Svart sot, dålig förbränning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
tole
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 15:45
Ort: Dalarna

Svart sot, dålig förbränning?

Inlägg av tole »

Hej på er!
Ny här på forumet, förökt hitta samma "fel" som jag har här inne men inte hittat nåt riktigt som stämmer överens (Kanske dålig på att leta / läsa)?
Har ett fel på min Flex-A brännare, då jag tycker fläkten "går" sakta.
Detta började och jag märkte detta för ca 1 månad sedan, då Termokontakt löste ut. Får nu sota tätare för att undvika att brännaren stannar, sotar var 3-4 dag nu. Och den är sotig
Pannan var riktigt svart av sot, som den inte varit tidigare när jag skulle sota pannan, alla rökkanaler, och på rosterplåten var det en större "hög/kaka" med aska än det varit tidigare, trodde det berodde på dåligt drag på grund av lågtrycket som legat över Sverige en längre tid, men detta fortsätter. Sotarn hit igår och gjorde sitt jobb.
Det "känns" som det har på fläktsidan att göra? Att det blir dålig förbränning.
Har försökt ställa på fläkten med potentiometrarna, Men det händer inget med volt-talen när jag försöker "ställa" ner eller upp dessa då jag vrider på dem? Kan vrida 1-2-2½ varv, de jag upptäcker då är ett litet "knäpp" i potentiometern.
Trasig Styrbox? Det är en utbytesbox (analog) som sitter där, bytt den för ca 3 år sen. Eller är det nåt motstånd till fläkt?
Upptäckt att jag har ett högre Volt-tal än det står i instuktionerna. Läge 1 ca 100 V, läge 2-3 = 115-120 V, läge 4 ca 190 V.
Är inne på att byta fläkt, men kanske även styrbox?
Eryl Combipanna från slutet 60-tal
Janfire-flex A - 06, insatsrör i skortsen. "Draglucka" på stos ut innan skorsten
2 plan ca 145 kvm + källare (inga element där) från -47.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Svart sot, dålig förbränning?

Inlägg av Icecap »

Volt är Volt, en IS-enhet som alltid är exakt. Spänningen kan däremot variera.

Nåväl, går brännaren fett sotar den som en gammal Mercedes och den går fett när doseringen är för hög för luftmängden.

1: Har du rensat fläkten? Den blir smutsig med tiden och det ska inte värst mycket skit på vingarna innan den tappar väldigt med effekt.
2: "Går" fläkten lätt? Detta kolla du utan ström på när du rensar den. Den ska löpa lätt och inte stanna för snabbt när den får ett knuff runt. Känns den trög kan ett lagerbyta vara en idé, trådar finns om detta.
3: Om allt detta är OK kan det vara knas med motorkondensatorn, den blir nött med tiden. Det finns en del trådar om detta och man ska löda i styrenheten.

Klicket är när potentiometern är i ändläget. Fläktregleringspotentiometerna är 20-varvs, alltså 20 varv på skruven från stopp till stopp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
tole
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 15:45
Ort: Dalarna

Re: Svart sot, dålig förbränning?

Inlägg av tole »

Hej & Tacksam för svar!

Så sant som du säger röker som en gammal diesel Mercerdes!! 8)

Fläkten & alla dess "vingar"rengjord ja! snurrar lätt då den rengjordes.

Kondensatorer och detta har jag nu läst om mer nu här inne, (olika uF och alla dess beteckningar)fantastiskt vad många kan!, kul läsning, men...jag äger inte denna kunskap och handhavande känner jag för att ge mig in i kondensatorernas och kretskortens värld nu, med lödning, om de blir rätt lött, endel har bytt de ena men också andra kondensatorer/ motstånd osv, om man ändå hade ett till kretskort att testa med, kunde man köpa dessa kondensatorer/motstånd och byta-testköra-byta osv vore kanon idag.

Överväger till min nackdel då, att köpa ny styrbox, jo jag vet där är dyrt/dyrare, men de känns kanske ändå något säkrare än att jag ska ge mig in "där".
Får återkomma med svar om jag gett mig på att byta dessa kondensatorer, som många här inne gjort, vissa med gott resultat för några andra har jävlats mer verkar det som?!

Passar på önska er GOD JUL också!
Eryl Combipanna från slutet 60-tal
Janfire-flex A - 06, insatsrör i skortsen. "Draglucka" på stos ut innan skorsten
2 plan ca 145 kvm + källare (inga element där) från -47.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Svart sot, dålig förbränning?

Inlägg av Icecap »

Om ditt beslut blir att köpa ny styrbox vill jag rekommendera den nya Flex-A2. Kostar mer men merkostnaden är - efter vad jag har läst här - värd det.

Men billigast är såklart att få lagad den gamla boxen. Och medan du är igång (om det blir att laga) är det en mycket bra idé att byta elektrolytkondensatorn och andra småting som beskrivs i en del trådar, då blir det en "totalrenovering" i ett svep och priset är lågt för komponenterna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Svart sot, dålig förbränning?

Inlägg av d_anders »

Elektronikeeperatörer är ett utdöende släkte, men om du hittar någon som lagar tv så kan de säkert fixa lödningen åt dig
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Svart sot, dålig förbränning?

Inlägg av Icecap »

d_anders: säg inte det! Jag har gesällbrev som "Elektronikreparatör"!!!

Men ja, det har blivit mycket slit och släng över elektronik.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
tole
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 15:45
Ort: Dalarna

Re: Svart sot, dålig förbränning?

Inlägg av tole »

Tack igen för tips!
Så bra forum detta var!

Och de är väl klart att man redan beställt den "nyagamla" styrboxen då man läser att du Icecap rekomenderar 2;an..tänkte om ja skulle "kosta" på min den lite dyrare, men sen tänkte jag som så, jag köper den likadana, sen ska jag försöka fixa den som jag har nu, de är ju lika. Kanske den nyare styrboxens innanmäte ser likadant ut?.... det du även beskriver att passa på byta mer (detaljer) motsånd o allt detta så de blir en "totalrenovering"..har läst flera trådar här nu, sett bilder på kortet osv.

Det verkar som det kan vara 3-4 st motstånd o kondingar, elektrolytpottar?.... (behärskar inte riktigt elektronikens facktermer/namn ännu), men alla dessa "detaljer" som ska bytas, då man renoverar? Får återkomma hit in då det är daxs o snappa upp detta mer.

Ja Tv reparatörer finns de kvar idag?
Just nu vill ja ha BRA förbränning i brännaren så jag slipper allt detta svartsotande. Märkte även då det brinner och jag kan "öppna ett öga" på plåten ovanför brännaren i denna Erylpanna, det blir som en "gaspuff" bakåt, röker slår tillbaka, så de är INTE bra förbränning i denna som det är nu!!
Eryl Combipanna från slutet 60-tal
Janfire-flex A - 06, insatsrör i skortsen. "Draglucka" på stos ut innan skorsten
2 plan ca 145 kvm + källare (inga element där) från -47.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Svart sot, dålig förbränning?

Inlägg av Icecap »

Flex-A2 styrningen är mycket annorlunda inuti än Flex-A! Vissa delar lika men nästan allt är uppgraderat och utvecklad.

Programmet är bättre pga. bättre mikroprocessor och man får ett effektläge mer.
Underhållseldning styrs automatisk vid behov osv.

MEN om den gamla fungerar OK - då gör den ju det fortfarande och om skillnaden är att laga den gamla för ett par hundralappar eller köpa ny för - hmm, jag vet inte men definitivt mer - då är valet ju ganska enkelt om man inte har fler pengar än man kan räkna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar