Fel Startersekvens

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Fel Startersekvens

Inlägg av nilimaa »

Tjenare
Jag letade efter hjälp med det här felet. Men lyckades bara hitta en tråd om det men ingen egentligen analys eller lösning.

Min brännare tycks inte tända eld på pelletsen. Den kör på, matar ner pellets, fläkten går, askskrapen går men jag får en hög med obränd pellets och brännaren stannar efter 5-6 minuter med beskedet:

FEL! Startsekvensen!

Jag funderar själv på om det kan bero på att spiralen är slut. Någon som har en teori?
Tänkte jag skulle kolla läget innan jag beställer en ny spiral. Bäst är kanske att öppna brännaren och ta en kik på spiralen. Jag gissar att den går av när den "dör"?

Tacksam för svar, kylan kryper på och jag har klantigt nog inte elpatronerna i pannan igång.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fel Startersekvens

Inlägg av Roli »

Du får kontrollera om värmetrådarna i elspiralen är hela, syns inte utanpå. Om du söker på forumet så hittar du uppgifter på vilka värden du skall ha på värmetrådarna när du ohm-mäter trådarna.

Enklast är att "känna" efter om elementet blir varmt, om inte så kan elementet vara trasigt men även styrningen kan ha gått sönder. Finns även där trådar här på forumet om hur man byter transistor till elementstyrningen om ohm-mätningen enligt ovan säger att elementet är helt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar