransområden som beskriver utrustningens mätnoggranhet. Till exempel har biltema en billig RMS multimeter med angiven nogrannhet +-1,2% för VAC mätning. Det ska även tillägas att mätning med ett RMS instrument kan ge värden som är hela 40% mindre än vad ett TRMS instrument skulle visa! Varför? Ja, jag googlade och läste på internet om vad som är skillnaden i RMS och TRMS. Nedan följer en sammanfattad förklaring.

Man kan beräkna spänning genom att man låter spänningen passera en resistiv last. Det bildas värme och denna värme mäter man. Det finns ett matematiskt förhållande mellan spänning och värme som är att den värme som utvecklas är proportionell med kvadraten av den spänning som tillförs en resistiv last. Värme = spänning^2 x resistansen

Om spänningen ständigt varierar så som växelspänning gör, så är den utvecklade värmen proportionell till medelvärdet av spänningen i kvadrat som tillförs den resistiva lasten.

RMS ( Root Mean Square)
AC spänning beskrivs grafiskt i sinusform. Har vi en perfekt sinuskurva så kommer RMS spänningen att vara 0,707 x spänningstopparna. Nu är ju oftast inte våra AC spännings kurvor helt perfekta och våra resistiva laster är inte linjära därför anses TRMS mätning vara mer tillförlitlig.

TRMS ( True Root Mean Square)
Vid TRMS mäter man värmeutvecklingen från en resistiv last som är konstant och beräknar spänningen med formeln Spänningen= √(värme/resistansen)
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Varierande fläktspänning flex2a.

Inlägg av AndersAA »

Upplever inte att jag har problem med mätinstrumentet, mitt problem att under en eldningscykel varierar spänningen till fläkten med åtminstone.e 2volt vilket motsvarar ett steg på inställningen. Detta resultat får jag på sett vad jag mäter med. Jag antar att spänningenen in till huset varierar? Annan förklaring?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Varierande fläktspänning flex2a.

Inlägg av jolun »

Men det är just det som kan bli problemet med ett RMS instrument. Hursomhelst är det nog eventuellt en kombination med spänningstoppar på elnätet och just RMS mätinstruments sämre tillförlitlighet. Det kan mycket väl dessutom hända att denna spänningsskillnad ligger inom toleranserna som anges för ditt instrument. Kan vara värt att kolla. Annars är det ju till att prova ett TRMS instrument och jämföra om du får spänningsvariationer även här.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Varierande fläktspänning flex2a.

Inlägg av AndersAA »

Ska skaffa ett och mäta igen. Ett Fluke instrument som skulle passa?Kan ev låna ett.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Varierande fläktspänning flex2a.

Inlägg av jolun »

Ja prova med en fluke, dom är ju bra.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Skriv svar