Interna doserskruven matar ojämnt.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av AndersAA »

Under drift på läge 1 så inträffar det att inga pellets matas fram under 2-3 matningar av 10. Även vid matningen av startdosen kan jag höra att matningen är ojämn. Doserskruven ser bra ut vid okulär besiktning men kan givetvis vara sliten, jag har inga mått att jämföra emot. Vinner man något på att montera en ny doserskruv? Någon annan förbättring som jag kan göra? Gäller en flex a2. Mvh
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av Icecap »

Om den går bra annars (ingen kärvande lager eller liknande) och motorn kör som den ska är det ett resultat av skruvens arbetssätt.

Jag hade samma grej på min NH men jag testade att korta skruven av lite i fallrörsändan och det blev bättre.

Men rent faktisk är det inget problem som sådan och vid att korta av kan man riskera att långa pellets kan blockera nerfallet så man får vara uppmärksam på att en förbättring på en punkt kan ha negativa följder på ett annat.

Och innan du frågar: jag kapade ung. ½ varv.

Men genomsnittligt sett ger den rätt dosering, räknar man dosering för dosering är det en variation men då doseringarna inte eldas upp komplett mellan varje dosering är betydelsen minimal.

I teorin ska det konstant vara en dos som är en bit mindre än startdosen i brännkoppen konstant under eldningen och en utebliven dosering eller två som kompenseras av lite större doser är inget allvarligt problem alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av AndersAA »

Tack
Bra med folk som har erfarenhet.
Ska omedelbart kapa min 1/2 varv. Alla variationer som kan undvikas är bra.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av AndersAA »

Visst blev det en förbättring. Följer upp det lite mer och återkommer. Återigen tack.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av AndersAA »

Nu har jag kunnat konstatera att det blev en påtaglig förbättring. Matningen är jämnare med färre "tomma" doseringar. Jämnare och högre Co2 värde. Ca 1% högre inga andra justeringar gjorda. Teorin är att flamman inte släcks av stora doser som följs av att den gått tom på tidigare doser? Så har långt mycket bra.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av Icecap »

AndersAA: kul att det hjälpte dig.

Jag har faktisk haft funderingar på att mata pellets kontinuerligt typ 1 pellets åt gången och sedan styra hastigheten på matningen. Kom dock fram på att det ville vara gråsparv och kanon så jag lät bli.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av AndersAA »

Ta du en funderare till. Det kan vara rätt väg.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av Erik_73 »

Ju jämnare matning du kan få desto mer precist kan du justera luftmängden, vad ligger du på för CO2 nu?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av AndersAA »

Den sista modifieringen blev bra trots att en ännu jämnare dosering hade varit önskvärd. Nu ligger Co2 på 10-12% varierande under eldning. Jämnare kan jag inte få det. Jag kör på läge 1 och har ökat matningen 1 steg. Min panna klarar inte högre effekt. Finns det något mer att göra eller ska jag nöja mig så?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av Erik_73 »

CO2 droppar just efter att brännaren pytsat i pellets och brukar vara som högst precis innan den fyller på igen, ju jämnare matningen är desto mindre åker CO2 värdet upp och ner

saker man kan göra är ex vis väggar i brännkopp med eldfast murbruk och även roster för att minska kylningen i förbränningen, även gjuta en lågriktare och en kanal en bit för att bibehålla så hög temperatur som möjligt samt att tid ges för att för att det ska hinna brinna klart innan pannans delar börjar kyla ner gasen, vilket drag du har i skorsten påverkar även förbränningen, speciellt på låga effekter märks det tydligt
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av AndersAA »

Intressant. Skulle kanske göra en del tester. Var får man tag i eldfast murbruk. Hur är det som material, är det skört? Kan man armera med tex ståltråd?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Interna doserskruven matar ojämnt.

Inlägg av Erik_73 »

Tycker inte det är jätte skört men skadar inte att använda armering, vet dock inte vart man köper det, jag fick mina säckar ca 100kg från en av pannanläggningarna som jag brukar vara och göra div rep jobb på
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar